اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  دولت

وزیر کشور: شکست‌های آمریکا، فرصتی برای تقویت سیاست خارجی است

وزیر کشور با تاکید بر اینکه ایران به دنبال دور شدن از فضای بین الملل نیست، گفت: شکست های آمریکا، فرصتی برای تقویت سیاست خارجی است.

وزیر کشور: شکست‌های آمریکا، فرصتی برای تقویت سیاست خارجی است

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری فارس، احمد وحیدی وزیر کشور صبح امروز (دوشنبه ۴ بهمن ) در افتتاحیه «همایش ملی ایران و همسایگان» که در مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه برگزار شد، با بیان اینکه چنین همایش های مقدمه گفتمان‌سازی در سیاست خارجی است، اظهار داشت: باید با برداشت خود و ایده های که در نظام داریم، این مفهوم را بازتعریف و ادبیات خاص آن را مدنظر داشته باشیم.

وی با بیان اینکه سیاست همسایگی یک طرفه‌ نیست و باید در سطح منطقه و همسایگان مورد توافق باشد، گفت:  سیاست همسایگی در منطقه ما دشمنان زیادی دارد. جمهوری اسلامی از بدو تولد دست دوستی را به سوی همسایگان دراز کرد، اما جنگ تحمیلی چاقویی بود که علیه این سیاست پرتاپ شد.

وزیر کشور با اشاره به اینکه در دوره فروپاشی شوروی هم این سیاست در دستور کار ما بوده، افزود: استقلال کشورها و وجود سیاست های مشترک، فرصت خوبی بود که در بخشی از حوزه های همسایگی می‌توانستیم از آن استفاده کنیم اما برخی مسائل قفقاز شمالی مانع استفاده از این فرصت شد.

وحیدی افزود: بعد از چند حادثه که این ها همه تقریبا در زمان نزدیکی رخ داد، مانند خروج آمریکا از برجام و عدم تعهد اروپایی ها و نشان دادن اینکه نگاه به غرب معیوب است و راه به جایی نمی برد و دشمنی خود را نشان دادند، این فرصت پیش آمد که متوجه شویم نباید دنبال بسیاری از مسائل در غرب باشیم.

وی اضافه کرد: شکست های پی در پی آمریکا، فرصت دیگری است که می تواند در حوزه تقویت سیاست خارجی به ما کمک کند، چرا که برخی همسایگان تصور می‌کردند در پناه آمریکا می توانند پیشرفت کنند.

* تلاش غربی‌ها و رژیم صهیونیستی برای امنیت‌زدایی از منطقه

وزیر کشور ادامه داد: دولت سیزدهم معتقد است که باید با کشورهای همسایه تعامل کنیم که این نگاه ارزشمند است اما در این راه مشکلاتی هم وجود دارد. 

وحیدی بیان داشت: سیاست های تفرقه آمیز غربی ها و تلاش رژیم صهیونیستی را شاهدیم که قصد دارد در سایه عدم یکپارچگی همسایگان، نسبت به امنیت‌زدایی از منطقه اقدام کنند.

وزیر کشور با بیان اینکه ایران دنبال این نیست که از فضای بین الملل دور شود، گفت: جمهوری اسلامی رسالت بین المللی دارد و باید حضور جهانی قوی در این بخش داشته باشد. در چشم‌اندازی که تعریف شده است منطقه غرب آسیا با ۲۵ کشور مورد توجه ماست. 

وحیدی ادامه داد: نگاه به منطقه که همسایگان در آن در اولویت هستند، در نگاه رهبر معظم انقلاب در چشم انداز ۲۰ ساله ایران خود را نشان داده است. 

وی گفت: در سیاست های آمایش هم این موضوع مورد توجه است و بر این اساس آمایش مناطق مرزی با نوع تعامل با کشورهای همسایه تعریف شده است.

وحیدی بیان داشت: علاوه بر این، در سیاست های اقتصاد مقاومتی پیوندهای راهبردی اقتصادی میان ایران و کشورهای منطقه تعریف می‌شود و از این رو در سیاست های کلی نظام توجه به همسایگان موضوع قابل توجهی است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول