اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

پایش ماهواره‌ای آتش‌سوزی با سامانه ایرانی «آتش‌بان»/ رصد آسمان با تلسکوپ رصدخانه خیام سازمان فضایی برای عموم امکانپذیر شد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بعد از وعده یک ماه پیش، رصد آنلاین آسمان و داده‌گیری از اجرام سماوی از طریق این سامانه و با اتصال به تلسکوپ رصدخانه خیام سازمان فضایی برای عموم علاقه مندان امکانپذیراست.

پایش ماهواره‌ای آتش‌سوزی با سامانه ایرانی «آتش‌بان»/ رصد آسمان با تلسکوپ رصدخانه خیام سازمان فضایی برای عموم امکانپذیر شد

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پستی در اینستاگرام نوشت: وقتی از فناوری فضایی حرف می‌زنیم بعضی ها تصور می کنند منظورمان فقط ساخت و پرتاب ماهواره و ارتباطات تلویزیونی و مخابراتی است، در صورتی که استفاده‌های متعدد فناوری فضایی بیش از آنکه در فضا باشد روی زمین در زندگی و کار مردم موثر است.
وزیر ارتباطات گفت: در روز ملی فضایی همکارانم در سازمان فضایی و پژوهشگاه فضایی از چند پروژه فناورانه و کاربردی رونمایی کردند.
به گفته وی، سامانه پایش ماهواره‌ای آتش‌سوزی که اسمش را گذاشتن «آتش‌بان» و با استفاده از داده‌ها و تصاویر ماهواره‌ای، تهیه نقشه‌های ریسک، شناسایی آتش فعال، تحلیل رفتار آتش، مدیریت مواد آتش‌زا، هشدار سریع و اطفاء آتش را در عرصه‌های طبیعی امکانپذیر می‌کند.
زارع پور افزود: سامانه پایش ماهواره‌ای تالاب‌ها و بدنه‌های آبی به نام «کرانه» هم با بهره‌گیری از تصاویر ماهواره‌ای و فناوری سنجش از دور، اطلاعات و تحلیل‌های آماری منابع آب کشور مثل رودخانه‌ها، دریاچه‌ها، تالاب‌ها، مرداب‌ها، باتلاق‌ها و ذخایر سدها را به عنوان ابزار مدیریت و برنامه‌ریزی منابع آبی در دسترس مدیران و پژوهشگران قرار می دهد.
وزیر گفت: سامانه پایش گرد و غبار و آلودگی هوا که اسمش را گذاشتن «آفاق» هم با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و فناوری سنجش از دور، پارامترهای هواشناسی، کیفیت هوا، رطوبت خاک، و به ویژه پدیده گرد و غبار در سطح کشور را پایش و شناسایی می‌کند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بعد از قولی که یک ماه قبل در مورد دسترسی عمومی به تلسکوپ های سازمان فضایی دادم، همکارانم در سازمان فضایی در این یک ماه آستین بالا زدند و این کار را انجام داد و نامش را «سامانه کیهان» گذاشتند. رصد آنلاین آسمان و داده‌گیری از اجرام سماوی از طریق این سامانه و با اتصال به تلسکوپ رصدخانه خیام سازمان فضایی برای عموم علاقه مندان امکانپذیر است.

وی ادامه داد: این رصدخانه از یک دهه پیش تا امروز مشغول فعالیت‌های علمی و ماموریت‌های تخصصی حوزه فضایی بود اما حالا علاوه بر فعالیت‌های علمی، امکان رصد آسمان را برای علاقمندان فراهم کرده است. علاقمندان به نجوم از رهگذر keyhan.isa.ir می‌توانند درخواست رصد آسمان را ثبت کنند و با هماهنگی اپراتور وارد فرآیند رصد و نحوه کنترل تجهیزات نجومی شوند.
وی گفت: اعتقاد دارم باید در صنعت فضایی پیشرفت کنیم و مردم طعم شیرین فناوری فضایی را در زندگی و کارشان بچشند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول