اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

دیپلمات غربی: در مذاکرات وین بین ما و روسیه درباره ایران اختلاف‌هایی وجود دارد

یک دیپلمات غربی به نشریه «فارن‌پالیسی» می‌گوید طرف‌های غربی در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین کاملاً با روسیه درباره ایران هم‌نظر نیستند.

دیپلمات غربی: در مذاکرات وین بین ما و روسیه درباره ایران اختلاف‌هایی وجود دارد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نشریه «فارن‌پالیسی» روز چهارشنبه (۶ بهمن‌ماه/۲۶ ژانویه) به نقل از یک دیپلمات غربی تصریح کرده کشورهای غربی حاضر در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین کاملاً با روسیه درباره ایران هم‌نظر نیستند. 

این دیپلمات غربی در ادامه تصریح کرده روسیه و کشورهای غربی در خصوص نحوه ایجاد موازنه میان فشارها و امتیازها (که تحلیلگران گاه از عبارت استعاری «چماق و هویج» برای اشاره به آنها استفاده می‌کنند) در قبال ایران دچار اختلاف هستند. این دیپلمات با وجود این مدعی شده که میان ۲ گروه اختلاف کلی در خصوص ایران وجود ندارد.

 او در مصاحبه با فارن‌پالیسی گفت: «با آنکه کاملاً در خصوص [ایران] هم‌نظر نیستیم و اختلاف‌هایی در تأکید دو طرف در موازنه میان فشار و تحریم‌ها و چماق‌ها و هویج‌ها وجود دارد فکر نمی‌کنم از این لحاظ که آنها و ما مشکل را چطور می‌بینیم کاملاً از هم جدا باشیم.»

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با این نشریه تصریح کرد: «روسیه شریکی مهم در این گفت‌وگوها است. ما تعامل بسیار سازنده‌ای با روسیه از جمله [میخائیل] اولیانوف (نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین) برای بازگشت دوجانبه به برجام داریم، چرا که روسیه با ما در اینکه ایران نباید هرگز به سلاح اتمی دست پیدا کند منفعت مشترک دارد.»

روسیه، چین و ایران روز ۲۵ آبان‌ماه سال جاری به توافقی برای تقویت همکاری‌ها در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین دست پیدا کرده بودند. وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای در آن زمان گفت: ««چین، روسیه و ایران همچنان به تقویت هماهنگی و همکاری ادامه می‌دهند تا اطمینان حاصل کنند که مذاکرات درباره ازسرگیری پایبندی به برجام در مسیر درست قرار دارد و برای رسیدن به نتایج مثبت در اسرع وقت تلاش خواهند کرد».

ساعاتی قبل‌تر از این بیانیه علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران هم در پیامی در توییتر نوشته بود: «امروز نشست مجازی مفیدی با شرکای چینی و روسی داشتم؛ با تاکید بر همسویی سه کشور در مقابله با یکجانبه گرایی و تقویت همگرایی در مذاکرات پیش رو، مجددا تصریح شد آمریکا باید همه تحریم‌های غیرقانونی را لغو کند.»

چین و روسیه بارها آمریکا را مقصر اصلی وضعیت فعلی پیرامون برجام دانسته و بر ضرورت رفع تمامی تحریم‌های یکجانبه علیه ایران برای هموار کردن مسیر اجرای کامل برجام تأکید کرده‌اند. پکن و مسکو تحریم‌های یکجانبه آمریکا را غیرقانونی می‌دانند.

با وجود مواضع سازنده چین و روسیه در مذاکرات رفع تحریم‌ها رسانه‌های کشورهای غربی پس از آغاز این گفت‌وگوها تلاش‌هایی را برای همسویی این دو کشور با مواضع آمریکا و اروپا در مذاکرات ضد ایران آغاز کردند.

هفتمین دور مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از هشتم آذرماه آغاز شد. این نخستین دور از گفت‌وگوها بود که در دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شد.دور هشتم مذاکرات نیز ششم دی ماه شروع و تا نهم دی ماه ادامه یافت و بعد از تنفسی سه روزه به مناسبت سال نو میلادی مجددا روز دوشنبه ۱۳ دی ماه از سر گرفته شد.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده رفع تمامی تحریم‌ها علیه ایران، به گونه‌ای که قابل راستی‌آزمایی باشد مهم‌ترین دستور کار هیأت ایرانی را در این گفت‌وگوها تشکیل خواهد داد.

در دولت «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور سابق ایران نیز ۶ دور گفت‌وگو میان ایران و گروه ۱+۴ (انگلیس، روسیه، چین، فرانسه به علاوه آلمان) برگزار شد. طرف آمریکایی هم در آن مذاکرات با نمایندگان گروه ۱+۴ بدون حضور ایران در خصوص شرایط بازگشت به برجام گفت‌وگو می‌کرد اما آن مذاکرات، به دلیل اصرار آمریکا بر عدم ضمانت درباره ماندن در برجام و یا عدم رفع تمامی تحریم‌ها به بن‌بست رسید و نتیجه‌ای دربر نداشت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول