اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس  /  گزارش ویژه

نگاهی به تحرکات رژیم صهیونیستی در غرب آسیا/ موعد خروج آمریکا از منطقه فرارسیده است؟

تشکیل «کارگروه ۵۹»، آزمایش آن در جریان رزمایش گسترده «IMX/CE22» و هم‌زمانی آن با سفر بالاترین مقام نظامی اسرائیل به بحرین، ممکن است مقدمه خروج منابع انسانی ارتش آمریکا از خلیج فارس و تحویل پایگاه‌ها به رژیم صهیونیستی باشد.

نگاهی به تحرکات رژیم صهیونیستی در غرب آسیا/ موعد خروج آمریکا از منطقه فرارسیده است؟

فارس پلاس؛ احمد رضاپور: ژنرال «بنی گانتز» بالاترین مقام نظامی رژیم صهیونیستی روز ۱۳ بهمن به منامه سفر کرد. وی روز بعد به همراه همتای بحرینی خود «عبدالله بن حسن النعیمی» پیمان امنیتی اسرائیل - بحرین را امضاء کرد. این توافق در راستای طرح صهیونیستی «ناتو خلیج!» و با هدف مقابله با ایران ارزیابی می‌شود.

«ایران اینترنشنال» سعودی این سفر را به زعم خود تاریخی خواند و توافق مذکور با «آل خلیفه» را تحت عنوان اولین پیمان رژیم صهیونیستی با "کشوری در خلیج فارس" برجسته کرد.

«ایندیپندت فارسی» سعودی هم در چارچوب ایران هراسی نوشت: «امضای این تفاهم‌نامه امنیتی در زمانی انجام می‌شود که ایران تهدیدها‌ علیه اسرائیل و کشورهای جنوب خلیج فارس را افزایش داده است!»

این در حالیست که برخی از شیخ نشینان حاشیه خلیج فارس از دهه‌ها قبل با صهیونیست‌ها رابطه مخفی داشتند و اکنون فقط آن را علنی کردند. «بنی گانتز» پس از امضاء توافق امنیتی اسرائیل و بحرین گفت: «دو کشور از سال‌ها قبل روابط داشته‌اند، اما علنی کردن همکاری امنیتی‌مان نیازمند شجاعتی بود که پادشاه بحرین از خود نشان داد».

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی همچنین فروش تسلیحات به بحرین را تایید کرد. «بنی گانتز» گفت: «زین پس حضور ما در زمینه  همکاری و صنایع [نظامی] در بحرین افزایش خواهد یافت.»

پرده اول| ۵ شهریور: ناتو خلیج!

«نفتالی بنت» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در روز ۵ شهریور ۱۴۰۰ به دیدار رئیس جمهور آمریکا رفت. بنت در این دیدار طرح ناتو خلیج! را پیشنهاد کرد که بخشی از پازل بزرگتری تحت عنوان راهبرد «مرگ با هزار زخم» است.

به اعتقاد برخی کارشناسان هدف از این راهبرد حمله ترکیبی به ایران در چند جبهه به صورت «فشار اقتصادی و رسانه‌ای»، «عملیات‌ اطلاعاتی با هدف خرابکاری و شورش در داخل کشور» و «ضربه نظامی هدفمند به محور مقاومت» برای فروپاشی از درون جمهوری اسلامی است.

هدفی که البته فراتر از توان رژیم صهیونیستی است.

در همین راستا، اسرائیل با پشتیبانی آمریکا سعی می‌کند یک جبهه‌ منطقه‌ای مقابل ایران تشکیل دهد. شبکه کان اسرائیل در جریان سفر نخست وزیر رژیم به واشنگتن گزارش داد: «[بنت به بایدن] پیشنهاد کرده که اسرائیل، شیخ نشینان خلیج فارس و اردن اعضای ناتوی خلیج باشند». مقصود نیز استقرار تجهیزات نظامی و راداری نوین در منطقه خلیج فارس برای رصد هوایی و دریایی ایران است.

این طرح در واقع نوع تغییر یافته پیشنهاد «ناتو عربی» پمپئو است که در نظر داشت کشورهای عرب سنّی را برابر ایران متحد کند. این طرح البته به توفیقی نرسید. مصر همان ابتدای کار در سال ۱۳۹۸ رسماً از آن کنار کشید و دیگر خبری از این ائتلاف شنیده نشد.

پرده دوم| ۱۴ شهریور: انتقال رسمی اسرائیل از یوکام به حوزه عملیاتی سنتکام

آمریکا نیروهای نظامی خود در مناطق مختلف جهان را به ۶ سرفرماندهی تقسیم کرده است. ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام (CENTCOM) که حوزه شمال شرق آفریقا، غرب آسیا و آسیای مرکزی را شامل می‌شود، چهار سال بعد از انقلاب اسلامی ایران تشکیل شد و عمده تمرکز آن طی ۴ دهه اخیر مقابله با ایران بود.

۲۵ دی ماه ۱۳۹۹ در واپسین روزهای دولت ترامپ بود که پنتاگون اعلام کرد اسرائیل از حوزه سرفرماندهی ارتش آمریکا در قاره اروپا موسوم به یوکام (EUCOM) به حوزه سنتکام منتقل می‌شود. وال استریت ژورنال نوشت: «رئیس جمهور ترامپ دستور داده است تا فرماندهی نظامی آمریکا در خاورمیانه گسترش یابد و اسرائیل را نیز در بر بگیرد».

 


خبر وال استریت ژورنال از دستور ترامپ - دی ۱۳۹۹

 

یوکام بعد از جنگ جهانی دوّم در سال ۱۳۳۱ شمسی تشکیل شد و عمده تمرکز آن بر مقابله با روسیه بود امّا اسرائیل نیز در حوزه عملیاتی آن تعریف می‌شد. وزارت دفاع آمریکا این جابجایی را نتیجه توافق موسوم به «آبراهام» میان رژیم صهیونیستی و سه کشور عربی (بحرین، امارات و سودان) عنوان کرد.

وال استریت ژورنال به نقل از یکی از مقامات وقت دولت ترامپ نوشت که این اقدام در راستای ساختار نظامی جدید آمریکا مبنی بر ترغیب همکاری اعراب و اسرائیل برای اتحاد علیه ایران است. دولت بایدن نیز تمامی تصمیمات دولت ترامپ در مورد اسرائیل و پیمان آبراهام را مورد تایید قرار داد و از عملی شدن آن حمایت کرد.

رژیم اسرائیل روز ۱۴ شهریور ۱۴۰۰  به صورت رسمی در حوزه عملیاتی سنتکام ادغام شد.

پرده سوم| ۱۸ شهریور: تشکیل کارگروه ۵۹ در ناوگان پنجم دریایی ارتش آمریکا

پنج روز بعد از ادغام رسمی اسرائیل در حوزه عملیات سنتکام، ناوگان پنجم دریایی آمریکا اعلام کرد که در حال تشکیل واحد جدیدی تحت عنوان کارگروه ۵۹ (Task Force 59) است. ابتکار «کارگروه ۵۹» به زبان ساده تشکیل یگانی از تکنولوژی‌های بی‌سرنشین در عرصه هوا، زمین و دریاست.

«کارگروه ۵۹» اولین کارگروه نظامی در نوع خود در جهان می‌باشد که درحال آزمایش در حوزه عملیاتی ناوگان پنجم آمریکا (خلیج فارس، دریای عمان، شمال اقیانوس هند، دریای سرخ و خلیج عدن) است. مرکز کنونی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا به عنوان عامل اجرایی «کارگروه ۵۹» در بحرین قرار دارد.


اطلاعیه ناوگان پنجم دریایی آمریکا زیر مجموعه سنتکام:

تشکیل کارگروه ۵۹ برای ترکیب سامانه‌های بدون سرنشین

 

اندیشکده خاور نزدیک واشنگتن (The Washington Institute for Near East Policy) نوشت: «کارگروه ۵۹ در مشاهده مستمر و پردازش الگوهای تحرکات دریایی و ساحلی کارکرد خواهد داشت... این کارگروه به سنتکام، قدرت رزمی و بازدارندگی دریایی فشرده‌ای (با ریسک کم برای نیروی انسانی) خواهد داد.»

پایگاه خبری «سنتکام» روز اول مهر ۱۴۰۰ در بیانیه‌ای نوشت: « «ما یک رابطه راهبردی با پادشاهی بحرین داریم و تعهد متقابل ما به پیشبرد سامانه‌های جدید بدون سرنشین گواه آن است که ما شراکت خود را به روشی جدید تقویت می‌کنیم. این ابتکار (کارگروه ۵۹) ما را قادر می سازد تا اشراف خود در بالا و پایین دریا [خلیج فارس] گسترش دهیم.»

هدف از «کارگروه ۵۹» درگیری نظامی شدید در مناطق دریایی با حداقل تلفات انسانی است.

پرده آخر| ۱۱ بهمن: بزرگترین رزمایش دریایی سامانه‌های بدون سرنشین جهان!

رزمایش دریایی موسوم به «IMX/CE۲۲» از روز ۱۱ بهمن به مدت ۱۸ روز آغاز شد. این رزمایش در راستای آزمایش «کارگروه ۵۹» است. ناوگان پنجم دریایی آمریکا مدعی است که ۶۰ کشور و سازمان شریک در این رزمایش با نیرویی بالغ بر ۹۰۰۰ نفر و ۵۰ کشتی جنگی حضور دارند که از این حیث به آن بزرگترین رزمایش دریایی خاورمیانه لقب داده‌اند.

همچنین اعلام شده است که ۸۰ سامانه بدون سرنشین شامل هواپیما، شناور و زیردریایی بدون سرنشین در این رزمایش شرکت دارند و از این حیث بزرگترین رزمایش دریایی سامانه‌های بدون سرنشین جهان است.

این مانور با مشارکت ۴ کارگروه ترکیبی تحت هدایت نیروهای دریایی امارات، عمان، کنیا و مصر برگزار می‌شود. فرماندهی این رزمایش برعهده ناوگان پنجم دریایی آمریکا و معاونت پاکستان و انگلیس است. این اولین حضور رژیم صهیونیستی در قالب رزمایش دریایی وسیع و مشترک با حضور آمریکا است.


بزرگترین رزمایش دریایی سامانه‌های بدون سرنشین جهان!

 

راهبرد جدید آمریکا خروج از منطقه غرب آسیا و انتقال نیرو به نیمکره شرقی است. علّت این مهم نیز دو کشور هستند: ایران و چین. بزرگترین لشکرکشی جهان در قرن ۲۱ روی دست شهروندان آمریکا ۷ تریلیون دلار هزینه گذاشت. نتیجه نیز سرنگونی دشمنان منطقه‌ای ایران و تبدیل جمهوری اسلامی به قدرت منطقه‌ای شد.

در همین احوال، چین از گیرکردن ماشین جنگی آمریکا در باتلاق خاورمیانه نهایت بهره را برد. با در نظر گرفتن شاخص برابری قدرت خرید (PPP)، چین از سال ۲۰۱۴ قدرت اول اقتصادی جهان شده است.

این احتمال وجود دارد که تشکیل «کارگروه ۵۹»، آزمایش آن در جریان رزمایش گسترده «IMX/CE22» و همزمانی آن با سفر بالاترین مقام نظامی اسرائیل به بحرین، مقدمه خروج منابع انسانی ارتش آمریکا از خلیج فارس و تحویل پایگاه‌ها به رژیم صهیونیستی باشد. کارشناسان معقتدند تقسیم کار نیز به این صورت خواهد بود: «چین با آمریکا و ایران نیز با اسرائیل!»

رژیم صهیونیستی نیز در این تقسیم کار تلاش می‌کند با افزایش و توزیع سلاح در منطقه، کشورهای مختلف را وارد بازی خود کند. روندی که می‌تواند به افزایش تنش‌ها و پتانسیل درگیری منجر شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول