اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس

هجوم انگلیسی به زبان فارسی!/ واکنش کاربران به راه‌اندازی کارزاری ضدایرانی با هشتگ «منو فارسی»

تمدن ایرانی و زبان فارسی دو بازوی قدرتمند ایران به شمار می‌روند که انگلیسی‌ها از چند قرن گذشته برای نابودی آن نقشه می‌کشند و نمونه توطئه آن‌ها ضربه زدن به زبان فارسی در شبه قاره هند بود.

هجوم انگلیسی به زبان فارسی!/ واکنش کاربران به راه‌اندازی کارزاری ضدایرانی با هشتگ «منو فارسی»

فارس پلاس: تمدن ایرانی و زبان فارسی دو بازوی قدرتمند ایران به شمار می‌روند که انگلیسی‌ها از چند قرن گذشته برای نابودی آن نقشه می‌کشند و نمونه توطئه آن‌ها ضربه زدن به زبان فارسی در شبه قاره هند بود.

تلاش مشترک «بی‌بی‌سی»، «ایران‌اینترنشنال»، «العربیه» و چند رسانه غربی و عربی دیگر برای راه‌اندازی کارزاری ضدایرانی با عنوان «منو فارسی» با واکنش‌های تندی از سوی ایرانیان همراه بوده است. ایرانی‌ها فارسی را نه یک زبان بلکه یک هویت و نماد یک تمدن می‌دانند.
 


هشتگ منو فارسی که با حمایت رسانه دولتی انگلیس، «بی‌بی‌سی»، رسانه‌های سعودی «ایران اینترنشنال» و «العربیه» و چند رسانه گمنام‌تر غربی و عربی همراه بوده، در ظاهر بیان‌کننده گلایه‌های ایرانیان غیرفارسی زبان از مشکلاتی است که در به کارگیری فارسی یا تبعیض در استفاده از این زبان تجربه کرده‌اند! این هشتگ در توئیتر و اینستاگرام، از سوی اکانت‌های «فیک» به منظور ایجاد تفرقه دنبال می‌شود. کاربران ایرانی در مقابله با اکانت‌های بی‌هویت و جعلی که «منو فارسی» را منتشر می‌کنند، با استفاده از همین هشتگ و هشتگ «قند پارسی» به تلاش مذبوحانه محور غربی، عبری و عربی ضدایرانی پاسخ می‌دهند.
 


«فارسی» عامل همبستگی در منطقه

اما به راستی، چرا نابودی زبان فارسی برای رسانه‌های ضدایرانی اهمیت دارد؟ پروفسور سرور بختی، رئیس تاجیکستانی مؤسسه فرهنگی اکو که فرزند شاعر پرآوازه تاجیک، استاد مهربان بختی است، در این رابطه به روزنامه جوان می‌گوید: «زبان فارسی یکی از زبان‌های مهم منطقه اکو است. زبان فارسی زبان کشور‌های ایران، افغانستان و تاجیکستان و زبان گویش بسیاری در پاکستان و هند است. قلمرو این زبان در تاریخ بسیار گسترده بوده، حتی در دوره‌ای از مدیترانه تا سند و از بین‌النهرین تا جیحون قلمرو زبان فارسی بوده است، البته زبان فارسی محدود به شبه‌قاره نبوده و در دیگر نقاط جهان نیز حضوری چشمگیر داشته است و به گزارش جهانگردانی مانند ابن‌بطوطه، زبان بازرگانی در مسیر جاده ابریشم بوده است. زبان فارسی با پیشینه‌ای کهن، همواره از زبان‌های تأثیرگذار و از ابزار انتقال تمدن و فرهنگ بوده است.»

انگلیس از قدرت فارسی می‌ترسد

دکتر عبدالمهدی مستکین، مدیر گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو در ایران نیز با اشاره به راه‌اندازی هشتگ منو فارسی، از سوی رسانه‌های ضدایرانی به روزنامه جوان می‌گوید: «اساساً این گونه شبکه‌های ژاژگو و یاوه‌سرا، ارزش پاسخگویی ندارند.»

وی با بیان اینکه در میان این شبکه‌های ضدایرانی، تنها شبکه «بی‌بی‌سی» رویه متفاوتی دارد، ادامه می‌دهد: «سبک و سیاق این شبکه این است که یک تعفن و زباله را با روکشی از خامه به مخاطب ارائه می‌دهد و از آنجا که مخاطب عام دارد که طیفی از عوام تا مخاطب فرهیخته را در بر می‌گیرد، با این کار به سرعت روی مخاطبی که قدرت تحلیل و کنکاش علمی ندارد تأثیر می‌گذارد.»

مستکین فارسی را زبان خرد می‌داند و می‌گوید: «تأکید فارسی بر علم و خردمندی است که باعث شد کیشاروا ماتسورا، دبیر کل وقت سازمان جهانی یونسکو در هزاره فردوسی به شاهنامه اشاره کند و بگوید: «کتابی که با ستایش خرد آغاز می‌گردد، تنها برای ایرانیان نیست بلکه به کل بشریت تعلق دارد»، مثال ادبیات فارسی به سان اقیانوسی است که شبکه‌هایی زشت‌گستر همچون بی‌بی‌سی سال‌هاست در تلاشند با استکانی از تعفن این دریا را بیالایند! این خیالی است خام، چون اتفاقاً ملت‌های حوزه جغرافیای ایران فرهنگی روز‌به‌روز بر بازگشت به سرچشمه‌های اصیل زبان نیاکانی‌شان که همان پارسی است، گرایش دارند.»

وی می‌افزاید: «رسانه انگلیسی بی‌بی‌سی، هنوز در حال و هوای بریتانیای کبیر زندگی می‌کند و در اوهام ملکه به سر می‌برد. این رسانه که وظیفه‌اش تسهیل‌گری سیاست‌های استعماری دولت انگلیس است، می‌خواهد همان کاری که سیاست انگلیس بر سر زبان فارسی در شبه قاره هند آورد، تکرار کند.»

مستکین می‌گوید: «تمدن ایرانی و زبان فارسی، دو بازوی قدرت ملی ایران هستند، برای همین دشمنان تلاش می‌کنند ابتدا تمدن ایرانی را به یک تمدن واحد بزرگ بلکه چند خرده‌تمدن جدا نشان دهند و زبان فارسی را تضعیف کنند تا به ایران ضربه بزنند.»

واکنش کاربران

این اقدام سخیف و تفرقه‌آمیز با واکنش‌های فراوانی از سوی کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی همراه شده است که برخی از این واکنش‌ها پیش روی شماست.
 

 

 

 

 

 

 


انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول