اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

حمایت ژاپن از اوکراین، به‌عنوان پیامی به روسیه

پارلمان ژاپن در واکنش به افزایش تنش‌ها حول اوکراین، با صدور بیانیه‌ای خطاب به روسیه هرگونه تلاش برای تغییر وضع موجود درخصوص کی‌یف را محکوم کرد.

حمایت ژاپن از اوکراین، به‌عنوان پیامی به روسیه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پس از گزارش‌ها درباره تصمیم دولت توکیو برای تحریم روسیه در صورت وقوع حمله‌ای علیه کی‌یف، پارلمان ژاپن نیز هرگونه تغییر در وضع موجود اوکراین را محکوم کرد.

پارلمان ژاپن امروز (سه‌شنبه) قطعنامه‌ای را در مورد افزایش تنش‌ها بر سر اوکراین تصویب کرد و هر گونه تلاش برای تغییر وضع موجود با توسل به قوه قهریه را محکوم کرد و از دولت «فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر ژاپن خواست تا تمام تلاش خود را برای کمک به دستیابی به صلح انجام دهد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، پارلمان ژاپن در این قطعنامه گفت: «ما عمیقاً نگران وضعیت [اوکراین] هستیم و اعلام می‌کنیم که همیشه در کنار مردم اوکراین که به ثبات کشور و منطقه خود امیدوار هستند، می‌ایستیم. تغییر وضعیت موجود با زور توسط هیچ کشوری هرگز قابل قبول نیست».

در ادامه این بیانیه که به‌عنوان پیامی به روسیه تلقی می‌شود، آمده است: «ما قویاً از دولت (ژاپن) می‌خواهیم که نیت ما را متجلی کند، با جامعه بین‌المللی همکاری داشته باشد، از همه منابع دیپلماتیک استفاده کند و نهایت تلاش خود را برای کاهش تنش‌ها بر سر اوکراین و تحقق سریع صلح انجام دهد».

کیشیدا و «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، ماه گذشته در یک دیدار ویدئوکنفرانسی متعهد شدند که برای جلوگیری از تجاوز روسیه به اوکراین با یکدیگر همکاری کنند و نخست‌وزیر ژاپن نیز متعهد شد که با واشنگتن و دیگر کشورها برای انجام اقدامات قوی در پاسخ به هرگونه حمله هماهنگی نزدیک داشته باشد.

پارلمان ژاپن: از وضعیت اوکراین نگران هستیم و کنار مردم این کشور می‌ایستیم.

 

به نوشته رویترز، روابط ژاپن با روسیه مدت‌هاست که با مناقشه ارضی بر سر مجمع‌الجزایر غربی اقیانوس آرام که توسط نیروهای شوروی در پایان جنگ جهانی دوم تصرف شده بود، با تنش مواجه بوده است.

پیش از این نیز رسانه‌های ژاپنی به نقل از منابع مطلع گزارش داده بودند که در صورت وقوع هرگونه حمله‌ای از جانب روسیه علیه اوکراین، دولت توکیو نیز به جمع کشورهای تحریم‌کننده مسکو می‌پیوندد.

از حدود دو ماه قبل رسانه‌های آمریکایی با اشاره به استقرار یک‌صد هزار نظامی روسی در مرز اوکراین، جوسازی و خبرسازی درباره احتمال حمله روسیه به اوکراین در اوایل سال جاری میلادی را آغاز کرده و موجب تشدید تنش در شرق اروپا شده‌اند. روسیه اما به‌منظور کاهش تنش‌ها پیرامون مسائل اوکراین، پیشنهاداتی در راستای تضمین امنیتی غربی‌ها به روسیه از جمله عدم گسترش پیمان نظامی ناتو به سمت مرزهای این کشور و خروج نیروهای ناتو از این منطقه را مطرح کرده است.

برخی از کشورهای اروپایی اما تلاش می‌کنند مانع تبدیل‌شدن تنش‌زایی آمریکا به جنگی تمام‌عیار در اوکراین شود. روز گذشته نیز «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان بار دیگر بر عدم فروش سلاح از سوی این کشور به اوکراین، در بحبوحه تنش‌ها با روسیه تاکید کرد. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول