اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

ادعاهای‌ بی‌اعتبار درباره اخراج «محمد فاضلی»/ تلاش برای تخریب دولت سیزدهم

اگرچه محمد فاضلی صریحا اعلام کرد که دولت سیزدهم نقشی در ماجرای قطع همکاری‌اش با دانشگاه بهشتی نداشته، اما همچنان برخی از اصلاح‌طلبان و چهره‌های حامی دولت سابق اصرار دارند این جریان را سیاسی جلوه دهند.

ادعاهای‌ بی‌اعتبار درباره اخراج «محمد فاضلی»/ تلاش برای تخریب دولت سیزدهم

حوزه تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، براساس آئین نامه‌های جذب و ضوابط جاری، تمدید قرارداد اعضای هیئت علمی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، این گونه است که عضو هیئت علمی پیمانی موظف است در یک بازه زمانی مشخص، شرایط تمدید فعالیت خود را از منظر عمومی، آموزشی و پژوهشی فراهم کند و در صورتی ‌که عضو نتواند در پایان دوره پیمانی، امتیازات قانونی ادامه خدمت را کسب کند، قرارداد همکاری او با دانشگاه تمدید نمی شود.

این اتفاقی است که برای محمد فاضلی استاد علوم اجتماعی دانشگاه شهیدبهشتی رخ داده، یعنی براساس آنچه اعلام شده، فاضلی به صورت پیمانی در دانشگاه شهیدبهشتی فعالیت داشته و باید براساس آئین‌نامه‌های جذب در یک بازه زمانی مشخص، شرایط تمدید فعالیت خود را از منظر عمومی، آموزشی و پژوهشی فراهم می‌کرد، اما براساس آنچه مسئولان دانشگاه شهیدبهشتی می‌گویند وی در پایان دوره پیمانی، امتیازات قانونی ادامه خدمت را کسب نکرده و بر همین اساس اعضای هیات جذب، تمدید همکاری او با دانشگاه را تائید نمی‌کنند.

تا اینجا موضوع کاملا شفاف و روشن است و براساس اطلاعیه دانشگاه و پیگیری‌های صورت گرفته، برخلاف آن چیزی که اصلاح‌طلبان مدعی هستند تصمیم دانشگاه شهیدبهشتی برای عدم همکاری با فاضلی هیچ ربطی به دولت سیزدهم ندارد.

البته خود فاضلی هم در گفت وگویی شخصا تاکید کرد که  دولت سیزدهم هیچ تصمیمی برای اخراجش نداشته است ولی علیرغم این اظهارات شفاف و شواهد موجود، همچنان برخی از اصلاح‌طلبان و چهره‌های حامی دولت سابق اصرار دارند این جریان را سیاسی جلوه دهند.

* تلاش اصلاح‌طلبان برای تخریب دولت سیزدهم

یکی از اساتید دانشگاه درباره این سوال که چرا اصلاح‌طلبان علیرغم دلایل روشنی که وجود دارند باز هم این موضوع  را وسیله‌ای برای تخریب دولت سیزدهم و وزارت علوم قرار می‌دهند، گفت: اینها دنبال این هستند تا در ماجرای همسان سازی اساتید یک جریان صنفی منسجمی را علیه دولت و سیستم فعال کنند و برای همین سعی دارند برای این موضوع ابزار پیدا کنند، برای همین هم است که اخیرا دسته جمعی و هماهنگ شده برخی مباحث را در فضای مجازی و رسانه‌های خود مطرح می‌کنند.

وی تاکید کرد: دامن زدن به جریان آقای محمد فاضلی و یکی از اساتید دیگر هم برای همین موضوع است.

این استاد دانشگاه افزود: برخی از افرادی که اصلاح طلبان عنوان می‌کنند به صورت حق التدریسی با دانشگاه همکاری می کردند اصلا جذب دانشگاه نشده بودند که حالا بخواهند کنار گذاشته شوند.  البته این انتقاد از برخی مسئولان دولت وجود دارد که نتوانسته‌اند حقایق را در این حوزه به مخاطب منتقل کنند.

پیگیری‌های خبرنگار فارس هم گویای این است که درباره محمد فاضلی در دولت سیزدهم تصمیم‌گیری نشده و زمانی که آقای رئیسی برای پست ریاست جمهوری سوگند خورد،دانشگاه شهید بهشتی که منصوب دولت روحانی است عذر فاضلی را خواسته است. البته فاضلی با صراحت اعلام کرده بود که دولت سیزدهم نقشی در این ماجرا ندارد.

* پرونده فاضلی در هیئت اجرایی جذب دانشگاه تایید نشده

دانشگاه شهیدبهشتی بعد از ادعای اصلاح‌طلبان درباره اخراج محمد فاضلی توضیحاتی را ارائه کرد که گویای آنچه رخ داد بود. 

در این اطلاعیه آمده بود که براساس آئین‌نامه‌های جذب و ضوابط جاری تمدید قرارداد اعضای هیئت علمی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، عضو هیئت علمی پیمانی موظف است در یک بازه زمانی مشخص، شرایط تمدید فعالیت خود را از منظر عمومی، آموزشی و پژوهشی فراهم کند. در صورتی‌که عضو، در پایان دوره پیمانی، امتیازات قانونی ادامه خدمت را کسب ننماید، قرارداد همکاری او با دانشگاه تمدید نخواهد شد.

در ادامه این موضوع تاکید شده بود که موضوع قرارداد پیمانی محمد فاضلی پس از طی مراحل اداری در جلسه هیئت اجرایی جذب دانشگاه مورخ ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ مطرح شد و به‌علت عدم انجام تکالیف مقرر در مواد ۲۱، ۲۲ و ۱۱۴  آئین نامه استخدامی اعضای هیئت علمی، پرونده وی مورد تایید هیئت قرار نگرفت. این رای، قابل اعتراض در هیئت اجرایی جذب دانشگاه و متعاقبا در هیئت اجرایی جذب مرکزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مآلاً در مراجع قضایی مربوطه است.

* رئیس دانشگاه شهید بهشتی: ادعاهای مطرح شده مبنی بر اخراج فاضلی فاقد اعتبار است

سعداله نصیری قیداری رئیس دانشگاه شهید بهشتی هم در برنامه تلویزیونی «فرامتن» شبکه افق در رابطه با ماجرای قطع همکاری این دانشگاه با محمد فاضلی گفته است که موضوع قرارداد پیمانی محمد فاضلی پس از طی مراحل اداری در جلسه هیئت اجرایی جذب دانشگاه مورخ ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ مطرح و به ‌علت عدم انجام تکالیف مقرر در مواد ۲۱، ۲۲ و ۱۱۴ آئین نامه استخدامی اعضای هیئت علمی، پرونده وی مورد تأیید هیئت قرار نگرفت.

وی افزوده براساس آئین نامه‌های جذب و ضوابط جاری، تمدید قرارداد اعضای هیئت علمی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، این گونه است که عضو هیئت علمی پیمانی موظف است در یک بازه زمانی مشخص، شرایط تمدید فعالیت خود را از منظر عمومی، آموزشی و پژوهشی فراهم کند و در صورتی ‌که عضو نتواند در پایان دوره پیمانی، امتیازات قانونی ادامه خدمت را کسب کند، قرارداد همکاری او با دانشگاه تمدید نمی شود.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی با تأکید بر پیمانی بودن حضور فاضلی در دانشگاه بهشتی و به پایان رسیدن مدت زمان قانونی این حضور، ادعاهای مطرح شده مبنی بر اخراج وی را فاقد اعتبار دانسته و اظهار می‌کند: ایشان تنها موفق به کسب امتیازات لازم علمی، آموزشی، پژوهشی و صلاحیت عمومی و اخلاقی برای تبدیل وضعیت به رسمی _ آزمایشی نشد و قطع همکاری صورت گرفت.

نصیری تصریح کرده است: خواهش من این است که ساحت دانشگاه را به رقابت های سیاسی کشور ارتباط ندهید و هیچ گونه فشار خارج از مجموعه را نمی پذیریم. آنچه که قوانین و مقررات دانشگاه اجازه دهد و اساتید، مدیران گروه و روسای دانشکده ها تصمیم گیری کنند، ملاک عمل ما قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه هیچ گونه بحث غیرعلمی در موضوع تبدیل وضعیت محمد فاضلی وجود نداشته است، یادآور شد: حضور استادان در دانشگاه و انجام فعالیتهای علمی و آموزشی از امور مهم دانشگاه محسوب شده و نقش مهمی در تصمیم گیری دارد.

* نظر صریح فاضلی درباره نقش نداشتن دولت سیزدهم در ماجرای عدم جذب وی

محمد فاضلی، استاد جامعه‌شناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی در همین باره به خبرنگار خبرگزاری فارس می‌گوید که من چنین ادراکی ندارم که دولت سیزدهم و یا وزیر علوم به دنبال این مسئله باشند که بخواهند فاضلی از دانشگاه اخراج شود.

فاضلی در این گفت‌وگو از وجود جریانی در درون دانشگاه خبر داده بود که به هروسیله ای مانع از اجرای امور استخدامی شدند و تاکید می‌کند: کار به جایی رسید که دانشجویان در ترم جدید متوجه شدند که هیچ واحدی برای بنده در دانشگاه ارائه نشده است.

فاضلی همچنین ادامه می‌دهد: من از شهریورماه تا به حال سکوت کرده بودم و به دنبال ایجاد غائله سیاسی درباره پرونده خودم نبودم و می‌دانم که بروز چنین وضعیتی برای دولت آقای رئیسی که با مشکلات زیادی درگیر است، به نفع دولت هم نبوده است، لذا خیلی از دوستانی که از موضوع مطلع شدند، ابراز گلایه کردند که چرا در همان شهریورماه درباره وضعیت اداری خودم به آنها هیچ اطلاعی ندادم.

* ورود غیرقانونی به دانشگاه

البته یکی از اساتید دانشگاه شهیدبهشتی معتقد بود که محمد فاضلی از روز اول به صورت غیرقانونی وارد این دانشگاه شده بود و در 8 سالی هم که از دولت روحانی گذشت علیرغم فشارهایی که از سوی برخی افراد در دولت قبل وجود داشت نتوانستند وی را رسمی و تبدیل وضعیت کنند.

این استاد دانشگاه همچنین تاکید می‌کند که فاضلی از روز اولی که وارد دانشگاه شده در نهاد ریاست جمهوری مشغول فعالیت بوده است.

* جریان اصلاح طلب از هر چیزی علیه دولت استفاده می کند

یکی دیگر از اساتید دانشگاه شهید بهشتی درباره واکنش های جریان اصلاح طلب به این موضوع گفته بود که جریان اصلاح طلب از هر چیزی علیه دولت استفاده می کند و موضوع جذب یا عدم جذب فاضلی را دستاویزی برای زدن وزارت علوم و دولت کرده اند، این در صورتی است که اصلا بحث اخراج مطرح نبوده و در دانشگاه تهران و دانشگاه های دیگر هم این اتفاق براساس آیین نامه های استخدامی رخ می دهد که هرساله برخی استاد از پیمانی به رسمی تبدیل وضعیت نشوند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: وقتی یک استاد استخدام می‌شود پنج سال فرصت دارد تا به صورت پیمانی تبدیل وضعیت شود این سال جدی وجود دارد که چرا در هشت سال گذشته و در دولت دست خودشان بود نتوانستن وی را تبدیل وضعیت کنند.

* تداوم مدیریت مسئولان دولت قبل در دانشگاه شهیدبهشتی

اینکه اعضای هیئت اجرایی براساس دلایل مختلفی در مرحله تبدیل وضعیت به برخی از اساتید رای ندهند، موضوع جدیدی نیست و در سال های گذشته نیز این اتفاق بارها در دانشگاه ها رخ داده است، اما اینکه جریان اصلاح طلب این بار به این موضوع واکنش نشان داده اند قابل توجه است.

انتقاد اصلاح طلبان و حامیان دولت قبل درباره اخراج محمد فاضلی در حالی مطرح می شود که همچنان مسئولانی که  در دانشگاه شهیدبهشتی حضور دارند از افرادی هستند که در دولت روحانی انتصاب شدند و به گفته یکی از اساتید دانشگاه شهید بهشتی تنها دانشگاه مهمی است که تیم مدیریتی آن همچنان نیروهای دولت قبل هستند. رئیس دانشگاه شهید بهشتی هم اکنون سعدالله نصیری قیداری است که از سوی وزیر علوم دولت روحانی منصوب شد.

گفتنی است محمد فاضلی استاد جامعه‌شناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشکده شهیدبهشتی در سال‌های گذشته رئیس سابق مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی و در سال‌های ۹۲ تا ۹۶ معاون پژوهشی مرکز بررسی‌های استراتژیک و مدیر شبکه مطالعات سیاست‌گذاری عمومی بوده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول