اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

نتایج اقتصادی سفر رئیس جمهور به روسیه/ توسعه نیروگاه برقابی گتوند با خط اعتباری روس‌ها

مجری طرح سد گتوند گفت: خبرها حاکی از آن است که در سفر اخیر رئیس جمهور به روسیه مقرر شد اینخط اعتباری 5 میلیارد یوریی از محل وام دولتی روسیه برای توسعه پروژه‌ها از جمله نیروگاه سد گتوند احیا شود.

نتایج اقتصادی سفر رئیس جمهور به روسیه/ توسعه نیروگاه برقابی گتوند با خط اعتباری روس‌ها

محمد مرادی، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ضمن بیان آخرین جزئیات نیروگاه برق‌آبی سد گتوند، اظهار  داشت: در حل حاضر ظرفیت اسمی نصب شده در نیروگاه گتوند 1000 مگاوات در قالب 4 واحد 250 مگاواتی است.

مجری طرح سد گتوند با بیان اینکه قرار بر این بود به استناد مطالعات انجام شده یک نیروگاه 2000 مگاواتی در سد گتوند مستقر شود، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها  مقرر شد 1000 مگاوات توسعه در نیروگاه در قالب 2 فاز 500 مگاواتی نصب و وارد دوره بهره‌برداری شود.

*جزئیات فاز توسعه نیروگاه برقابی سد گتوند

وی ضمن تشریح اینکه احداث نیروگاه 2000 مگاواتی برای آورد سالیانه 14 میلیارد مترمکعب طراحی شده بود، گفت: به‌دلیل مسائل تغییر اقلیم و کاهش آورد آبی رود کارون، در میان مدت آورد آبی این رودخانه 12 میلیارد متر مکعب برآورد شد و در افق بلند مدت براساس مطالعات مشاور آورد آبی رود کارون در محل سد گتوند 10.8 میلیارد متر مکعب پیش‌بینی شد.

مرادی با اشاره به اینکه کاهش آورد آبی سبب بازنگری در فاز توسعه نیروگاه برقابی گتوند شد، گفت: با تقلیل آورد آبی فاز توسعه از 1000 مگاوات به 640 مگاوات تقلیل پیدا کرد و مقرر شد در محل سد گتوند در نهایت یک نیروگاه 1640 مگاواتی مستقر شود.

مجری طرح سد گتوند در توضیح پیشرفت پروژه فاز توسعه نیروگاه برقابی گتوند گفت: بخش ساختمانی واحدهای نیروگاهی سد گتوند به‌طور کامل در زمان ساخت برای 2000 مگاوات به طور کامل انجام شد و ابنیه برای فاز توسعه نیز در دسترس است.

وی ادامه داد: در حال حاضر که ظرفیت فاز توسعه از 1000 مگاوات به 640 مگاوات تقلیل پیدا کرد، مقرر شد، این ظرفیت در همان ابنیه متعلق به توسعه 1000 مگاواتی تعبیه شود.

*احیا تامین مالی نیروگاه برقابی گتوند در سفر رئیس جمهور به روسیه

این مقام مسئول ضمن بیان اینکه در حال حاضر تنها مسئله تامین و نصب تجهیزات نیروگاه 640 مگاواتی در فاز توسعه باقی مانده است، گفت: در ابتدای دهه 90 قرار بود، تامین مالی این پروژه در قالب خط اعتباری کشور چین انجام شود اما به‌دلیل اینکه خط اعتباری چین پر شده بود، این مسئله انجام نشد.

مرادی با اشاره به اینکه قرار بود در سفر رئیس جمهور قبل به روسیه و این پروژه ذیل خط اعتباری 5 میلیارد یورویی از محل وام دولتی روسیه تامین مالی شود، گفت: بنا بود یکی از پروژه‌های ذیل این خط اعتباری توسعه نیروگاه برقابی گتوند باشد اما این مسئله در دولت قبل محقق نشد.

مجری طرح سد گتوند با اشاره به سفر رئیس جمهور به روسیه، گفت: خبرها حاکی از آن است که در سفر اخیر رئیس جمهور به روسیه مقرر شد این خط اعتباری برای توسعه پروژه‌ها از جمله نیروگاه سد گتوند احیا شود.

*همه‌چیز راجع به تامین مالی نیروگاه برقابی گتوند

مرادی در تشریح جزئیات سهم توسعه نیروگاه برقابی سد گتوند از خط اعتباری روسیه گفت: نیروگاه توسعه سد گتوند به میزان 640 مگاوات 195 میلیون یورو برآورد مالی داشت که با روس‌ها توافق شد، از سوی دیگر مقرر شد، نیروگاه برقابی 69 مگاواتی در قالب 3 واحد نیروگاهی در محل بند تنظیمی گتوند به مبلغ 85 میلیون یورو نیز با روس‌ها توافق شد.

این مقام مسئول در بیان اینکه سهم نیروگاه توسعه برقابی سد گتوند و نیروگاه بند تنظیمی مجموعا 280 میلیون یورو است، گفت: بر اساس تفاهم اولیه مقرر بود، 70 درصد مبلغ قرار داد به تجهیزات روس تعلق گرفته و 30 درصد نیز سهم تجهیزات و پیمانکاران داخلی باشد اما در مرحله قرار داد این نسبت‌ها تغییر کرد و در نهایت تعیین شد که 64 درصد سهم تجهیزات روسیه و 36 درصد نیز سهم تجهیزات و پیمانکاران ایرانی باشد.

وی ضمن تاکید بر اینکه بر اساس قرارداد، شرکت فراب پیمانکار اصلی این پروژه است، افزود: بر این مبنا تنها 70 درصد تجهیزات از روسیه تامین شده و کار نصب نیز توسط پیمانکاران داخلی انجام خواهد شد.

مجری طرح سد گتوند گفت: احداث نیروگاه در قالب 60 ماه انجام شده که 48 ماه پیرامون مسئله تامین، نصب و راه‌اندازی و 12 ماه هم بخش بهره‌برداری است که این بخش به طور کامل توسط شرکت فراب پیگیری خواهد شد و بهره‌بردار ما فراب خواهد بود.

مرادی ضمن ابراز امیدواری از گشایش‌های انجام شده پیرامون این پروژه با سفر رئیس جمهور به روسیه گفت: در  آینده نزدیک فرآیند توسعه این نیروگاه برقابی به سرعت کلید خواهد خورد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول