اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

فارس من| امام جمعه «شوط»: محیط زیست کشوری به موضوع آلایندگی کابی آلیاژ ورود کند/ با تعطیلی مخالفم

امام جمعه «شوط» با بیان اینکه محیط زیست کشوری به موضوع آلایندگی کابی آلیاژ ورود کند، گفت: سخنرانی‌ من در فضای مجازی تقطیع شد و با تعطیلی کارخانه و بیکار شدن کارگران آن به شدت مخالف هستم.

فارس من| امام جمعه «شوط»: محیط زیست کشوری به موضوع آلایندگی کابی آلیاژ ورود کند/ با تعطیلی مخالفم

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، به دنبال ثبت سوژه ای با عنوان؛ برخورد با آلایندگی زیست محیطی کارخانه کابی آلیاژ ماکو توسط مخاطبان سامانه فارس من خبرنگار فارس پیگیر این سوژه شد.

حجت‌الاسلام محمدرضا جباری امام جمعه شهرستان شوط در این خصوص اظهار کرد: کارخانه کابی آلیاژ در حومه شهرستان شوط از کارخانه های اصلی تولید کننده خوراک صنایع سنگین مانند ذوب آهن و فولاد است که بیشتر محصولات این کارخانه به استان های مرکزی کشور ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه کارخانه‌ کابی آلیاژ تولیدکننده خوراک اصلی صنایع سنگین در استانهای مرکزی است، گفت: اگر این کارخانه‌ها واقعا نیازمند این خوراک تولیدی هستند چرا کابی آلیاژ را در نزدیکی این صنایع بزرگ یا در مناطق غیر مسکونی نظیر مناطق کویری مرکز ایران احداث نکرده‌اند.

امام جمعه شوط با اشاره به سرمایه گذاری بیش از ۳۰۰میلیارد تومانی برای احداث این کارخانه تصریح کرد: معمولا برای کارخانه هایی با چنین سرمایه گذاری بزرگ حداقل برای ۱۰۰۰ نفر اشتغالزایی ایجاد می‌کنند ولی در کارخانه کابی آلیاژ فقط  ۱۵۰ نفر مشغول به کار بوده که آن هم کمتر از ۳۰ نفر از آنان بومی شهرستان شوط بوده که عملا مردم این شهرستان انتفاعی از این کارخانه نمی برند.

حجت الاسلام جباری در ادامه با اشاره به آلایندگی‌های زیست محیطی این کارخانه عنوان کرد: از کنار کارخانه کابی آلیاژ آب‌های زیرزمینی به سمت رود ارس حرکت می‌کند که تمام مواد سمی و اکسیدها توسط آب باران شست‌وشو شده و به آب‌های زیرزمینی ریخته شده و آن را آلوده می‌کند.

وی با بیان اینکه چندین بار به این کارخانه در مورد آلایندگی زیست محیطی آن تذکر داده شده است، ابراز کرد: چندین بار به این کارخانه گفته شده که سنگ‌های سمی و آلوده را در محل‌های سربسته و حفاظ‌دار نگه داری کنند که آب باران باعث جاری شدن شیرابه نشود ولی تا الان این کار انجام نشده است.

امام جمعه شوط با اشاره به آلایندگی جوی این کارخانه ادامه داد: آثار آلایندگی گازهای این کارخانه بطور ملموس در زندگی روزمره مردم روستاهای اطراف کارخانه به طور بیماری‌های تنفسی و پوستی مشهود است.

حجت الاسلام جباری با اشاره به عدم ورود اداره محیط زیست شهرستان به موضوع آلایندگی این کارخانه ادامه داد: لازم است اداره محیط زیست استانی و کشوری به این موضوع ورود و رسیدگی جدی کنند. 

وی با بیان اینکه محیط زیست باید در محل فعالیت کارخانه بیلبورد سنجش آلایندگی نصب کند، گفت: سازمان محیط زیست باید با نصب بیلبورد سنجش آلایندگی همچنین بررسی فیلترهای این کارخانه میزان آلایندگی را مشخص کند.

امام جمعه شوط اضافه کرد: رئیس سابق بهداشت و درمان شهرستان شوط طی نامه‌ای فعالیت این کارخانه را ممنوع اعلام کرده بود درحالی که اداره محیط زیست شهرستان اجازه ادامه فعالیت این کارخانه را صادر کرده است.

حجت الاسلام جباری با اشاره به لزوم پرداخت ۱۰درصد عوارض آلایندگی توسط این کارخانه افزود: این کارخانه باید این مبلغ را به شهرها و روستاهای تابعه پردخت کند که تاکنون چنین مبلغی پرداخت نشده است.

وی تاکید کرد: اگر فعالیت این کارخانه برای کشور در دوران تحریم مهم و ضروری است، در مقابل حفظ و صیانت از جان مردم نیز مهم باید باشد.

امام جمعه شوط با اشاره به برخی شایعات مطرح شده در فضای عمومی شهرستان در مورد تاثیرات این کارخانه بر میزان نزول بارش های جوی تصریح کرد: این حرف‌ها کارشناسی نبوده و حاصل شایعه سازی عده ای مغرض است و کمبود بارش‌ها در این منطقه متاثر از خشکسالی و تغییرات جوی است.

حجت الاسلام جباری با دعوت از دوست داران و فعالان محیط زیست کشور برای حضور در محل کارخانه و سنجش میزان آلایندگی آن گفت: عکس‌های هوایی موجود از این منطقه که مربوط به قبل از احداث این کارخانه و بعد از احداث آن بوده کاملا موید تاثیرات مخرب این کارخانه بر محیط اطراف است.

وی با اشاره به تقطیح سخنرانی‌اش در فضای مجازی تاکید کرد: با تعطیلی کارخانه و بیکار شدن کارگران آن به شدت مخالف هستم؛ مگر می‌شود کسی با صنعتی شدن شهر خود مخالفت کند. اما باید سلامت مردم تامین شود و در این راستا لازم است محیط زیست کشوری و دستگاه‌های نظارتی ورود کنند تا بحث استاندارد و عدم آلودگی این کارخانه رفع شود.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول