اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

آجرهای مهربانی در دستان 1.5 میلیون ایرانی/ تعهد 3 هزار میلیاردی خیرین برای ساخت مدرسه

در طرح ملی آجر به آجر که بر جمع سپاری تأکید دارد، تاکنون تعداد ۱.۵ میلیون نفر از مردم نوع‌دوست کشورمان در قالب پویش‌های «مهر را با محرم آغاز کنیم»، «من مادرم، بچه‌های ایران فرزند من»، «آجرهای مهربانی» و «به رنگ مدرسه» در امر مدرسه‌سازی مشارکت داشته‌اند.

آجرهای مهربانی در دستان 1.5 میلیون ایرانی/ تعهد 3 هزار میلیاردی خیرین برای ساخت مدرسه

خبرگزاری فارس ـ گروه تعلیم و تربیت: جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور بزرگترین تشکل مردم نهاد کشور محسوب می‌شود که در ۱۵ بهمن ۱۳۷۷ در جوار حرم امام رضا (ع) تشکیل شد و فعالیت آن بر جذب مشارکت خیرین برای ساخت و توسعه فضاهای آموزشی متمرکز است.

این نهاد «مردمی»، در سطح کشور ۳۱ مجمع استانی و ۴۰۰ مجمع شهرستانی دارد که خود نشانگر گسترش فرهنگ مدرسه‌سازی در تمام کشور است؛ رویکرد جامعه خیرین مدرسه‌ساز بر اساس تعامل و هم‌اندیشی با نهادها و دستگاه‌های مرتبط پی‌ریزی شده است، لذا جامعه خیرین مدرسه‌ساز همکاری تنگاتنگ با وزارت آموزش و پرورش و سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور دارد.

رهبر معظم انقلاب در ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ در دیدار اعضای هیأت مدیره جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور فرمودند: «حضور مجموعه خیرین مدرسه‌ساز یکی از پدیده‌های مبارک انقلاب و کشور ماست. اینجا خیر مدرسه‌ساز، بدون هیچ‌گونه انگیزه‌ای جز خدمت و جز انجام یک کار خوب و یک حسنه، می‌آید این پول را در میان می‌گذارد. بنابراین ما اگر آنچه توانستیم با مردم تفاهم کنیم و خوبی یک کار را و درستی یک راه را نشان بدهیم، اینها حاضرند هزینه‌های سنگین آن را بپردازند، بدون اینکه انسان از آنها بخواهد. نمونه‌های قبلی آن را هم در دوره‌ دفاع مقدس و در قضایای گوناگون دیده‌ایم».

* سند تحول بنیادین آموزش ‌و پرورش

سند تحول بنیادین آموزش ‌و پرورش، در پاسخ به نیازهای زمان و مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی برای دستیابی به آموزش و پرورش در طراز جمهوری اسلامی ایران، تدوین و تصویب شده است. زیرنظام «تأمین فضا، تجهیزات و فناوری» یکی از شش زیرنظام اصلی نظام تربیت رسمی عمومی است که مأموریت اصلاح و ایجاد تحول در حوزه‌ فضا، تجهیزات و فناوری در آموزش و پرورش را عهده‌دار است.

این سند به عنوان مهم‌ترین سند بالادستی دستگاه تعلیم و تربیت اسلامی اهتمام ویژه‌ای به جذب مشارکت‌های اجتماعی در فراهم آوردن بستر مناسب تحصیل برای آینده سازان میهن عزیز اسلامی تعریف و تبیین نموده است. همراهی «نهاد مردمی خیرین مدرسه‌ساز» با نظام آموزشی کشور طی دو دهه گذشته، یک تجربه موفق و اثربخش را در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار داده است.

تأکید سند تحول بنیادین آموزش و پرورش (زیرنظام تأمین فضا، تجهیزات و فناوری) بر حفظ و ارتقای مستمر سطح مشارکت خیرین مدرسه‌ساز، بیانگر توجه ویژه وزارت آموزش و پرورش به اهمیت نقش خیرین مدرسه‌ساز در رشد شاخص‌های تعلیم و تربیت است.

* نقش خیرین مدرسه‌ساز در توسعه فضاهای آموزشی کشور

تعهدات خیرین مدرسه‌ساز طی دو دهه اخیر روند صعودی چشمگیری داشته است؛ به طوری‌که رقم این تعهدات از ۱۶۹ میلیارد ریال در جشنواره اول به رقم ۳۳۳۵۲ میلیارد ریال در جشنواره بیست و سوم (سال۱۴۰۰) رسیده است. به عبارت دیگر در آخرین دوره از این جشنواره‌ها، روزانه بیش از ۹۱ میلیارد ریال تعهد ایجاد شده است.

در حال حاضر ۳۰ درصد مدارس موجود کشور با همت و مشارکت خیرین احداث شده است. روند رو به رشد سال‌های اخیر نتیجه سرمایه‌گذاری بیست ساله وزارت آموزش و پرورش در حوزه خیرین است و استمرار و ارتقای این روند از استراتژی‌های حوزه توسعه مشارکت‌ها است.

مهراله رخشانی‌مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه میزان تعهد خیرین در سال‌های اخیر افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است، اظهار کرد: در سال‌ ابتدایی که جامعه خیرین مدرسه ساز شکل گرفت، حدود 17 میلیارد تومان مجموع تعهدات خیرین در کشور بود و از آن تاریخ به بعد، این تعهدات کم‌کم افزایش پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه در چهار سال اخیر منحنی رشد تعهدات خیرین کاملا افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است، افزود: تعهدات خیرین در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۳ هزار میلیارد تومان رسیده است که نشان می‌دهد حضور مردم و خیرین نیک اندیش در این عرصه قابل توجه است.

به گزارش فارس، ۴۹ درصد کلاس‌های مدارس بهره‌برداری شده در ۵ سال اخیر با مشارکت خیرین مدرسه‌ساز ساخته شده است؛ که از این مقدار ۱۷ درصد تماما توسط خود خیرین مدرسه‌ساز و ۳۲ درصد آن با مشارکت دولت ساخته شده است.

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش درباره خیرین مدرسه‌ساز گفت: خیرین انسان‌های نیک‌اندیشی هستند و امر خیر مدرسه‌سازی، کاری بی بدیل است.

وی با تاکید بر اینکه جامعه مسقل خیرین مدرسه ساز به عنوان یک نهاد قدیمی خدمات زیادی را به وزارت آموزش و پرورش ارائه کرده است، افزود: اگر خیرین مدرسه ساز نبودند، مشکلات زیادی در آموزش و پرورش و جامعه داشتیم، مجامع خیرین مدرسه‌ساز ظرفیت بسیار ارزشمندی برای رفع کمبود فضاهای آموزشی هستند.

* طرح تحولی مشارکت‌های مردمی "آجر به آجر"

  با توجه به بند (۳) اهداف و بند (۷) سیاست‌های اجرایی برنامه زیرنظام «تأمین فضا، تجهیزات و فناوری» که بر جذب مشارکت حداکثری سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی و کمک‌های مردمی و همچنین تنوع بخشی و توسعه روش‌های مشارکت خیرین تأکید دارد، طرح اجرایی تحولی «آجر به آجر» در دستور کار سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس و جامعه خیرین مدرسه‎ساز کشور قرار گرفت.

 رخشانی‌مهر با بیان اینکه طرح «آجر به آجر» یکی از بسته‌های تحولی وزارت آموزش و پرورش در دو سال اخیر است، گفت: در این طرح، شرایط مشارکت افرادی که دوست داشتند با مبالغ کم در ساخت مدارس حتی با یک آجر کمک کنند، فراهم شد تا با حداقل مبالغ و حداقل هزینه بتوانند در این عرصه حضور پیدا کنند.

وی اضافه کرد: با طرح آجر به آجر، تعداد قابل ملاحظه‌ای از مردم نوع دوست کشورمان توانستند مشارکت داشته باشند و چیزی حدود 1.5 میلیون نفر با پرداخت هزینه‌های اندک در این امر مشارکت کردند و بیش از 8.5 میلیارد تومان از این محل جمع آوری شد ضمن اینکه طرح ملی آجر به آجر همچنان ادامه دارد و در روزهای آتی با پویش جدیدتری ادامه خواهد داشت.

به گزارش فارس، در طرح ملی آجر به آجر که بر جمع سپاری تأکید دارد، تاکنون تعداد ۱.۵ میلیون نفر از مردم نوع‌دوست کشورمان در قالب پویش‌های «مهر را با محرم آغاز کنیم»، «من مادرم، بچه‌های ایران فرزند من»، «آجرهای مهربانی» و «به رنگ مدرسه» در امر مدرسه‌سازی مشارکت داشته‌اند و مبلغ مشارکت‌های خرد بالغ بر ۸۹ میلیارد ریال بوده است. این کمک‌های مردمی در قالب ۳۱ پروژه با ۷۷ کلاس درس در هر ۳۱ استان کشور ساماندهی شده است.

فاطمه مهاجرانی معاون برنامه‌ریزی و توسعه مشارکت‌های سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور در این خصوص گفت: خیرین کسانی هستند که به معنای واقعی به دل سفر کردند و عشق را معنا کردند. تپیدن دل را برای بچه‌های این کشور معنا کردند؛ شوخی نیست حدود ۱۳۵ هزار کلاس درس در طول این سال‌ها ساختند و خیرین چنین کاری را کردند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول