اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

ریزش 26 هزار و 660 واحدی شاخص بورس تهران/ ارزش معاملات دو بازار به 5.6 هزار میلیارد تومان رسید

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز در یک روند کاملا ریزشی با کاهش 26 هزار و 660 واحد به رقم یک میلیون و 208 هزار و 47 واحد رسید.

ریزش 26 هزار و 660 واحدی شاخص بورس تهران/ ارزش معاملات دو بازار به 5.6 هزار میلیارد تومان رسید

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس اوراق بهادار تهران این روزها از یک سو به دلیل نداشتن خریدار و فروشنده و از سوی دیگر به خاطر تصمیماتی که در لایحه بودجه در مورد قیمت خوراک پتروشیمی‌ها گرفته می‌شود و از طرف دیگر به خاطر ترس سهامداران و چشم انداز کاهشی نرخ ارز در حال ریزش است.

امروز هم روند کاملا ریزشی به خود گرفت، به گونه‌ای که در پایان معاملات با ریزش 26 هزار و 660 واحد به رقم یک میلیون و 208 هزار و 47 واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هموزن با کاهش 6908 واحد به رقم 317 هزار و 66 واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران به بیش از 4 میلیون و 829 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله گران امروز در بورس تهران بیش از 6.4 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 308 هزار فقره معامله و به ارزش 3703 میلیارد تومان دادوستد کردند.

امروز همه شاخص‌های بورس به رنگ قرمز درآمدند، به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی 2.1 درصد کاهش یافتند. این دو شاخص با معیار هموزن 2.1 درصد افت کردند.

شاخص آزاد شناور 1.97 درصد کاهش یافت، شاخص بازار اول بورس 2.4 درصد کاهش یافت و شاخص بازار دوم بورس 1.8 درصد افت کرد.

امروز نمادهای گسترش نفت و گاز پارسیان، پتروشیمی خلیج فارس، پتروشیمی نوری، پتروشیمی پردیس، پتروشیمی پارس، سرمایه‌گذاری نفت و گاز پتروشیمی، پتروشیمی تامین و توسعه معادن و فلزات همگی بیشتری اثر کاهشی بر شاخص بورس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشتند.

در فرابورس ایران هم امروز اوضاع نامناسب بود، به گونه‌ای که شاخص کل در پایان معاملات با کاهش 289 واحد به رقم 16 هزار و 954 واحد رسید.

ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس ایران به 939 هزار میلیارد تومان رسید. ارزش بازار پایه فرابورس هم به 310 هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران امروز بیش از 3.1 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 150 هزار فقره معامله و به ارزش 1959 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای پتروشیمی زاگرس، پتروشیمی تندگویان، صباتامین، فولاد ارفع، فولاد هرمزگان، پالایش نفت لاوان و مجتمع جهان فولاد سیرجان، بیشترین اثر کاهشی بر شاخص فرابورس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشتند.

به گزارش فارس، با توجه به اینکه شاخص کل بورس تهران از سال گذشته تاکنون مرتب در حال ریزش است، سهامداران خرد دچار ترس شده و متأسفانه برخی از این سهامداران پول‌های خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از بازار شفاف بورس خارج کرده و در بازار بیت کوین یا ارزهای مجازی معامله می‌کنند، در آن بازارها به هیچ وجه دامنه نوسان وجود ندارد و پیش‌بینی می‌شود زیان عمده‌ای نصیب سرمایه‌گذاران در این بازار باشد.

از طرفی نمایندگان مجلس با تصمیماتی که در کمیسیون تلفیق برای قیمت خوراک پتروشیمی‌های گازی می‌گیرند باعث ریزش ارزش سهام پتروشیمی‌ها می‌شوند.

سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه یک بازه بلندمدت است و باید حتما همراه با تحلیل و مشورت انجام شود. البته کارشناسان توصیه می‌کنند سرمایه‌گذاران تازه وارد بهتر است از طریق صندوق‌های با درآمد ثابت وارد شوند.

یکی از مواردی که قانون‌گذار و سازمان بورس می‌توانند از سرمایه‌گذاران حمایت کنند، این است که سودهای تعلق گرفته به سهامداران خرد که در حساب شرکت‌ها رسوب می‌کند، شرکتها را وادار کند که سودها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به حساب سهامداران واریز کند، یا اینکه شرکت‌های بورسی و فرابورسی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بر اساس مقرراتی ملزم کند که سود مصوب مجمع شرکت‌ها حتما به روش غیرمستقیم و از طریق شماره حساب آنها در سجام به حسابشان واریز شود تا سرمایه‌گذاران قدری به این بازار اطمینان پیدا کنند.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول