اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

زلزله4.3 ریشتری در تبریز

زلزله نسبتا شدیدی دقایقی پیش تبریز مرکز آذربایجان‌شرقی را لرزاند.

زلزله4.3 ریشتری در تبریز

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، زلزله نسبتا  شدیدی دقایقی پیش تبریز را لرزاند.

این زمین لرزه ساعت ۶ و ۱۸ دقیقه به بزرگی ۴.۳، به طول جغرافیایی ۴۶.۳۸، به عرض جغرافیایی ۳۸.۰۲ به عمق ۱۴ کیلومتر در باسمنج رخ داده است.

این زمین لرزه در ۹ کیلومتری باسنمج، ۹ کیلومتری تبریز و ۱۹ کیلومتری سردرود رخ داده است.
     
 وقوع این زمین لرزه به قدری در تبریز شدید احساس شد که مردم را به‌رغم هوای خیلی سرد این روزها در پی بارش‌های سنگین برف، به بیرون از خانه‌ها کشاند.

صبح  دیروز هم دو زلزله در تبریز رخ داده بود.

فرزاد رحمانی، رئیس اورژانس آذربایجان‌شرقی متذکر شد: دو اکیپ اورژانس برای ارزیابی به روستاهای اطراف باسمنج اعزام شد و خوشبختانه تاکنون مصدومی گزارش نشده است.

به گزارش فارس، گسل  تبریز حتی از گسل شمال تهران و گسل‌های البرز و زاگرس و سایر گسل‌های ایران خطرناک‌تر بوده و در صورت رخ دادن زلزله در تبریز، شهر با تکان مواجه می‌شود، ولی شمال و شرق این کلان‌شهر که بر روی گسل واقع شده است، دچار زمین لغزش شده و گسیختگی به وجود می‌آید.

تبریز روی سامانه گسلی واقع شده که بخشی از این سامانه در امتداد لغـزش بزرگ در شمال باختری ایران و شرق ترکیه جای دارد.

این سامانه از مرند (دامنه شمالی میشو داغی تا بستـان‌آباد با راستای شمال باختری - جنوب خاوری) به طول حدود ۲۰۰ کیلومتر امتداد دارد.

گسل تبریز از شمال این شهر عبور کرده و شهرک‌هاى مختلفى را در معرض خطر قرار داده است همچنین بخش اعظمى از حدود یک‌هزار حاشیه‌نشین شهرستان تبریز در قسمتى از کمربند شمالى شهر اسکان یافته‌اند که ساختمان‌هاى آنها به هیچ‌وجه در مقابل کوچکترین تکان‌ها نیز مقاوم نیست.

طول این گسل از قم تا آناتولی ترکیه و سن آن به دوران دوم زمین شناسی مربوط بوده و علت اصلی وقوع زمین لرزه‌های تبریز در گذشته، حرکت و جنبش این گسل بوده است.

انتهای پیام/ ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول