اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

نرخ بیکاری زنان در خراسان‌جنوبی چند درصد است؟

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری خراسان‌جنوبی گفت: نرخ کشوری مشارکت اقتصادی زنان استان ۱۶.۳ است در حالی که این نرخ در کشور ۱۳.۵ است و در همین راستا نرخ بیکاری در زنان کشور ۱۷.۷ و در استان ۱۶.۳ است.

نرخ بیکاری زنان در خراسان‌جنوبی چند درصد است؟

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، «نفیسه نخعی» مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری خراسان‌جنوبی ظهر امروز در  همایش «زن، عزت نفس، کرامت انسانی» به تشریح وضع موجود اشتغال و فعالیت زنان استان پرداخت.

وی بیان داشت: بر اساس آخرین سرشماری‌ها از مجموع جمعیت کل استان، ۳۷۸ هزار و ۹۸۲ نفر را بانوان تشکیل می‌دهند که از این تعداد ۲۲۰ هزار نفر در مناطق شهری و ۱۵۵ هزار نفر نیز در نقاط روستایی زندگی می‌کنند.

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری خراسان‌جنوبی با تأکید بر سهم به سزای زنان در اشتغال استان، تصریح کرد: نرخ کشوری مشارکت اقتصادی زنان استان ۱۶.۳ است در حالی که این نرخ در کشور ۱۳.۵ است و در همین راستا نرخ بیکاری در زنان کشور ۱۷.۷ و در استان ۱۶.۳ است.

نخعی ادامه داد: تعداد بانوان شاغل در حوزه‌های اداری استان ۱۳ هزار و ۴۶۶ نفر هستند که از این تعداد ۵ هزار و ۶۱۵ نفر در ادارات شهر بیرجند مشغول فعالیت هستند.

وی با اشاره به آمار ۴۲ نفره مدیران میانی و ۳۷۸ نفر مدیر پایه استان، اظهار داشت: در مجموعه استانداری و حوزه‌های تابعه، ۳ نفر مدیرکل، ۲ نفر معاون مدیرکل، یک نفر مشاور استاندار، یک نفر معاون فرماندار و ۴ نفر بخشدار زن داریم که به این لحاظ در بین استانداری های کشور در رتبه چهارم قرار داریم.

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری خراسان‌جنوبی از نقش تعاونی‌های زنان در جهانی شدن صنعت توبافی روستای خراشاد گفت و خاطرنشان کرد: ۱۰۵ تعاونی بانوان، ۱۵ تعاونی روستایی حوزه زنان و ۲۳۷ صندوق خرد زنان روستایی با ۱۰ هزار عضو از جمله توفیقات این حوزه است.

نخعی تصریح کرد: از مجموع ۷ هزار نام به ثبت رسیده در سامانه صنعتگران، ۵ هزار و ۵۰ نفر بانوان هستند و در همین راستا ما در استان ۳۰ تعاونی صنایع‌دستی، ۸ خانه صنایع‌دستی و ۱۱ مرکز ثابت آموزش صنایع دستی داریم.

وی ادامه داد: ۵۶ نفر از بانوان در حوزه معدن، ۳ نفر در حوزه صنعت و ۷ هزار و ۶۹۸ نفر نیز در حوزه تجارت و اصناف شاغل و ۱۹ عضو شورای اسلامی شهرها، ۷۶ عضو شورای اسلامی روستایی و ۷۱ دهیار نیز از بانوان فعال استان هستند.

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری خراسان‌جنوبی با اشاره به آمار ۲۵ هزار و ۸۷۹ نفری زنان سرپرست خانوار استان، متذکر شد: از این تعداد ۱۸ هزار و ۱۲۹ نفر تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)، ۲ هزار نفر تحت پوشش بهزیستی و ۴ هزار و ۵۰۰ نفر مستمری بگیر و بازنشسته و یک هزار و ۲۵۰ نفر نیز تحت پوشش هیچ جایی نیستند.

نخعی افزود: به ازای هر یک هزار نفر ۸.۷ واقعه ازدواج و ۱.۷ واقعه طلاق در استان به ثبت رسیده که به لحاظ ازدواج رتبه دوم و در طلاق رتبه ۲۷ کشور را داریم.

وی با تأکید بر اهمیت نشاط و شادابی بانوان در سلامت خانواده، اظهار داشت: در راستای ایجاد فضای رفاهی و تفریحی ۹ پارک بانوان فعال و ۴ پارک در دست احداث داریم که می‌طلبد با تأمین اعتبار لازم، نسبت به تکمیل این پارک‌ها و تقویت زیرساخت‌های این حوزه اقدام شود. 

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری خراسان‌جنوبی با اشاره به نبود اعتبار مشخص برای دفاتر امور بانوان و ضرورت رفع این مشکل، خاطرنشان کرد: دفتر امور زنان و خانواده استانداری در راستای رفع مشکلات و آسیب‌ها و همچنین اشتغال زنان روستایی، طرح‌هایی ارائه کرده که لازم است به جهت تسریع در روند اجرا، در کارگروه اجتماعی طرح شده و اعتبار آن تأمین شود.

نخعی با تأکید بر لزوم اصلاح چارت‌های سازمانی در فرمانداری‌ها، ادامه داد: در اکثر فرمانداری‌ها، کارشناس امور بانوان نداریم و مشاورین امور بانوان، انشایی هستند و در کنار کار اصلی خود، امورات مشاوره بانوان را نیز متقبل شده‌اند.

وی کمبود پزشک متخصص زنان را از مشکلات حوزه روستایی برشمرد و گفت: کافی نبودن دستگاه‌های تشخیصی و تأمین اعتبار به منظور پرداخت تسهیلات کم‌بهره برای ایجاد اشتغال با وجود آمار قابل توجه بانوان فارغ‌التحصیل متقاضی از جمله مطالبات استان است که باید پیگیری شود.

انتهای پیام/۳۴۰۳/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول