اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

بازخوانی سریال های دهه فجر|محوریت «روزهای ابدی» تسخیر لانه جاسوسی بود/ علی اکبری: فصل های بعدی را هم می سازیم

مجموعه تلویزیونی «روزهای ابدی» به کارگردانی جواد شمقدری و تهیه کنندگی محسن علی اکبری ساخته شد. هدف از تولید این سریال پاسخ گویی به سوال نسل جوان و نوجوان درباره این است که چرا به سفارت آمریکا لانه جاسوسی می‌گویند؟

بازخوانی سریال های  دهه فجر|محوریت «روزهای ابدی» تسخیر لانه جاسوسی بود/ علی اکبری: فصل های بعدی را هم می سازیم

خبرگزاری فارس-گروه رادیو و تلویزیون: دیدن حال و هوای تاریخ معاصر هر کشوری در آثار نمایشی، به طور قطع و یقین برای هر قشر سنی می تواند جذابیت خاصی داشته باشد. حال این قشر می توانند میانسال  وسال خرده ها باشند یا می توانند دهه ۸۰ و ۹۰  ای هایی باشند که شاید جز درس های کتب درسی هیچ از تاریخ معاصرشان ندانند. برای همین است که اغلب سازندگان و سریال و فیلم سازان یکی از رسالت های هنری و ملی خود را در تولید اینگونه آثار می دانند.

بر همین اساس در سلسله گزارش هایی به مناسبت فرارسیدن یوم الله فجر و پیروزی انقلاب اسلامی ایران به بازخوانی سریال های موفق و شاخص دهه فجری می پردازیم که در سالهای قبل از شبکه های مختلف و سراسری تلویزیون پخش شده است.

سریال «روزهای ابدی» با نام قبلی «نفوذ» یکی از همین سریال ها است که به کارگردانی جواد شمقدری و تهیه کنندگی محسن علی اکبری سال گذشته در همین مناسبت از شبکه یک سیما پخش شد.

 

** تصویرسازی گروه های نفوذی آمریکایی در ایران و تسخیر لانه جاسوسی محوریت «روزهای ابدی» بود

سریال روزهای ابدی بیش از اینکه به مسئله پیروزی انقلاب بپردازد، نقش گروه های نفوذی را در همان سالها در ایران نشان می داد و این را بیان می کرد که این گروه ها به چه عنوان قصد تخریب کشور ایران را داشتند. هدف از تولید این سریال نشان دادن تاثیر منفی حضور بیگانگان در داخل کشور است و سوال نسل جوان و نوجوان را درباره اینکه چرا به سفارت آمریکا لانه جاسوسی می‌گویند؟ پاسخ می دهد. همچنین روزهای ابدی به اتفاقات ابتدای انقلاب از بهمن ۵۷ تا آبان ۵۸ نیز می پردازد و حضور قشر جوان در پیروزی انقلاب و تاثیرگذاری آنها در اتفاقات مختلف را از بعدی جدید نمایان می کند. مقطع پیروزی انقلاب، مباحث مربوط به گنبد، اتفاق های مریوان کردستان و اتفاق های تسخیر لانه جاسوسی آمریکا از جمله سرفصل های سریال روزهای ابدی بود که در 43 قسمت روانه آنتن شبکه یک سیما شد.

** منابع تحقیقی سریال از کجا تامین شد؟

این سریال بر اساس مستندات تاریخی دقیقی ساخته شده است و حدود چهار سال برای تحقیق و نگارش این سریال زمان صرف شده است. روزهای ابدی بر اساس استنادهای موجود در سیستم کشور قبل از انقلاب و به نوعی برخورد نیروهای انقلابی با فضاهایی که در اختیار جاسوسی آمریکا بعد از انقلاب بود تهیه شده بود. مهدی ارگانی نیز مشاور پروژه و ناظر کیفی داستان بود که از مطلعین این حوزه است.

 

** معضلی به نام انتخاب بازیگر برای سریال های تاریخی

یکی دیگر از معضلاتی که سازندگان سریال های تلویزیونی در مواجهه با ساخت سریال های تاریخی دارند عدم تطابق چهره های جوان های امروزی به جوان های دهه ۵۰ است و در این زمینه باید بیش از پیش از هنر گریم بهره ببرند. در انتخاب بازیگران این سریال نیز گروه تولید باید زمان زیادی را صرف می کردند تا بتوانند به آنچه که مدنظرشان است برسند. به همین خاطر باید از چهره های جدید سینما و تلویزیون استفاده می شد و بر همین اساس امین اسکندریان به عنوان بازیگر نقش اصلی مرد در نقش مهدی ایزدپناه، کیمیا اکرمی محبوبه و یلدا افشارنیا مهناز این سریال بودند. امین اسکندریان یکی از بازیگران اصلی این سریال بود که برای این نقش پنج بار تست گریم و بازی شد و بعد با توجه به حساسیت هایی که برای ایفای چنین نقشی و ایفای نقش جوانی انقلابی در چند برهه از زمان، وجود داشت انتخاب شد.

** اسکندریان: بازی کردن در کارهای تاریخی برای همه بازیگران جذاب است

«امین اسکندریان» در گفت و گویی که قبلتر با خبرگزاری فارس، انجام داده بود درباره آشنایی با فضای سریال های تاریخی معاصر و بالاخص انقلاب اسلامی ایران گفت: در کل بازی کردن در کارهای تاریخی برای همه بازیگران جذاب است چونکه هیچ ذهنیتی از آن زمان ندارند. برای مثال آقای میرباقری سریال امام علی (ع) را می سازد و بازیگران به این دلیل که متن موجود را برای اولین بار می شنوند برایشان جذاب است و از سویی آنها را با چالشی مواجه می کند که ببینند از عهده ایفای چنین نقشی برمی آیند یا نه؟ برای سریال روزهای ابدی هم چنین اتفاقی افتاد و زمان انقلاب و قبل و بعد از آن یک برهه ای از تاریخ است که در کشور ما رخ داده و من به این دلیل که آن زمان از تاریخ را ندیدم، خیلی برایم جالب بود که ببینم می توانم از پس آن بربیایم و یک کار تاریخی بازی کنم. در ادامه خیلی خودم را درگیر آن حال و هوا کرده بودم.

 

وی افزود: از روزی که فیلم نامه را خواندم تا روز شروع ضبط یک ماه زمان داشتیم و در این زمان خیلی تحقیق کردم و با افراد مختلف صحبت کردم به این خاطر که نسل من آدم های آن زمان را ندیده بودیم و باید ریز شخصیت هایشان را متوجه می شدیم. همچنین فیلم های بسیاری درباره دانشجوهایی که سفارت آمریکا را تسخیر کردند، دیدم و خیلی خودم را درگیر این کرده بودم که آدم های آن زمان چه حس و حالی داشتند و اصلا چی شد که چنین تصمیم هایی گرفتند تا چنین کارهایی را انجام دهند؟

** لوکیشن های اصلی نفوذ هم در این سریال دیده می شد

تهران، روستای قرق آباد، خجیر، گنبد و مشهد از لوکیشن های اصلی این سریال بودند. همچنین بخش هایی از دکورهای این سریال در شهرک سینمایی غزالی ساخته شده مثل لانه جاسوسی همچنین سایت کبکان نیز از لوکیشن هایی بود که در چالوس ساخته شده بود. دیگر مواردی که در این سریال دیده شد، لوکیشن های سایت های جاسوسی آمریکا در ایران است که از آن جمله می توان به سایت کبکان اشاره کرد. سایتی که هدف اصلی اش مخابره اخبار جاسوسی از ایران به آمریکا بود.

** حضور بازیگران با سابقه در کنار بازیگران جدید

البته در کنار این بازیگران جویای نام، بازیگران با سابقه تری هم حضور داشتند از جمله احمد نجفی، حمید گودرزی، رحیم نوروزی، علیرام نورایی، صالح میرزا آقایی، شهره لرستانی، زهرا سعیدی و ... نیز در این سریال به ایفای نقش پرداختند. همچنین در این سریال از ۱۰ بازیگر خارجی نیز استفاده شده است.

 

** علی اکبری: قرار است فصل های بعدی سریال را بسازیم

«محسن علی اکبری» تهیه کننده سریال «روزهای ابدی» در گفت و گو با خبرنگار فارس درباره ادامه دار شدن این سریال در فصل های بعدی گفت: از همان ابتدا که این سریال را کلید زدیم بنایمان بر این بود که تا فصل سه ادامه داشته باشد. فصل اول تا سفارت بود، فصل دو از سفارت تا شروع جنگ، فصل سوم نیز از شروع جنگ تا امروز. هر کدام از این فصل ها نیز 50 قسمت خواهد بود.

وی ادامه داد: برای امسال هم پیشنهاد ساخت ادامه سریال را به سازمان دادیم اما به خاطر مشکلات مالی که وجود دارد هنوز موفق به ساخت نشدیم.

علی اکبری افزود: ترجیح مان بر این است که از همان بازیگران قبلی لااقل در نقش های اصلی استفاده کنیم.

 

وی گفت: به احتمال فراوان بنا بر قصه جدیدی که می خواهد روایت شود باید از لوکیشن های جدید استفاده کنیم در جنوب و غرب ایران و شاید هم در شهرک سینمایی.

** حضور برخی چهره های مذهبی در سریال

به هر صورت در نشان دادن تاریخ آن سالها که از مهم ترین برگ های تاریخ معاصر در کشور است نباید نقش برخی از گروه های مبارز و مذهبی را نادیده گرفت. افرادی مثل ابراهیم یزدی وزیر امور خارجه وقت، یا سوریبان سفیر آمریکا یا حتی اصغر وصالی که بیشترین نقش را در کردستان دارد و در همانجا نیز به شهادت می رسد. شهید چمران، تیمسار فلاحی فرمانده وقت ارتش، مریم کاظم زاده خبرنگار و عکاس جنگ از شخصیت های واقعی این سریال بودند که در بخشی از داستان روزهای ابدی ورودی به زندگی آنها شده است.

 

بنابر این گزارش، امین اسکندریان (مهدی نقش اول سریال)، کیمیا اکرمی (محبوبه نقش اول زن)، احمد نجفی (پرویز)، حمید گودرزی (نفیسی)، رحیم نوروزی (سُرخو)، علیرام نورایی (بکتاش)، صالح میرزا آقایی (سرهنگ شریف زاده)، شهره لرستانی (مادر محبوبه)، زهرا سعیدی (مادربزرگ مهدی)، حجت‌الاسلام سیدمحسن هاشمی (استاد حوزه علمیه و نماینده امام خمینی)، جلیل فرجاد (دانشفر)، ماشاله شاه مرادی (حاج عرفان)، کاوه سماک باشی (سروان عباسی)، امیرمحمد زند (حجت الاسلام سید عباس موسوی قوچانی)، یلدا افشاری‌نیا (مهناز)، شیوا بلوچی (شهره)، نجوا صاحب الزمانی (ثریا)، فاطمه بیگی (ناهید)، محمد جواد جعفرپور (قاسم)، جلال فاطمی (سرهنگ دیویس) بازیگران ایرانی این سریال و فیلیپ ساترکین (مایکل مترینکو)، سامی بابو (چارلز جونز)، نیکولاس جرج بیکر، ژانکلود ریکبورگ، فلورین فیشر از بازیگران خارجی این سریال هستند. صالح میرزا آقایی، حمید گودرزی نقش نفیسی، رحیم نوروزی صلح‌گو، جلیل فرجاد در نقش روحانی، علیرام نورائی، احمد نجفی نقش پرویز و ... در این سریال بازی می کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول