اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

بازخوانی سریال های دهه فجر| «میعاد در سپیده دم»؛ مبارزی انقلابی که بر سر دوراهی قرار می گیرد

مجموعه تلویزیونی «میعاد در سپیده دم» به کارگردانی سعید سلطانی و تهیه کنندگی اسماعیل عفیفه در سال 77 از شبکه سه بروی آنتن رفت. داستان این سریال درباره مبارزین انقلابی و نبرد آنها با نیروهای رژیم سرنگون شاه است.

بازخوانی سریال های دهه فجر| «میعاد در سپیده دم»؛ مبارزی انقلابی که بر سر دوراهی قرار می گیرد

خبرگزاری فارس- گروه رادیو و تلویزیون، مائده سادات میرفندرسکی: دیدن حال و هوای تاریخ معاصر هر کشوری در آثار نمایشی، به طور قطع و یقین برای هر قشر سنی می تواند جذابیت خاصی داشته باشد. حال این قشر می توانند میانسال و سال خرده ها باشند یا می توانند دهه ۸۰ و ۹۰  ای هایی باشند که شاید جزو درس های کتب درسی هیچ از تاریخ معاصرشان ندانند. برای همین است که اغلب سازندگان و سریال و فیلم سازان یکی از رسالت های هنری و ملی خود را در تولید اینگونه آثار می دانند.

بر همین اساس در سلسله گزارش هایی به مناسبت فرارسیدن یوم الله فجر و پیروزی انقلاب اسلامی ایران به بازخوانی سریال های موفق و شاخص دهه فجری می پردازیم که در سالهای قبل از شبکه های مختلف و سراسری تلویزیون پخش شده است.

در این بخش از سلسله گزارش هایی که به بازخوانی سریال های دهه فجری تلویزیون می پردازیم، مروری خواهیم داشت بر سریال «میعاد در سپیده دم» به کارگردانی سعید سلطانی و تهیه کنندگی اسماعیل عفیفه که در سال ۷۷ از شبکه سه سیما بروی آنتن رفت و بعد از آن چندین بار از شبکه های مختلف سیما بازپخش شد.

 

** داستان کلی این سریال چه بود؟

داستان میعاد در سپیده دم درباره نبرد حق و باطل در سالهای قبل و ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی است. یک سوی ماجرا مبارزین انقلابی سال ۵۷ و سوی دیگر آن را عوامل رژیم سرنگون شاه و ساواک در دست داشتند.

حامد، با بازی مجید مظفری یک مبارز مسلمان ایرانی در بحبوحه روزهای ملتهب پیش از پیروزی انقلاب اسلامی برای تعلیم و آموزش نظامی به جنوب لبنان رفته و بعد برای انجام ماموریتی ویژه به ایران می‌آید و همزمان با او الیاس یک مأمور مخفی اسرائیلی نیز وارد ایران می‌شود و درگیری میان این دو محوریت سریال را تشکیل می دهد.

 

** مبارزی انقلابی در دوراهی زندگی و میهن

از سویی دیگر ماجرای خانوادگی و درامی نیز در داستان میعاد در سپیده دم وجود دارد و آنهم به زندگی شخصی و کاری حامد که مبارزی انقلابی است برمی گردد. حامد درست در شب عروسی اش با فاطمه پنهان می شود و به مدت پنج سال همسر و خانواده او از دلیل پنهان شدنش بی خبرند. تا اینکه بعد از مدتی دایی محمود بدون اینکه خبری از حامد داشته باشد تدارکی می بیند تا برای پسرش از فاطمه خاستگاری کند. علی برادر فاطمه در رفت و آمدهایی که به مسجد دارد فردی شبیه به حامد می بیند و با او صحبت می کند اما حامد این آشنایی را کتمان می کند و می گوید که من را با فرد دیگری اشتباه گرفته اید! اما بعدها که ماجرای ازدواج مجدد فاطمه با یوسف پسر دایی اش جدی تر می شود، علی با تعقیب حامد به منزلش رفته و ماجرا را بازگو می کند تا حامد نیز از مخفی گاهش دربیاید. اما باز هم این اتفاق نمی افتد تا زمانش فرا برسد.

 

** فعالیت های گروه های جاسوسی اسرائیل در ایران

این سریال در بخش مهمی از داستان خود به فعالیت های جاسوس های دست نشانده اسرائیلی در ایران و استقرارشان در محل های از پیش تعیین شده هم می پردازد. رئیس مرکز اسرائیلی در تهران فردی به نام شارون است که نقش آن را مرحوم انوشیروان ارجمند بازی می کند.

** مجید مظفری و ایفای نقشی که تا پای جان رفت

مجید مظفری یکی از بازیگران قدیمی تلویزیون و سینمای ایران است که تاکنون نقش های مختلف و متعددی را برای تلویزیون و سینما بازی کرده است. خانه ای در تاریکی، کریم خان زند، معما، تاصبح و ... از نقش آفرینی های این بازیگر است. او در میعاد در سپیده دم یکی از تاثیرگذارترین نقش هایش را به تصویر کشید، مبارزی انقلابی که برای رسیدن به هدف و دفاع از میهنش در برابر رژیم اسرائیل تا پای جان و تا مرز فروپاشی خانواده و زندگی شخصیش پیش رفت.

 

** شهره سلطانی؛ دانشجویی مبارز انقلابی

سلطانی نیز دیگر بازیگر اصلی این سریال بود و نقش دانشجویی مبارز انقلابی را در خانواده ای بازی می کرد که پدر و مادرش هیچ خبری از فعالیت های او نداشتند. روزی روزگاری، شلیک نهایی، خانه سبز، رستوران خانوادگی، شرایط خاص، لحظه گرگ و میش از سریال هایی است که سلطانی تاکنون در آنها بازی کرده است.

** سعید سلطانی و چالشی به نام سریال خانوادگی

پس از باران، ستایش، خانه ای در تاریکی، در جست و جوی آرامش و ... از جمله سریال های شاخصی است که سعید سلطانی آنها را کارگردانی کرده است. او تبحر خوبی در ساخت سریال های درام، خانوادگی و اجتماعی دارد و به همین دلیل است که اغلب ساخته هایش به خوبی می تواند با عموم مردم ارتباط خوبی برقرار کند. سلطانی در کارنامه کاری خود اغلب ژانرها را تجربه کرده است اما در ژانر درام خانوادگی تخصص بهتری دارد.

 

** کدام بازیگران در این سریال بازی کردند؟

مجید مظفری در نقش حامد آشنا انقلابی مبارز، جمشید جهانزاده در نقش الیاس گلدشتاین مامور مخفی اسرائیلی، محمود عزیزی در نقش رحیم، گوهر خیراندیش ربابه همسر رحیم، شهره سلطانی در نقش فاطمه همسر حامد، ناصر فخری برادر فاطمه، مرحوم عباس امیری، مرحوم انوشیروان ارجمند، مرحوم جمشید اسماعیل‌خانی، عسگر قدس، محمدهادی قمیشی، جعفر توکلی از بازیگران این سریال دهه فجری بودند.

** جمشید اسماعیل خانی و ایفای نقش شکنجه گر ساواک

مرحوم اسماعیل خانی در این سریال علاوه بر اینکه در کنار همسرش به ایفای نقش پرداخته است، نقش یک شکنجه گر ساواک و در اصل مامور بلند پایه ساواک را نیز عهده دار است. او به صورت پنهانی نیز با شارون در دفتر کار اسرائیل در تهران نیز در ارتباط است.

** فینال سریال در روز بازگشت امام خمینی (ره) به تهران

آخرین سکانس این سریال و درست فینال آن صبح روزی است که امام خمینی (ره) وارد تهران می شود و خانواده فاطمه در تدارک برای رفتن به فرودگاه و استقبال از بنیان گذار انقلاب اسلامی هستند. حامد که در یک درگیری مجروح شده است  نمی تواند آنها را همراهی کند و همانطور که در کنار فاطمه همسرش استراحت می کند، از طریق شنیدن به رادیو و اخبار آن روز از کاری که برای میهنش کرده است حس غرور می کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول