اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس: خانه‌داری به‌عنوان شغل پذیرفته شود

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: از سال 87 بیمه زنان خانه دار ذیل بیمه صاحبان مشاغل آزاد در سازمان تامین اجتماعی برنامه ریزی و اجرا شده است و تا به امروز حدود 400 هزار بانوی ایرانی در آن شرکت کرده اند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس: خانه‌داری به‌عنوان شغل پذیرفته شود

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، فاطمه رحمانی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه شنبه 5 بهمن) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون اختصاصی درباره توانمندسازی زنان سرپرست خانوار اظهار داشت: توسعه نظام تامین اجتماعی در قالب بیمه ها، مساعدت های اجتماعی باعث کاهش فقر و تعادل در توزیع درآمدها می شود و به طور خاص تامین امنیت اقتصادی زنان بستر آرامش و تعالی خانواده در جامعه را فراهم می کند.

وی افزود: بیمه زنان خانه دار به عنوان میراث جامانده از مجالس و دولت های گذشته مطرح شده و در سیاستگذاری ها و قانونگذاری ها مورد توجه قرار گرفته، اما در اجرا موفق نبوده است.

نماینده مشهد در مجلس تصریح کرد: از سال 87 بیمه زنان خانه دار ذیل بیمه صاحبان مشاغل آزاد در سازمان تامین اجتماعی برنامه ریزی و اجرا شده و تا به امروز حدود 400 هزار بانوی ایرانی در آن شرکت کرده اند. این آمار نشان می دهد که به دلایل متعدد از جمله عدم توان مالی برای پرداخت حق بیمه و عدم تنوع طرح های بیمه ای، رغبتی برای استفاده از آن وجود ندارد.

وی افزود: بیمه زنان خانه دار در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گرفته و در ماده 123 آن به صراحت به موضوع بیمه زنان خانه دار پرداخته شده، اما تاکنون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برنامه ای برای آن ارائه نکرده و شاهد هیچگونه عملکردی نیستیم.

رحمانی افزود: مجلس طی یک سال و نیم گذشته به موضوع بیمه زنان خانه دار ورود کرده است، بیمه زنان خانه دار الزاماتی دارد، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اولین اقدام باید مشخص کند که براساس وظیفه ای که برای تدوین برنامه تامین اجتماعی چند لایه دارد بیمه زنان خانه دار را براساس کدام الگو مدنظر قرار داده، الگوی مساعدت را مدنظر قرار داده، همان الگویی که براساس آن زنان در سالمندی بهره مند از حداقل معیشت باشند و برای افراد کم برخوردار و توانایی اداره زندگی خود را ندارند، بحث این بیمه را لحاظ می کند یا مسئله بیمه زنان خانه دار را براساس الگوی شهروندی برای همه زنان در نظر می گیرد.

وی تصریح کرد: در مسئله بیمه زنان در نقطه آغازین و اولیه قرار داریم و هنوز چشم اندازی توسط وزارتخانه تعیین نشده و البته بخش اصلی این کاستی به وزارت راه در دولت گذشته باز می گردد.

رحمانی خاطرنشان کرد: موضوع دیگر تعیین الزامات اولیه در بیمه زنان خانه دار است، اگر ما الگوی نسبت بین بیمه و اشتغال را انتخاب کنیم و بهره مندی از مستمری بازنشستگی را دارا بودن سابقه کار بدانیم، باید خانه داری به عنوان شغل پذیرفته شود.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول