اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

امیدواریم‌ پیش پرداخت 630 واگن مترو تا پایان سال داده شود/ مذاکره مدیران شهری و دولتی برای حمل ونقل عمومی

موضوع خرید ۶۳۰ دستگاه واگن مترو در دوره قبل مدیریت شهری آغاز شد. کار به نتیجه نرسید. مدیران جدید شهری در حال مذاکره با دولت برای نهایی شدن قرارداد هستند. مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه می گوید امیدواریم تا پایان سال دولت پیش پرداخت را بدهد.

امیدواریم‌ پیش پرداخت 630 واگن مترو تا پایان سال داده شود/ مذاکره مدیران شهری و دولتی برای حمل ونقل عمومی

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس،  ماجرای خرید 630 واگن  برای متروی تهران از چینی ها توسط دولت در دوره پنجم مدیریت شهری مطرح شد مسئولین وعده دادند که پیگیر کار هستند اما کار در دوره قبل به نتیجه نرسید و دولت پیش پرداخته لازم برای عملیاتی شدن این واگن ها را نداد.

شهرداری تهران در حال مذاکره با دولت برای خرید 630 دستگاه واگن است

سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل ونقل ترافیک شورای اسلامی شهر تهران در خصوص آخرین وضعیت 630 واگن در این دوره مدیریت شهری گفت: البته شهرداری تهران هم در حال مذاکره با دولت برای خرید 630 دستگاه واگن است البته باید دولت 15درصد پیش‌پرداخت را در این زمینه بدهد. در ماه‌های پیش‌رو براساس قول‌هایی که دولت داده است امیدواریم اتفاق خوبی در زمینه خرید 630 واگن رخ دهد.

وی ادامه داد:  موضوعی که قطعی است این است که یکی از اولویت‌های مهم در بودجه سال 1401 شهرداری تهران توسعه حمل‌ونقل عمومی است البته در بودجه برای بحث تعمیرات و نگهداشت هم ردیف‌هایی در نظر گرفته شده و پیشنهاداتی از سوی شهرداری مطرح شده است. برای اورهال اتوبوس و مترو هم رقم‌هایی پیش‌بینی شده است. همچنین تکمیل ایستگاه‌های خط 6 و 7 مترو به عنوان اولویت درجه یک مترو گذاشته شده است.

پیش پرداخت از طریق تهاتر نفت/به دنبال این هستیم که اوراق مشارکت منتشر شود

دولت  در خصوص پیش پرداخت ۶۳۰ واگن وعده های داده است و احتمالا تا پایان سال پیش پرداخت داده شود.

علی امام مدیر عامل شرکت مترو تهران و حومه در این باره به خبرنگار فارس گفت: دولت هنوز پیش‌پرداخت خرید ۶۳۰ واگن را نداده است قرار بود که این پیش پرداخت از طریق تهاتر نفت صورت گیرد البته این را هم بگویم که فرایند طولانی است اما امیدواریم که تا پایان سال این امر رخ دهد.

وی با تاکید بر این موضوع که در مجلس هم پیگیر هستیم گفت نمایندگان مجلس هم چراغ سبز نشان داده و گفته اند که موضوع را پیگیری می کنند.

امام در خصوص بودجه ای  که دولت برای شهرداری ها در خصوص توسعه مترو در نظر گرفته است گفت: رقم ناچیز است و ما به دنبال این هستیم که اوراق مشارکت منتشر شود اگر این امر رخ دهد خیلی خوب است البته امیدواریم که در مجلس مصوب شود.

15 درصد قرارداد 630 دستگاه واگن باید نقدی پرداخت شود

توسعه حمل و نقل عمومی در این دوره مدیریت شهری در دستور کار قرار گرفته است. روابط خوبی بین دولت و شهرداری در این دوره وجود دارد و جلساتی برای خرید 630 دستگاه واگن بین مسوولان شهری و دولتی برگزار شده است.

علیرضا زاکانی شهردار تهران با اشاره به انعقاد قرارداد خرید ۶۳۰ دستگاه واگن از چین گفت: با همکاری دولت این قرارداد نهایی شده و برای سال آینده این تعداد واگن خریداری می شود.

وی ادامه داد: در  این قرارداد به صورت فاینانس ۶۳۰ دستگاه واگن خریداری کردیم که ۱۵ درصد مبلغ کل این قرارداد باید به صورت نقدی پرداخت شود.

شهردار تهران گفت: این امر از عهده شهرداری تهران خارج بود اما به همت دولت و در جلسه اخیر با معاون اول رییس جمهور این موضوع نهایی شد.

زاکانی افزود: همچنین ۴۲۰ دستگاه واگن دیگر نیز توسط شرکت های داخلی در حال نهایی شدن است و تلاش داریم برای سال آینده بخشی از نیازهای خود را برطرف کنیم.

شهردار تهران با بیان اینکه هم اکنون ناوگان مترو به سه هزار واگن نیاز دارد گفت: هم اکنون هفت خط مترو با بیش از یک هزار و ۱۰۰ رام قطار فعال است که هم اکنون دو سوم نزدیک به ۴۰۰ رام قطار که در ناوگان فعال است نیاز به نوسازی دارد.

وی با بیان اینکه توسعه حمل و نقل ریلی مورد تاکید مدیریت شهری تهران است تاکید کرد: هم اکنون ۱۴ کیلومتر با هفت ایستگاه در دست احداث داریم که تلاش داریم برای سال آینده این هفت ایستگاه را در ناوگان مترو افتتاح کنیم.

شهردار تهران بیان کرد: باید با توسعه حمل و نقل عمومی از جمله مترو شاهد کاهش تردد خودروهای شخصی شویم همچنین تردد روزانه سه تا ۴.۵ میلیونی موتورسیکلت موجب آلودگی هوای تهران شده است.

در دوره قبلی مدیریت شهری عقب‌ماندگی‌های جدی در بحث توسعه حمل و نقل عمومی صورت گرفته و بسیاری از آنها نیازمند اورهال هستند.

مجتبی شفیعی معاون حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران در این باره می گوید:  شرکت واگن‌سازی ظرفیت بسیار خوبی برای ساخت، اورهال و تعمیر و نگهداری واگن‌های مترو دارد و عقب‌ماندگی اعتباری این شرکت برای تعمیرات اساسی واگن‌ها باید به‌فوریت تأمین شود.

وی با اشاره به مشکلات و نیاز این شرکت به تأمین قطعات اساسی، گفت: در صورت تأمین اعتبارات، این شرکت خواهد توانست بخش بزرگی از نیازهای حمل و نقلی در بخش مترو را تأمین کند. اُوِرهال 50 رام قطار نیز جزو دستورهای شهردار تهران است که امیدواریم با تأمین اعتبارات لازم در سال 1401 اجرایی شود.

فرسودگی تجهیزات و خالی بودن انبارهای قطعات

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با بیان اینکه در جذب منابع این حوزه فعال‌تر عمل کرده و موضوع قرارداد تأمین 630 واگن را با جدیت پیگیری خواهیم کرد، تصریح کرد: با توجه به فرسودگی تجهیزات و خالی بودن انبارهای قطعات، شرکت واگن‌سازی و شرکت بهره‌برداری مترو باید به‌صورت عملیاتی همه تلاش خود را بکنند تا شرایط بهتر شود.

آلودگی هوا و ترافیک دوم اصل اساسی کلان شهر تهران است و تنها راهکار رفع این مشکل توسعه حمل و نقل عمومی است در دوره قبلی مدیریت شهری بسیاری از اتوبوس ها از رده خارج شد.

 اگر سیستم حمل و نقل عمومی آماده باشد شهروندان می توانند برای گریز از ترافیک از آن استفاده کنند

 مهدی چمران  رئیس شورای اسلامی شهر تهران در این باره می گوید:  تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی و اتوبوسرانی تهران  بسیار با اهمیت است. امیدواریم ۲ هزار دستگاه اتوبوس با کمک‌های دولت هرچه زودتر بازسازی شود و در ناوگان قرار گیرد.

وی تاکید کرد: اگر سیستم حمل و نقل عمومی آماده باشد شهروندان می توانند برای گریز از ترافیک، از اتوبوس و مترو استفاده می‌کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران عنوان کرد: برای مترو هم خرید های مورد نیاز انجام می‌شود اما باید بدانیم این خریدها ۲ سال بعد به دست ما می رسد.

بر اساس این گزارش، عقب ماندگی های جدی  دور دوره قبل مدیریت شهری در توسعه حمل و نقل عمومی ایجاد شده است. مدیران شهری در بودجه ۱۴۰۱ یکی از اولویت های خود را توسعه ناوگان در نظر گرفته‌اند. تهران با آلودگی هوا و ترافیک دست و پنجه نرم می‌کند و یکی از راهکارهای مهم توسعه حمل و نقل عمومی است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول