اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

پیام تسلیت نهاد‌ها و چهره‌های مذهبی در پی رحلت آیت‌الله صافی گلپایگانی

در پی ارتحال حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی چهره‌ها و نهاد‌های مختلف مذهبی کشور پیام‌های تسلیتی صادر کردند.

پیام تسلیت نهاد‌ها و چهره‌های مذهبی در پی رحلت آیت‌الله صافی گلپایگانی

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس در پی ارتحال حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی چهره‌ها و نهاد‌های مختلف مذهبی کشور پیام‌های تسلیتی صادر کردند.

آیت‌الله «رضا رمضانی» دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع)

بسم الله الرحمن الرحیم

لا صَوَّتَ النَّاعی بِفَقدِکَ اِنَّما/ یَومٌ عَلی آلِ الرَّسُولِ عَظیم
اِنْ کُنْتَ قَدْ غَیَّبْتَ فی جَدَثِ الثّری/ فَالعِلمُ وَ التَّوحیدُ فیکَ مُقِیم

با ارتحال عالم ربانی، فقیه اهل‌بیت عصمت و طهارت، شیخ الفقهاء والمراجع، حضرت آیت‌الله العظمی لطف‌الله صافی گلپایگانی، ثلمه‌ای بغایت جبران‌ناپذیر بر پیکر جامعه اسلامی وارد آمد.

فقه، اصول، حدیث، کلام، تاریخ، شعر، ادب و حکمت شیعی، امروز یکی از استوانه‌های سترگ خود را از دست داد؛ و حوزه‌های علمیه خسارت زعیمی را متحمل شدند که بیش از هشت دهه از عمر شریف خویش را در راه تعلم، تعلیم و تهذیب سپری کرد.

فهرست خدمات دینی، علمی و اجتماعی مرحوم آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی، همانند عمر بابرکت ایشان، طولانی و بسیار درخشان است و نمی‌توان آن را در پیامی، احصاء کرد.

آفرینش آثار فراوان در رشته‌های مختلف علمی، فعالیت‌های مبارزاتی در دوران ستمشاهی، مقابله با فرقه‌های انحرافی، احداث و تجدید بنای اماکن مهم مذهبی، دستگیری از فقراء و مستضعفین در شهرهای گوناگون ایران، حمایت از مقاومت اسلامی و دفاع از شیعیان مظلوم در مناطق مختلف جهان، تفقّد و تشویق محققان و فعالان حوزوی و اعلام موضع در حوادث گوناگون اجتماعی و سیاسی، تنها گوشه‌ای از خدمات آن فقید سعید بود.

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی همچنین مدال افتخار اعتماد امام راحل(ره) در انتصاب به عنوان عضو فقهای شورای نگهبان و دبیری آن را بر سینه داشت؛ همانگونه که مردم شهیدپرور استان مرکزی ایشان را به عنوان نماینده خود برای تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران انتخاب کردند و به عنوان یکی از اساطین علم، اجتهاد و جهاد، در اولین مجلس خبرگان عضویت یافت.

سجایای اخلاقی آن مرد بزرگ نیز فصلی مشعشع از حیات طیبه اوست که تا سالیان سال می‌تواند برای طلاب و فضلای حوزوی اسوه‌ای عملی باشد؛ بویژه عشق مخلصانه به آل البیت(ع) و تواضعی باورنکردنی، ستودنی و درس آموز.

در مدت تصدی اینجانب در مجمع جهانی اهل‌بیت (علیهم‌ السلام) که چند بار توفیق یافتم تا به محضر این مرجع بصیر برسم و گزارش‌هایی ارائه دهم، ایشان با علاقه فراوان از فعالیت‌های مجمع در نشر آثار اهل‌بیت (علیهم‌ السلام) قدردانی کردند. تشویق به برگزاری «همایش بین‌المللی حضرت ابوطالب(ع)» و سپس پیگیری آن، نمونه‌ای از توجه ایشان به کارهای مجمع بود.

ضایعه جبران‌ناپذیر ارتحال این دانشمند با صفا را به پیشگاه صاحب عزای اصلی حضرت ولیّ عصر (ارواحنا له الفداء) و نیز به رهبر معظم انقلاب اسلامی، مراجع عالیقدر تقلید، حوزه های علمیه، مسلمانان و شیعیان جهان، شاگردان، مقلدان و ارادتمندان ایشان، بیت معظم گلپایگانی و فرزندان مکرم - بویژه برادر گرامی حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ حسن صافی و داماد معظم ایشان حضرت آیت الله کریمی جهرمی - تسلیت و تعزیت عرض می‌نمایم.

از خداوند متعال علو درجات و حشر آن فقیه فقید با اولیاء طاهرینش(ع) را مسألت می‌نمایم و برای همه وابستگان و بازماندگان، صبر و سلوان می‌طلبم.

وإنا لله وإنا إلیه راجعون

رضا رمضانی
دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع)

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)

بسم الله الرحمن الرحیم

إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ‏ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْ‏ءٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ (محاسن: ج ۱ ص ۲۳۳ ح ۱۸۵)

خبر ارتحال شیخ الفقهاء و مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی رضوان الله تعالی علیه موجب تاسف و تأثر گردید. این عالم ربانی، عمر با برکت خویش را در خدمت به قرآن و حدیث و تعلیم و تعلم معارف الهی و نشر علوم اهل بیت علیهم السلام سپری نمود. درایت در تدریس و تالیف، و صداقت درتبلیغ و ترویج ایشان موج می زد و غیرت در حمایت از ولایت، در حرکات و سکنات ایشان هویدا بود. این مرجع بزرگ، امین دو مرجع بزرگ دیگر بود: امین علمی و فتوایی آیت الله گلپایگانی(ره) و امین امام خمینی (ره) در شورای نگهبان قانون اساسی. مصیبت فقدان این فقیه کم نظیر را به ساحت مقدس حضرت ولی‌الله الاعظم، مقام معظم رهبری، مراجع عظام و علمای اعلام حوزه‌ی علمیه و نیز فرزندان گرامی و خاندان مکرّم و همه ارادتمندان آن بزرگوار، خویشاوندان نسبی و سببی ایشان و نیز به مقلدان و ارادتمندان ایشان به‌ویژه در قم و گلپایگان تسلیت عرض می‌کنم و رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان مسألت می‌نمایم.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)
محمد محمدی ری‌شهری

حجت‌الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی

خبر رحلت شیخ المراجع و مجتهد عالیقدر حضرت آیت الله العظمی حاج آقا لطف الله صافی گلپایگانی (اعلی الله مقامه الشریف) موجب تأثر و تألم فراوان اینجانب گردید، ایشان از ابتدای مسیر انقلاب همراه امام راحل بودند و در کنار تفقد، اجتهاد و تبیین دینی و حراست از شریعت الهی در جایگاه حساسی همچون دبیری شورای نگهبان و خبرگان قانون اساسی نیز مجاهدانه به تحکیم نظام اسلامی پرداختند، عمر با برکت و شریف ایشان یکسره در عرصه جهاد تبیین و ترویج گفتمان مهدوی و فاطمی همچنین حفظ و حراست از حریم انقلاب و اسلامی مصروف گردید. اتصاف به اوصاف حسنه اخلاقی خصوصاً تواضع و اخلاص از ویژگی‌های بارز ایشان بود بی‌شک فقدان این عالم ربانی مصداق بارز کلام معصوم است که فرمود:« ‌إِذَا ‌مَاتَ‌ الْعَالِمُ ‌ثُلِمَ‌ فِی‌الْإِسْلَامِ ‌ثُلْمَةٌ ‌لَا‌یَسُدُّهَا‌شَیْءٌ».

اینجانب فقدان آن مرجع و عالم فقید را محضر حضرت حجت ارواحنا و له الفدا، رهبر معظم انقلاب (مد ضله العالی)، حوزه‌های علمیه، شاگردان شریف و بیت معزز ایشان تسلیت عرض می‌نمایم و از خداوند متعال علو درجات و همنشینی با اولیای الهی برای آن عالم ربانی و صبر و شکیبایی برای بازماندگان و وابستگان مسئلت دارم.
محمد قمی

مجمع تقریب مذاهب اسلامی

پیام تسلیت دبیرکل مجمع جهانی تقریب در پی ارتحال آیت الله العظمی صافی گلپایگانی

حجت الاسلام حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با انتشار پیامی درگذشت حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی را تسلیت گفت.

به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، متن پیام به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
انالله و انا الیه راجعون

خبر ارتحال فقید عالیقدر، مرجع عظیم الشأن مرحوم حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی (ره) بسیار سخت و ناگواروتاسف باربود.

آن عالم برجسته و استاد کم نظیر حوزه‌های علمیه از استوانه‌های استوار و اعلام رفیع علمی و اخلاقی جهان اسلام بود که در طول عمر شریف و پر برکت خویش همواره از مرزهای عقیدتی و علمی دین و سنت نبی مکرم  اسلام (ص) و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) با براهین متقن و ادله محکم و لحاظ شرایط زمان و مکان دفاع کرد.

آثار پرتعداد وگرانبهای مکتوب، سوابق درخشان سلوکی و رفتاری و تربیت خیل عظیم علما و روحانیون و فضلا و هزاران فعالیت اثر بخش و راه گشای ایشان در عرصه های گوناگون اجتماعی و انقلابی ماندگار و مأجور خواهد بود.

اینجانب رحلت آن مرجع بزرگوار تقلید را محضر حضرت بقیة الله الأعظم عج، مقام معظم رهبری مد ظله العالی، مراجع عظام تقلید دامت برکاتهم، حوزه های علمیه، مسلمانان سراسر جهان و بیت شریف ایشان تسلیت می گویم و علو درجات معظم له و صبر و اجر بازماندگان وارادتمندان ایشان را از خداوند متعال مسألت می‌کنم.

مؤسسه پژوهش و نشر مسجد مقدس جمکران

«إنا لله و إنا إلیه راجعون»

إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ.

هرگاه عالمی بمیرد رخنه‌ای جبران ناپذیر در اسلام ایجاد می‌شود که تا روز قیامت هیچ چیز آن را فرو نمى‌پوشد.

روح بلند مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی به ملکوت اعلی پیوست.

آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی در عمر پربرکتشان دارای تألیفات بسیاری بودند و در زمینه مهدویت نیز آثار گرانسنگی را به رشته تحریر درآورده اند و همواره به عنوان مرجع مهدوی شناخته می‌شدند. برخی از آثار این مرجع عالیقدر توسط انتشارات کتاب جمکران به چاپ رسیده است که از جمله معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به مجموعه سه جلدی منتخب الاثر اشاره نمود که به توصیه آیت الله بروجردی نوشته شده است. از دیگر آثار ایشان در انتشارات کتاب جمکران می‌توان پرتوی از عظمت امام حسین، پاسخ ده پرسش: پیرامون امامت، خصائص و اوصاف حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه)، آیینه جمال: نگرشی بر مکارم اخلاق امام حسین، سلسله مباحث امامت و مهدویت، از نگاه آفتاب: سیمای امام حسین در احادیث پیامبر و... را نام برد.

مؤسسه پژوهش و نشر مسجد مقدس جمکران ضمن عرض تسلیت این ضایعه جبران ناپذیر را به پیشگاه مقدس مولا و محبوبش، حضرت بقیه الله الاعظم (عج)، مقام معظم رهبری، حوزه های علمیه، بیت شریف ایشان و عموم شیعیان جهان تسلیت عرض می‌نماید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول