اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

از کلاهبرداری۳ هزار بدافزارتا مالباختگی چندهزارنفر با سامانه جعلی ثنا/ پلیس فتا: مشاهده ابلاغ قضایی پولی نیست!

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا گفت: پیامک‌های ارسالی از سوی قوه قضاییه با سرشماره ADLIRAN ارسال شده و فاقد لینک هستند؛ هموطنان هوشیار باشند.

از کلاهبرداری۳ هزار بدافزارتا مالباختگی چندهزارنفر با سامانه جعلی ثنا/ پلیس فتا: مشاهده ابلاغ قضایی پولی نیست!

گروه انتظامی خبرگزاری فارس_ مریم عرب انصاری:مجرمان سایبری؛ از هر فرصت و موقعیتی برای رسیدن به اهداف مجرمانه خود استفاده می کنند. طعمه‌های‌شان به دلیل ناآگاهی و ناآشنایی با تهدیدات فضای مجازی قربانی شده و در دام کلاهبرداری مجرمان سایبری می افتند.

روش کارشان اما متفاوت است؛ از خرید آنلاین و تخفیف‌های تخیلی گرفته تا فیشینگ و قرعه‌کشی؛ البته پیامک‌های جعلی با مناسبت‌های گوناگون را نباید از قلم انداخت چراکه با ورود کاربران به لینک‌های آلوده معرفی شده در پیامک‌ها به سرعت اطلاعات کاربران به سرقت می‌رود.

«از شما شکایت صورت گرفته» یکی از همین پیامک‌هاست یا عباراتی همچون تحت تعقیب بودن، حکم جلب، ممنوع الخروجی و ... از جمله مواردی است که کاربر را ترسانده و در ادامه برای فهمیدن جرم مرتکب نشده سریعا وارد لینک ارسالی شده و در ادامه قربانی درگاه جعلی یا همان فیشینگ می‌شود!

پرونده اول: دستگیری باند کلاهبرداری با ترفند ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا

 با مراجعه تعدادی شاکی در خصوص برداشت غیر مجاز از حساب‌شان، رسیدگی به موضوع در دستورکار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت.

شاکیان مدعی بودند پس از پرداخت وجه در برنامه موبایلی ابلاغ اوراق قضایی که لینک آن به صورت پیامک برای آن‌ها ارسال شده بود موجودی حساب آن‌ها خالی شده است.

بررسی دقیق تر اظهارات شاکیان و مستندات موجود نشان داد مالباختگان در تله فیشینگ تحت عنوان سامانه ثنا گرفتار شده اند.

آنها ابتدا از طریق لینک ارسال شده توسط یک پیامک به سایتی کاملا شبیه سایت ابلاغ اوراق الکترونیک قضایی قوه قضاییه منتقل شده و پس از پرکردن فرم‌های مربوطه، نرم افزاری را روی موبایل خود نصب کرده اند تا از طریق این نرم افزار بتوانند با پرداخت مبلغی ناچیز ابلاغیه قضایی خود را ببینند.

بعد از وارد کردن اطلاعات کارت عابر بانک در درگاه بانکی ارائه شده توسط برنامه، بلافاصله تخلیه حساب بانکی بزه دیدگان توسط مجرم انجام شده است.

این پایان کار نیست چرا که برنامه موبایلی مجرمانه ای که کاربر بدون احتیاط روی موبایل خود نصب کرده بود، پیامک کلاهبرداری را به بدون اجازه او به مخاطبین فرد هم ارسال کرده بود تا تعداد بزه دیدگان بیشتر شود. 

در ادامه با بررسی‌های به‌عمل آمده و عملیات فنی و پلیسی، کارشناسان پلیس فتا متهمان را در فضای سایبری شناسایی و با هماهنگی قضایی هر سه متهم مورد شناسایی قرار گرفته و طی عملیات غافلگیرانه دستگیر شدند که از متهمین تعداد 7 دستگاه گوشی هوشمند ، یک دستگاه لب تاپ ، تعداد 11 سیمکارت فعال دارای هویت جعلی و چندین کارت بانکی کشف و ضبط شد.

پرونده دوم: دستگیری فیشینگ کار حرفه‌ای!

برابر شکایت تعدادی از شهروندان مبنی بر برداشت غیرمجاز از حساب بانکی، موضوع به‌صورت ویژه در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت.

برابر اظهارات شاکیان، پس از دریافت پیامکی تحت عنوان ابلاغیه الکترونیکی قضائی، جهت رویت ابلاغیه به لینک ارسال شده مراجعه کرده و غافل از جعلی بودن سامانه ثنا، جهت فعال سازی و مشاهده اوراق قضائی به درگاه جعلی بانکی هدایت شده و با سرقت اطلاعات کارت بانکی منجر به برداشت غیرمجاز از حساب‌های بانکی افراد می‌شود.

در ادامه با بررسی‌های فنی و شیوه و شگردهای خاص پلیسی متهم به هویت معلوم در یکی از استان‌ها مورد شناسایی قرار گرفت و با هماهنگی قضایی متهم در محل مخفیگاه خود دستگیر و به پلیس فتا انتقال داده شد.

متهم در تحقیقات اولیه منکر بزه ارتکابی می‌شد، ولی پس از روبرو شدن با مستندات به جرم خود معترف و بیان داشت: با سوءاستفاده از نام سامانه ثنا قوه قضائیه اقدام به ارسال پیامک‌ به طعمه‌ها کرده و پس از هدایت فریب خوردگان به صفحات جعلی با سرقت اطلاعات کارت بانکی آنها نسبت به برداشت غیرمجاز از حساب افراد اقدام می‌کرد.

پرونده سوم: نوجوان فیشینگ کار دستگیر شد/ کشف اطلاعات حساب شخصی ۳۵۰۰ نفر از شهروندان!

 چندی پیش یکی از شهروندان با ارائه مرجوعه قضائی، درخواست رسیدگی به برداشت غیرمجاز اطلاعات حساب بانکی‌اش را به پلیس فتا ارائه داد و بررسی موضوع در دستور کار قرار گرفت.

در تحقیقات انجام‌شده از شاکی مشخص شد که این فرد پس از دریافت پیامکی منتسب به سامانه ثنا مبنی بر صادر شدن حکم جلب قضائی اقدام به بررسی موضوع از طریق لینک ارسالی در انتهای پیامک می‌کندکه برای مشخص شدن علت صدور حکم مبلغی را باید می پرداخت که با پرداخت مبلغ درخواستی از سامانه، پس از مدت‌زمانی متوجه برداشت 80 میلیون ریال به‌صورت غیرمجاز از حساب خود می‌شود.

با آغاز تحقیقات تخصصی کارشناسان فضای سایبری پلیس فتا در رسیدگی به این موضوع، مشخص شد افرادی با ساخت یک نرم‌افزار جعلی اقدام به ارسال پیامک جعلی به هم‌وطنان کرده و با هدایت این افراد به درگاه جعلی پرداخت وجه، از حساب شهروندان سرقت می‌کنند.

 در روند تحقیقات تکمیلی پلیس، سرانجام دو نفر عامل این برداشت‌های غیرمجاز که یک جوان و نوجوان بوده شناسایی و با هماهنگی انجام‌شده با دستگاه قضائی دستگیر شدند.

گفتنی است با توجه به اسناد و مدارکی که در روند رسیدگی به این پرونده به‌دست‌آمده بود، متهمان به سرقت اطلاعات شخصی 3500 نفر از شهروندان از طریق ساخت صفحه جعلی این سامانه اعتراف کرده و پس از تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به دستگاه قضائی معرفی شدند.

لازم به ذکر است این افراد با دریافت مدارک شناسایی افراد دیگر با استفاده از حساب‌های اجاره‌ای کلاهبرداری می کردند.

و اما پلیس فتا: پیامک اصلی سامانه ثنا با سرشماره ADLIRAN ارسال شده و فاقد لینک است

سرهنگ علی‌محمد رجبی رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا در گفت‌وگو با خبرنگار انتظامی خبرگزاری فارس به موضوع ارسال پیامک‌های جعلی سامانه ثنا اشاره و ضمن هشدار دوباره در این زمینه اظهار داشت: پیش‌تر بارها درباره کمین مجرمان سایبری و ارسال پیامک های جعلی به اسم قوه قضاییه و سامانه ثنا به شهروندان اطلاع رسانی کردیم اما باز هم شاهد هستیم که متاسفانه شهروندان به هشدارهای پلیس توجه نکرده و در دام مجرمان گرفتار می‌شوند.

سرهنگ رجبی اعلام کرد: تا کنون بیش از 3 هزار انواع بدافزار که برای اینگونه کلاهبرداری ها استفاده می شوند توسط آنتی ویروس‌های بومی شناسایی شده اند و کاربران فضای مجازی باید دقت داشته باشند که به هیچ وجه هیچ برنامه موبایلی را نباید به صورت مستقیم دانلود کنند.

وی با بیان اینکه در فرآیند سامانه ابلاغ الکترونیک و اطلاع رسانی‌های قضائی کلیه درگاه های دسترسی به سامانه‌های رسمی این دستگاه صرفاً از طریق پایگاه adliran.ir و سرشماره پیامک ADLIRAN هستند اعلام کرد: ارسال پیامک غیر از این سرشماره به منظور کلاهبرداری است.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا به روش تشخیص پیامک‌های اصلی و جعلی ثنا و ابلاغیه الکترونیک اشاره و بیان داشت: افراد دقت داشته باشند که پیامک‌های ارسالی از سوی قوه قضاییه فاقد لینک هستند.

سرهنگ رجبی با اشاره به این نکته مهم که «برای مشاهده‌ ابلاغ الکترونیک قضایی، نیازی به پرداخت وجه نیست» اظهار داشت: دقت داشته باشید که پیامک‌های قوه قضاییه و هر ارگان دولتی دیگر هرگز با سرشماره شخصی ارسال نمی‌شوند؛ در همین راستا نیز پیامک‌های قوه قضاییه با سرشماره ADLIRAN ارسال می‌شود.

وی به هموطنان توصیه کرد تا با نصب آنتی ویروس های معتبر بومی بر روی دستگاه های تلفن همراه هوشمند خود و نصب نکردن برنامه های موبایلی غیر از فروشگاه های معتبر نرم افزار، امنیت تلفن همراه خود را بالا ببرند تا شاهد کاهش اینگونه جرایم باشیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول