اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

اساس «جهاد تببین» رساندن روایت واقعی به مخاطب است/ توطئه ایجاد دوگانه تببین و مطالبه‌گری

مدیر سیاسی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: اساس جهاد تببین در از بین بردن روایت یک طرفه در کشور است، به طوری که یک روایت واقعی از مسائل به گوش مخاطب برسد.

اساس «جهاد تببین» رساندن روایت واقعی به مخاطب است/ توطئه ایجاد دوگانه تببین و مطالبه‌گری

مهدی عباسی‌مهر مدیر سیاسی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس با اشاره بیانات رهبر معظم انقلاب در موضوع «جهاد تبیین» گفت: بحث جهاد تببین و توجه مقام معظم رهبری به این موضوع، تنها مختص به زمان حال نیست ودارای یک گذشته و عقبه‌ای است. بحث جهاد اکبر و تهاجم فرهنگی نیز که ایشان پیش‌تر مطرح کردند را هم تقریبا می‌توان گفت یک سلسه بحث است که باتوجه به مسائل روز، مدام در ادبیات گفتاری رهبر انقلاب مصداق‌های مختلفی را به خود می‌گیرد. اما اصل مطلب در این موضوعات، روشنگری و دفاع از ارزش‌های انقلاب و عملکرد نظام بوده است.

مدیر سیاسی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به این که جریان دشمن بسترهای ارتباطی دنیا را در دست دارد، اضهار کرد: اهمیت جهاد تببین به شرایط زمانی و بستری است که در آن حضور داریم. متاسفانه بستر و زمینی که در جامعه و فضای مجازی است، تحت کنترل جریان متخاصم است. یعنی جریانی که به ایران و به جمهوری اسلامی و به طور کلی به ارزش‌های انسانی اعتقاد ندارد و در حقیقت به تمامی بنیاد‌های فکری و معنوی ما حمله می‌کند.

وی در ادامه تصریح کرد: هر نیرو و عنصر جوانی که در شرایط فعلی قرار بگیرد به طور طبیعی برایش سوال‌ها و شبهات مختلفی نسبت به عملکرد نظام و اولویت‌های آن پیش می‌آید. به همین دلیل رهبر انقلاب دفاع از ارزش‌ها و روشنگری‌ها را لازم دانستند.

عباسی مهر افزود: رهبر معظم انقلاب در دوسال اخیر سخنان خود را به نوع مواجهه جوان مومن، دانشجو و انقلابی با فضای امروزی دنیا اختصاص دادند تا هم موضع جوان انقلابی حفظ شود و هم رویکرد مقابله‌ای پیدا کند.

وی تاکید کرد: یکی از الزامات این مسئله تببین مسائل روز، شناخت طراحی‌های دشمن، تحلیل درست از مسائل و تقویت جوان در مقابل دفاع از ارزش‌های نظام است‌.

عباسی مهر درباره مخاطب اصلی سخنان مقام معظم رهبری گفت: مخاطب اصلی سخنان رهبر انقلاب، جریان نخبگانی و تاثیرگذار کشور از جمله تشکل‌های دانشجویی، طلاب، هیئات و مداحان است. قطعا اگر جریانات اثرگذار کشور تنها به مطالبه‌گری بپردازند و تبیین مسائل و دفاع از ارزش‌ها و عملکرد کشور را نادیده بگیرند، موازنه و تعادل در عرصه فعالیت‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی کشور از بین می‌رود.

وی گفت: این درحالیست که جریان فعال ما در دانشگاه همان طور که باید نسبت به مسائل روز حساس باشند،  در عین حال باید از نقشه‌های دشمن مطلع باشند، چرا که اگر انقلابی نباشد، در حقیقت جریان مطالبه‌گری نیز وجود نخواهد داشت.

* مطالبه‌‌گری و دفاع از ارزش‌های انقلاب متمم یکدیگر هستند

عباسی مهر یادآور شد: اگر صرفا بخواهیم جهاد تبیین را افشاگری یا مطالبه‌گری بدانیم، اشتباه کرده‌ایم. بلکه مطالبه‌‌گری و دفاع از ارزش‌های انقلاب متمم یکدیگر هستند و لازم و ملزوم یکدیگرند.

وی خاطرنشنان کرد: یکی از جریان‌های موثر جامعه در طول انقلاب اسلامی، جریانات و تشکل‌های دانشجویی بودند که بارها مشاهده کردیم که این جریان در عرصه‌های مختلف کشور، ایفای نقش کرده است. به نظرم امروز در کنار همه‌ ماموریت‌هایی که جنبش‌های دانشجویی دارند، تحلیل مسائل اساسی نظام و کشور و دفاع از ارزش‌های انقلاب از وظایف اصلی آن‌ها به شمار می‌رود. همچنین تعیین اولولیت‌ها در مسائل و تولید و انتشار محتوا برای پاسخ به مخاطب عام است.

مدیر سیاسی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، اساس جهاد تبیین را از بین بردن روایت یک طرفه در کشور دانست و عنوان کرد: وقتی دانشجو در مواجه با یک مسئله‌ای دچار سوال می‌شود، وظیفه اصلی مراجع فکری و اثرگذار کشور حل سوال دانشجو به سرعت و با تکنیک‌های لازم است. قطعا اگر نسبت به این موضوع ضعف داشته‌ باشیم، که متاسفانه داریم، روایتی یک طرفه از مسائل در کشور اشاعه پیدا می‌کند. اساس جهاد تببین در از بین بردن روایت یک طرفه در کشور است. به طوری که یک روایت واقعی از مسائل به گوش مخاطب برسد و در سبد جریان دانشجویی قرار بگیرد.

* جریان دانشجویی و استادان کشور، باید برنامه‌ای جدی برا تقویت بنیان‌های فکری و معرفتی خود داشته باشند

وی ادامه داد: جریان دانشجویی و استادان کشور، باید برنامه‌ای جدی برا تقویت بنیان‌های فکری و معرفتی خود داشته باشند. چرا اگر ضعفی در این موارد باشد، در بزنگاه‌های سیاسی و اجتماعی دچار اخلال در تحلیل و موضع‌گیری خواهند شد. یکی از دلایل اصلی اشتباهاتی که در جریان جوان‌های انقلاب رخ می‌دهد، همین ضعف در بنیان‌های فکری و معرفتی است.

عباسی مهر درباره اهمیت تسلط جوانان بر ابزارهای روز اظهار کرد: همچنین جوانانمان باید بر ابزارها و فناوری‌های روز مسلط شوند تا به خوبی با مخاطب مواجه شوند، چرا که درحال حاضر در دهه چهارم انقلاب هستیم و در قرنی به سر می‌بریم که ابزارهای رسانه‌ای بر آن حاکم هستند پس نمی‌توانیم صرفا از طریق مدل‌های گذشته، به دنبال ارتباط و تعامل با مردم باشیم، تا نسل جدید نسبت به مطالب، محتوا و منش فکری انقلاب آگاه شوند و حتی آن را بازنشر دهد.

* اگر نتوانیم در فضای مجازی فعالیتی داشته باشیم، جهاد تبیین زمین خواهد خورد.

وی گفت: در حقیقت اگر نتوانیم در فضای مجازی فعالیتی داشته باشیم، جهاد تبیین زمین خواهد خورد، چرا که لزوم تببین‌گری، نقش آفرینی در عرصه‌های مختلف در فضای مجازی است. بخش بزرگی از این ماموریت نیز بر دوش نظام و حاکمیت است. یعنی در همین مواردی که گفته شد نظام و حکومت پشتیانی‌های لازم خود را به عمل آورد و پشتیبان جریان تببین‌گر و مدافع انقلاب باشد.

* توطئه بزرگ جریان متخاصم نسبت به جهاد تبیین

وی خاطرنشان کرد: یک توطئه بزرگی هم جریان متخاصم نسبت به جهاد تبیین دارد. یعنی سعی می‌کند در مقابل جهاد تببین بحث مطالبه‌گری را مطرح کند و خب می‌دانیم که تببین و مطالبه‌گری هیچ‌گاه در مقابل هم نبودند، بلکه مکمل یکدگیر هستند.

مدیر سیاسی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در پایان گفت: در حقیقت رهبر انقلاب زمانی از مطالبه‌گری دفاع کردند و الان بحثشان جهاد تببین است. عملا اگر بخواهیم در دوگانه تببین و مطالبه‌گری قرار بگیریم، بخشی از فرصت‌های جریان تببین‌گر را هدر می‌دهیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول