اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

خاطرات آیت‌‌الله محسن مجتهد شبستری کتاب شد

کتاب «خاطرات آیت‌الله محسن مجتهد شبستری» در هشت فصل در ۳۶۰ صفحه از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی روانه بازار نشر شد.

خاطرات آیت‌‌الله محسن مجتهد شبستری کتاب شد

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، همزمان با دهه مبارک فجر کتاب «خاطرات آیت‌الله محسن مجتهد شبستری» از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی روانه بازار نشر شد.

کتاب خاطرات «آیت الله محسن مجتهد شبستری» در هشت فصل تنظیم شده است. فصل اول به خاطرات وی از دوران کودکی، تحصیلات مقدماتی و خانواده اختصاص دارد. فصل دوم، دوران اقامت و تحصیل وی در قم را دربرمی‌گیرد. فصل سوم، به آغاز فعالیت‌های مبارزاتی راوی پرداخته و فصل چهارم، از حضور وی در مسجد «طلاچیان» تا پیروزی انقلاب اسلامی را روایت می‌کند.

در قسمتی از این فصل، آیت الله مجتهد شبستری، روایتی از ضربه‌های مردم به رژیم در حال احتضار پهلوی را نقل می‌کند. او با اشاره به وقایع روز ۲۱ بهمن ۵۷ می‌گوید:

بعدازظهر روز ۲۱ بهمن معلوم شد که به‌رغم اعلام حکومت نظامی توسط شاپور بختیار، امام (ره) فرموده‌اند همه مردم به خیابان بروند، حکومت‌نظامی را نقض کنند و به تظاهرات خود ادامه دهند. با تعدادی از اهل مسجد صحبت کردم که ما نیز با مسجدیان به خیابان برویم و تظاهرات کنیم. حدود یک ساعت مانده به اذان مغرب، پنجاه شصت نفر از اهالی مسجد جلوی منزل من آمدند و باهم به خیابان سهروردی رفتیم و در حین تظاهرات به جمعیت نیز افزوده می‌شد. با برخاستن بانگ اذان به مسجد رفتیم و پس از نماز، عده‌ای از افراد محافظه‌کار و محتاط گفتند: حاج‌ آقا! دیگر بیرون نرویم و در همین جا شما صحبت کنید.

به آنان گفتم: امام (ره) فرموده‌اند که همه باید به خیابان بریزند و حکومت‌نظامی را بشکنند و این گونه دستور امام (ره) اجرا نمی‌شود. عده‌ای به طرفداری از من سخن گفتند و اکثر قریب به‌ اتفاق با من همراه شدند و همگی به خیابان رفتیم و با جمعیت زیادی تا حدود ساعت دوازده شب راهپیمایی و تظاهرات کردیم. در حالی‌ که احتمال داده می‌شد با چندین هواپیما تهران و تظاهرات مردم در خیابان‌ها را بمباران کنند.

در فصل پنجم، خاطرات وی از نخستین وقایع و تحولات پس از پیروزی انقلاب بیان شده است و فصول ششم تا هشتم به وقایع و رخدادهای بعد از پیروزی انقلاب اختصاص دارد. انتخاب و عزل قائم مقام رهبری، پذیرش قطعنامه 598 و انتخاب رهبری از فرازهای مهم این فصول محسوب می‌شود.

آیت الله شبستری در فرازی از خاطرات خود با اشاره به اجلاسیه خبرگان رهبری در ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ می‌گوید:

در این میان شخص آیت‌الله خامنه ای استنکاف می‌کردند و منصب رهبری را نمی‌پذیرفتند و برای ابراز دلایل خود پشت تریبون رفته و صحبت کردند و فرمودند: خلاصه‌اش اینکه من راضی نیستم و آمادگی ندارم و برای استنکاف خود استدلال‌‌هایی فرمودند؛ ولی مؤثر واقع نشد و خبرگان اعلام کردند که ما رأی دادیم و کار تمام شده است. در این میان آقای آذری قمی برخاست و گفت: آقا! چرا قبول نمی‌کنید؟ بپذیرید. آقا در پاسخ به ایشان فرمودند: آقای آذری! اگر من حکمی بدهم شما می‌پذیرید؟ آقای آذری قمی اظهار کرد: بله. من می پذیرم و حکم شما لازم الاتباع است. نتیجه و مصوبه اجلاس خبرگان با اطلاعیه هیأت رئیسه اعلام شد.

خاطرات آیت‌الله مجتهد شبستری مشتمل بر ناگفته‌های بسیاری است که بی‌تردید در آشنایی خواننده با بسیاری از مسائل تاریخ انقلاب و جمهوری اسلامی مؤثر خواهد بود.

کتاب «خاطرات آیت‌الله محسن مجتهد شبستری» از سری کتاب‌هایی است که در آستانه «یکصدمین سال باز تأسیس حوزه علمیه قم» منتشر شده و فرازهایی درباره حوزه قم، اساتید حوزه، جامعه مدرسین و ... دارد. این کتاب را سمیرا عظیمی گلوجه تدوین کرده و مؤسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی آن را در ۳۶۰ صفحه با قیمت ۱۰۰ هزار تومان منتشر کرده است.

علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب را از سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی تهیه کنند.

به گزارش فارس، آیت الله مجتهد شبستری از سال ۱۳۹۲ به ثبت و ضبط خاطرات خود در گنجینه تاریخ شفاهی مرکز اسناد انقلاب اسلامی مبادرت ورزید و تا ۵ آبان ۱۳۹۳، طی ۹ جلسه، یادمانده‌های خود را در تاریخ ثبت کرد که همه این خاطرات به اضافه‌ یک جلسه گفت‌وگوی ایشان درباره مجلس خبرگان رهبری، در این کتاب مورد استفاده قرار گرفته است.

آیت‌الله محسن مجتهد شبستری در سال ۱۳۱۶ در شبستر استان آذربایجان شرقی دیده به جهان گشود. او در ۹ سالگی و بعد از آنکه پدرش مدرسه‌ علمیه را در تبریز بنیان نهاد به آنجا رفت و به مدت ۲ سال در این مدرسه به تحصیل پرداخت. سپس برای تحصیل علوم حوزوی در سال ۱۳۳۲ عازم حوزه علمیه قم شد و تحصیلات علوم دینی را تا مدارج عالی طی کرد. آیت‌الله شبستری در جریان انقلاب اسلامی حضوری فعال داشت. وقتی امام عید نوروز ۱۳۴۲ را عزای عمومی اعلام کرد، وی نیز به تبعیت از ایشان با صدور اعلامیه‌ای در شبستر اعلام کرد که امسال عید نداریم. وی در سال ۱۳۵۳ به تهران آمد و مسجد «طلاچیان» را پایگاه مبارزه قرار داد. آیت‌الله مجتهد شبستری پس از پیروزی انقلاب مدتی مسؤول کمیته‌ انقلاب منطقه شش تهران بود و سپس به نمایندگی از مردم تهران وارد مجلس شورای اسلامی شد. او همچنین در دوره‌های اول تا پنجم به نمایندگی از مردم آذربایجان شرقی به عضویت مجلس خبرگان رهبری درآمد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول