اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

راه‌اندازی مرکز تجاری زنجان در کربلا/ مثبت شدن تراز تجاری ایران با ترکیه

رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان با بیان اینکه ایجاد مرکز تجاری در کربلا در مرحله نهایی خود قرار گرفته است، گفت: ایجاد این مرکز تجاری می‌تواند به بهبود روابط زنجان و کشور عراق کمک کند.

راه‌اندازی مرکز تجاری زنجان در کربلا/ مثبت شدن تراز تجاری ایران با ترکیه

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، علی یگانه‌فرد ظهر امروز در نشست مشترک فعالان اقتصادی استان زنجان با منتخبین اعزام رایزنی بازرگانی به هند و ترکیه به مشارکت ۸۵ شرکت در صادرات ۴۶۸ میلیون دلاری استان اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر ۵۰ درصد مراودات اقتصادی استان با کشور ترکیه است.

رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان از برنامه‌ریزی برای صادرات تولیدات استان زنجان به ۱۱ کشور دنیا خبر داد و تصریح کرد: اغلب این کشورها از همسایگان ایران هستند که با توجه فضای حاکم بر مذاکرات برجام و همچنین مراودات با کشورهای همسایه امیدواریم عملیات شود.

وی با تاکید بر برنامه استان برای توسعه تجارت و جذب سرمایه‌گذار افزود: اولویت‌های سرمایه‌گذاری در هشت بخش تدوین و ارائه شده است.

یگانه‌فرد با تاکید بر استفاده از ظرفیت کشورهای دیگر برای سرمایه‌گذاری در راستای توسعه تجارت خارجی ادامه داد: یکی از راه‌های عملیاتی شدن این مهم ایجاد موازنه بین اتاق بازرگانی استان با اتاق مشترک ایران با کشورهای دیگر است.

رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان میزان تجارت ایران و هند را ۱۰ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: فعالیت شرکتهای استارتاپی و دانش بنیان از راهکارهای توسعه تجارت بین ایران و هند محسوب می‌شود.

یگانه‌فرد با بیان اینکه ایجاد مرکز تجاری در کربلا در مرحله نهایی خود قرار گرفته است، افزود: ایجاد این مرکز تجاری می‌تواند به بهبود روابط زنجان و کشور عراق کمک کند.

همچنین مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان هم در این جلسه با تاکید بر لزوم برنامه محوری در انجام تجارت خارجی افزود: تولید محصولات کشاورزی به لحاظ کیفی و کمی مشکلاتی دارد که برای اصلاح آن اقداماتی انجام شده است.

تولیدات محصولات کشاورزی منطبق با نیاز بازار هدف

عبدالله جعفری با بیان اینکه تولیدات محصولات کشاورزی منطبق با نیازهای بازار هدف نیست افزود: در این راستا شناسایی بازار هدف نیازمند هماهنگی فعالان این حوزه هستیم تا زمان استفاده از ظرفیت این حوزه ارتقای کیفیت هم کمک شود.

در ادامه این جلسه نایب رئیس اتحادیه چاقو سازان استان زنجان با بیان اینکه ۸۰ درصد مواد اولیه صنعت چاقو وارداتی است، افزود: با توجه به مشکلات ناشی از تحریم این واردات از کشور هند انجام می‌شود.

 محمدرضا جرجیسی نوسازی اشتغال صنعت چاقو را در استان را ۳ هزار نفر اعلام کرد و گفت: ۳۷ درصد چاقوی مورد نیاز کشور در زنجان تولید می شود.

وی با اشاره به وجود مشکلاتی برای واردات مواد اولیه از هند گفت: در این راستا نیازمند همکاری برای گشایش امور هستیم.

در ادامه جلسه رایزن اقتصادی ایران در هند هم با اشاره به مشکلات فراری تجارت بین ایران و هند گفت: تحریم و عدم امکان صادرات و واردات مستقیم کالا مشکلات فراوانی را پیش‌روی فعالان اقتصادی ایران قرار داده است.

حسین بامیری با تشریح قوانین کشور هند برای فعالیت‌های اقتصادی و تجارت با کشورهای خارجی افزود: تولیدکنندگان ایرانی برخی مواقع با دست خود تولیدات کشور خود کشور را نابود می‌کنند که کاهش قیمت برای انجام تجارت با کشورهای خارجی از جمله هند از جمله این اقدامات آسیب زننده است.

وی محصولات پتروشیمی، سیب و کیوی تولید ایران را دارای نقش اساسی در بازار هند دانست و گفت بر اساس تحقیقات انجام شده بازار هند بازار قابل توجهی برای تولیدات شیرینی و شکلات ایران محسوب می‌شود.

رایزن اقتصادی ایران در هند با اشاره به حضور ۲۰ ساله خود در کشور هند گفت: تجربه من نشان می‌دهد که تجار ایرانی به وقت برگزاری نمایشگاه‌های تجاری بدترین غرفه و از جمله ارزانترین هم محسوب می‌شود را اجاره کرده و عملاً هیچ تبلیغی برای کشور خود نمی‌کنند.

عرضه برنج هندی با نام‌های ایرانی

وی به عملکرد تجار هندی برای صادرات برنج به ایران اشاره کرد و گفت: تجار هندی در ایران فعالیت قابل توجهی دارند به طوری که با راه‌اندازی شرکت برنج هندی را با نام‌های ایرانی در بازار عرضه می‌کنند ولی از طرفی دیگر تجار ایرانی با وجود مشکلات فراوان ناشی از تحریم عملاً فعالیتی برای معرفی تولیدات خود نمی‌کند هر چند نمونه‌های موفق صادرات محصولات ایرانی را به هند هم داریم که نمونه آن صادرات خشکبار به این کشور است.

بامیری با تاکید بر اینکه مواد اولیه پتروشیمی مورد نیاز هند توسط ایران تامین می‌شود، ادامه داد: این کشور به شدت نیازمند محصولات پلاستیکی از جمله ظروف است که در این رابطه فرهنگ حاکم بر این کشور که تهیه جهیزیه یک امر اجباری است می‌تواند یک ظرفیت قابل توجه باشد.

رایزن اقتصادی ایران در هند با توصیه به فعالان اقتصادی برای بازرسی کالا از هند قبل از ارسال به علت مشکلات پیش آمده برای تجار دیگر گفت: قبل از پرداخت پول کالا را تحویل ندهید مگر آنکه اعتمادی بعد بین دو شرکت، به دلیل سابقه همکاری به وجود آمده باشد.

وی با تاکید مجدد بر لزوم حضور در نمایشگاه‌های تجاری برگزار شده در کشور هند خاطرنشان کرد: ضمن حضور در نمایشگاه محصولات خود را عرضه کنید.

بامیری با تاکید بر اینکه خیلی از فعالان اقتصادی در هند دلال هستند، که در این زمینه خلاف‌هایی هم انجام شده است، افزود: قبل از انجام معامله حتماً از سفارت استعلام بگیرید.

در ادامه جلسه رایزن اقتصادی ایران در ترکیه هم اشتراکات فرهنگی زنجان و ترکیه اشاره کرد و گفت: یادمان باشد ترکیه دروازه ورود ایران به اروپا محسوب می‌شود.

مثبت شدن تراز تجاری بین ایران و ترکیه

داوری نیکو با ابراز خرسندی از اینکه تراز تجاری ایران و ترکیه بعد از سال‌ها مثبت شده است، افزود: ایران و ترکیه سابقه کهن روابط اقتصادی و تجاری دارند.

وی به قابل توجه بودن آمار اقامت ایرانیان در ترکیه اشاره و تصریح کرد: ایجاد مراکز تجاری در قبال خروج این سرمایه انسانی یکی از راه‌های انتفاع کشور محسوب می‌شود که در نهایت می‌تواند کمک حال فعالیت‌های اقتصادی کشور با توجه به آشنایی به شرایط و قوانین کشور مقصد باشد.

رایزن اقتصادی ایران در ترکیه شناسایی کالاهایی که توان رقابت در کشور ترکیه را دارند از جمله تجارت استارتاپی و دانش بنیان را از جمله زمینه‌های فعالیت دانست و ادامه داد: چند شرکت موفق به این کار شده و در حال حاضر به صورت گلوبال فعالیت می‌کنند که جای خرسندی دارد.

وی به مزیت‌های فعالیت‌های توریستی اشاره و تاکید کرد: فعالیت در این حوزه در کوتاه مدت می‌تواند به کشور کمک کرده به طوری که در این مورد رقیب صادرات نفتی هم تبدیل شود.

انتهای پیام73004/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول