اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

لزوم اقدامات جدی برای احیای دریاچه بختگان و طشک

نماینده مردم نیریز، بختگان، استهبان در مجلس شورای اسلامی گفت:باید اقداماتی در تراز اقداماتی که برای دریاچه ارومیه شد و امروز شاهد زنده شدن دریاچه ارومیه هستیم، برای بختگان و طشک سایر تالاب‌های استان فارس هم صورت گیرد.

لزوم اقدامات جدی برای احیای دریاچه بختگان و طشک

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس، فرهاد طهماسبی نماینده مردم نیریز، بختگان، استهبان در مجلس در مراسم روز جهانی تالاب ها که صبح امروز پنجشنبه ۱۴ بهمن ماه به میزبانی شهرستان بختگان استان فارس برگزار شد گفت: امروز شاهد بادهای نمکی و درگیر شدن مردم با بیماری های لاعلاج و بعضاً صعب العلاج هستیم. 

وی افزود: امروز به سبب بی‌توجهی و عدم رعایت حداقل‌ها در رفتار همجواری با دریاچه‌ها شاهد خشکیدن آن‌ها و آثار سوء این خشک شدن بر زندگی مردم حاشیه بختگان و طشک هستیم. 

طهماسبی با بیان اینکه توسعه کشاورزی بی‌ضابطه در بالادست باعث خشک شدن تالاب‌های ارزشمند استان شده است، اظهار کرد: رفع این مهم نیازمند انسجام و عزم ملی است. 

این نماینده مجلس ادامه داد: این صدا باید به گوش رئیس جمهور آقای رئیسی برسد که مجموعه دولت را مکلف به ارائه راهکار علمی و عملی برای بختگان و طشک کند.

وی با تاکید بر اینکه حتماً راهکار عملی و مطالعه علمی برای بختگان وجود دارد و باید اقداماتی در تراز اقداماتی که برای دریاچه ارومیه شد و امروز شاهد زنده شدن دریاچه ارومیه هستیم، برای بختگان و طشک سایر تالاب‌های استان فارس هم صورت گیرد، تصریح کرد: مردم حاشیه طشک و بختگان حقوقی کمتر از مردم حاشیه دریاچه ارومیه ندارند و لذا به جاست دولت در این زمینه نیز کفه ترازو عدالت را تنظیم کند. 

طهماسبی اعلام کرد: ممنوعیت توقف انتقال آب بین حوضه‌ای برای صنعت و شرب و هر کاربری دیگری، توقف طرح‌های توسعه کشاورزی در حاشیه و بالادست دریاچه‌ها، توقف توسعه کشت آبی از جمله شالیزار کاری در بالادست دریاچه‌ها، ممنوعیت افزایش سطح زیر کشت در بالادست، توقف طرحهای انتقال آب برای کشاورزی که متاسفانه همچنان شاهد آن هستیم، پلمپ هزاران چاه غیر مجاز، کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی به میزان حداقل ۴۰ درصد با استفاده از روش‌های نوین کشاورزی و کشت گلخانه‌ای، تخصیص حق آبه تالاب‌ها و بختگان، کاهش مصرف آب سد ملاصدرا، کاهش مصرف آب در صنایع و افزایش بهره‌وری آب در صنعت را برخی از راهکارهای شناسایی شده برای نجات تالاب‌های طشک و بختگان است که دولت باید اجرا، سازمان حفاظت محیط زیست پیگیری و استاندار قاطعانه نظارت و مطالبه کند. 

وی با تاکید بر اینکه باید جلوی انتقال آب برای صنعت گرفته شود، تصریح کرد: نباید آب دریاچه برای صنعت استفاده شود. 
این نماینده مجلس گفت: باید پروتکل خاص و ویژه‌ای برای دریاچه و تالاب‌های طشک و بختگان داشته باشیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول