اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مازندران

گفت‌وگو با گزارشگر فوتبالی که با تکرارجمله «نگاه کنید! نگاه کنید» مشهور شد!

ویدئو جالب توجه از گزارشگری در محلات مازندران با جمله معروف «نگاه کنید» بازتاب گسترده‌ای داشت و شاید خیلی‌ها و مخصوصا کاربران فضای مجازی، این روزها دنبال این هستند که بدانند این آقای گزارشگر چه کسی است.

گفت‌وگو با گزارشگر فوتبالی که با تکرارجمله «نگاه کنید! نگاه کنید» مشهور شد!

خبرگزاری فارس مازندران ـ سرویس ورزشی|یک گزارشگر فوتبال با لهجه شیرینی که دارد دعوای رخ داده میان بازیکنان را گزارش می‌کند. این متن، در طول دو سه هفته اخیر، در بیشتر  صفحات‌ مجازی و رسانه‌های داخلی و خارجی دست به دست شد.

فوتبالی‌ تلخ با گزارشی جالب که همه را از موضوع اصلی ماجرا که درگیری در این بازی بود، دور کرد. ویدئو درگیری در بازی فوتبال در شهرستان بهشهر و دیدار تیم‌های فوتبالی در استان مازندران یک سوژه ویژه داشت و آن‌هم گزارشگر بی‌شیله‌پیله آن بود. گزارشگری که خودش، با عشق و علاقه به فوتبال و با هزینه‌های شخصی دیدارهای فوتبال در شهر خودش را به ثبت می‌رساند و انتظاری هم از کسی ندارد.

شاید خیلی‌ها به ویژه کاربران فضای مجازی، این روزها دنبال این هستند که بدانند این آقای گزارشگر چه کسی است. «ابوالفضل گلابی» اهل استان مازندران و شهرستان‌بهشهر نام گزارشگری است که این روزها سوژه فضای مجازی شده است. متولد ۱۳۵۹ است و در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس، از عشقش به گزارشگری و کمک به ورزشی‌ها می‌گوید.

گزارشگری از مدارس فوتبال لیگ‌های مختلف شرق مازندران

فارس: آقای گلابی اول از همه خودتان را بیشتر معرفی کنید، کار اصلی شما چیست و در حال حاضر به چه کاری مشغول هستید!؟

گلابی: نزدیک به ۱۰ سال، شاطر نانوایی بوده‌ام و یک مدت هم کارگر ساختمانی بودم. از سال ۱۳۹۰ چون علاقه شدیدی به کار خبری و عکاسی داشتم، در یک نشریه تبلیغاتی شروع به فعالیت کردم که عکس‌های خاطره‌انگیزه رشته‌های مختلف ورزشی را تهیه و چاپ می‌کردیم. هر روز انگیزه و شرایطم نسبت به این کار بیشتر و بیشتر می‌شد و مردم شهر و روستا اطراف رضایت زیادی از کار من داشتند.
بعد گذشت نزدیک به ۴ یا ۵ سال به یک نشریه تبلیغاتی دیگر رفتم. شرایط کاری‌ام و چاپ نشریه در حد عالی شده بود. با شناخت بیشتر مردم نسبت به بنده دیگه کار به مصاحبه با مدیر، مربی و بازیکنان رده پایه تیم‌های مختلف شهر و حومه کشیده شده بود که بازتاب فوق العاده‌ای داشت.

دفتر نشریه ما یک دوربین دیجیتال داشت اما لنز مناسبی نداشت. با این حال مدیر مسؤول همین دوربین را در اختیارم می‌گذاشت.از مدارس فوتبال لیگ‌های مختلف شرق مازندران گزارش و خبر تهیه می‌کردم. آن‌هم با شور و علاقه وصف‌ناشدنی! چه لذتی از کارم می‌بردم.

روزی که کارت را دریافت کردم زمان شگفت‌انگیزی برایم بود

فارس: چه بازی‌هایی را گزارش می‌کنید؟

گلابی: در حال حاضر در سطح استان، در مسابقات ورزشی مخصوصا فوتبال حضور پیدا می‌کنم و عکس و گزارش تهیه می‌کنم.سال ۱۳۹۸ توسط یکی از پیشکسوتان فوتبال مازندران، در یک مراسمی که آقای بهروان رئیس اسبق هیأت فوتبال حضور داشتند، به وی معرفی شدم و طبق تحقیقی که از عملکردم داشتند و مشاهده تصاویر و خبرهای بنده در کانال فوتبال بهشهر، آیدی کارت لیگ‌برتر را دریافت کردم.روزی که کارت را دریافت کردم زمان شگفت‌انگیزی برایم بود که رویاهایم به حقیقت پیوست که راحت‌تر و با انرژی مضاعف به کارهایم برسم.

فارس: گزارشگری را دوست دارید یا نه  به اصرار دوستان گزارش می‌کنید!؟

گلابی: به‌شدت دوست دارم مراحل آموزشی گزارشگری را طی‌ کنم و این مسئله در وجود من نهفته است و قلبا دوست دارم گزارشگر شوم.

فارس: درآمد هم دارید؟

گلابی: در حال حاضر خودجوش به این‌کار مشغولم. در مسابقات مختلف، گزارش‌های زیادی انجام دادم که سال‌ها خاطره برای ورزشکاران و بازیکنان خواهد ماند که البته ۸۰ درصد کارهایم رایگان است. البته این راهم بگویم که اصلا اشکالی ندارد، چون عشق به کار دیگر همین است! ولی بعضی از دوستان محبت دارند و هزینه را پرداخت می‌کنند.

دوست دارم صدای رسای ورزش باشم

فارس: شنیده‌ایم هر بازی‌ای در منطقه شما باشه با دوربین و امکانات شخصی خودت برای پوشش بازی‌ها حضور پیدا می‌کنید، درسته!؟

گلابی: در هر جایی که تمرین و مسابقه ورزشی باشد حضور دارم و عکس و خبر تهیه می‌کنم. دوست دارم صدای رسای ورزش باشم. از امکانات که چیزی نمی‌شود گفت! یک دوربین دیجیتال با لنز معمولی نشریه در اختیارم قرار داده و یک میکروفن معمولی و گوشی پسرم!

فارس: چرا گوشی پسرت!؟

گلابی: چون گوشی خودم آندروید ورژن پایین است و شرایط فیلمبرداری ندارد. در مسابقات مختلف، چه بنده را دعوت بکنند چه دعوت نکنند حضور پیدا می‌کنم و با علاقه وصف‌ناپذیری عکس و گزارش تهیه می‌کنم و در فضای‌مجازی و گروهای‌ورزشی انعکاس می‌دهم.

فارس: به خبرنگاری و گزارشگری علاقه‌مندی و‌ دوست‌ دارید گزارشگر باشید!؟  

گلابی: به خبرنگاری و به‌خصوص گزارشکری به‌شدت علاقمند هستم و دوست دارم در دوره‌های آموزشی مربوط به گزارشگری شرکت کنم تا با اصول و فنون آن بیشتر آشنا و خبرنگار و گزارشگر نمونه شوم.

فارس: بریم سر وقت گزارش‌های معروفت که حسابی سر زبون‌ها انداخت شما رو.!

گلابی: من برای تهیه خبر و گزارش رفتم به ورزشگاه، وقتی با آن حوادث بد رو به‌رو شدم احساساتم جریحه‌دار شد و از خود بی‌خود شدم. آن حوادث تلخ را شروع به گزارش کردم. حس خوبی نداشتم. انتظار نداشتم با چنین صحنه‌هایی مواجه شوم. من فیلم را برای برنامه تلویزیونی ورزش مازندران فرستادم ولی خودم هم نمی‌دانستم چه اتفاقی افتاد! ولی خیلی زود متوجه شدم تمام جاها فیلم و گزارش دست به دست شده است!

 

 

فارس: فکرش را می‌کردید آن گزارش آنقدر بازتاب پیدا کند!؟

گلابی: اصلا دنبال بازتاب نبودم! من به‌خاطر علاقه زیاد به این‌کار گزارش می‌کنم و نوعی تمرین تمرین و تمرین است. اصل موضوع همین هست و خواهد بود، که پیشرفت کنم نه اینکه دنبال حاشیه باشم.

فارس: می‌دانید چه کسی فیلم گزارش شما را برای اولین  بار منتشر کرده!؟

گلابی: نه ـ نمی‌دونم چه کسی اینکار را کرد...!

فارس: حالا چرا آنقدر اصرار داشتید مردم آن درگیری‌ها را «نگاه کنند» !؟ کار جالب شما این بود که همه را می‌شناختید و حتی درگیری‌ها را هم گزارش می‌کردید با ذکر نام افراد، حسابی غرق در بازی و درگیری شده بو دیا درسته ؟

گلابی: من در حال عکس گرفتن و گزارش بودم. وقتی جنجال شروع شد، من ناخودآگاه شروع به گزارش درگیری کردم با تمام وجود و احساس درونم گفتم که (نگاه کنید) که ورزشگاه جای اینکارها نیست. جای درگیری و فحاشی و بی‌احترامی نیست.

فارس: تاکیدت با جمله " نگاه کنید" برای چه بود!؟

گلابی: حرمت ورزشگاه، بازیکنان، داوران و همه دست‌اندرکاران باید حفظ شود. تماشاچی از بازی و مسابقه و خلاقیت بازیکنان باید لذت ببرند. احساس می‌کردم گزارشم جنبه پیشگیری دارد که شاید متنبه شوند و دیگر بار چنین صحنه‌هایی تکرار نشود و خانواده‌ها با خیال راحت فرزندانشان را به ورزشگاها بفرستند.

فارس: خیلی ها در فضای مجازی معتقد بودند که شما از قصد و برای معروف شدن چنین گزارشی کردید!

گلابی: باز هم تکرار می‌کنم، قصد و هدفم متنبه‌کردن افرادی بود که دست به چنین کارهایی در محیط ورزشی می‌زنند. قصد و هدفم به هیچ‌ وجه تخریب جامعه‌ ورزشی و یا معروفیت خودم نبود و نیست! همه چیز فی‌البداهه و طبیعی  رخ داده بود.

فارس: همین هفته، ویدیویی جدید هم از شما بیرون آمده  از بازی بهشهر و نساجی در لیگ‌برتر پیشکسوتان، آنجا هم گزارش می‌کردید، بازهم ورزشگاه آزادی و بازهم درگیری و باز هم تیکه کلام معروفت « نگاه کنید» !! چرا هر وقت گزارش می‌کنید درگیری می‌شود!؟

گلابی: عرض کردم که من برای تهیه عکس و گزارش صحنه‌های زیبا و قشنگ مسابقات به ورزشگاه می‌روم. مسابقه بین دو تیم ریشه‌دار فوتبال مازندران یعنی بهشهر و قائم‌شهر بود. هر دو شهر فوتبال‌خیز با بازیکنان بزرگ و ملی‌پوش، مثل سید جواد منافی و مسگر ساروی‌ها حضور داشتند. در این مسابقه عکس‌های زیبایی ثبت کردم، دوستی‌ها دوران جوانی و میانسالی آنان برای خلق همچین صحنه های به ورزشگاه می‌روم.

اصلا باورم نمی‌شد در این مسابقه با چنین صحنه‌های روبه‌رو شوم. بازهم ناخودآگاه، دلسوزانه رو به گزارش آوردم که ( نگاه کنید) که وای خدای‌من، این‌بار پیشکسوتان و بزرگان فوتبال!

 


فارس: بعد پخش این فیلم در فضای مجازی و رسانه‌ها، دید مردم به شما چطور بود؟ مورد تمسخر هم قرار گرفتید؟

گلابی: در ابتدا احساسم این بود که مرا تحقیر و یا سرزنش و یا مسخره می‌کنند. شاید اندکی رنجیدم ولی به عمق کارم پی‌بردم. احساس کردم دارم به همه پیام توجه را صادر می‌کنم. به عنوان یک خدمت‌گزار ورزش البته دیگر نمی‌رنجم و از اینکه شاید این کلمه من «نگاه کنید» باعث پشیمانی و ندامت تعدادی از این کسانی که درگیری ایجاد کردند بشود.

فارس: حالا از بین گزارشگران کدام گزارشگر را بیشتر دوست دارید و می‌پسندید؟

گلابی: با احترام به همه گزارشگران زحمت‌کش، جناب عادل فردوسی پور را خیلی دوست دارم. اگر بتوانم خیلی مشتاقم و علاقه‌مندم در کلاس ایشان شرکت کنم تا بتوانم دوره گزارشگری و فنون آن را بیاموزم. اگر شرایط مهیا شود حاضرم با هزینه شخصی حضور پیدا کنم تا بهتر و مسلط‌تر گزارش کنم.

فارس: دوست داری روزی یک گزارشگر در سطح کشور باشید؟

گلابی: ۱۰۰ درصد! آنقدر علاقه دارم که دوست دارم روزی مسابقات لیگ‌برتر را گزارش کنم.

فارس: مهمترین خواسته‌ شما از مسؤولان، مردم چیست!؟

گلابی: من با نبوغ و خلاقیت خودم و نیرویی که خداوند منان در وجودم نهاده، شخصا و خودجوش و با هزینه‌های شخصی و سختی‌های بسیار به این کار روی آوردم. از همه مسؤولان استانی و شهرستانی استدعا دارم من‌ را حمایت کنند و من‌ را بپذیرند، من‌ را درک کنند و من‌ را باور کنند.

من با سعی و کوشش فراوان در سرما و گرما بدون هیچ وسیله نقلیه، بیشتر از توان و ظرفیتم برای ورزش‌شهر و استان کوشش می‌کنم. دوستان بنده را یاری کنند تا بتوانم در کلاس‌های گزارشگری شرکت کنم و کمک کنند تا وسایل  این شغل پرانگیزه و جذاب را تهیه کنم و کارهای خارق‌العاده و مفیدی انجام دهم.

من در خانواده مذهبی که پدرم مداح اهل‌بیت است به آمدم. خودم در مدارس‌فوتبال این شهر دوره دیده‌ام و در تیم‌های جوانان، آموزشگاهی شهرم بازی کرده‌ام. دوست دارم مردم من را از خود بدانند. با هر گزارشی که به زعم‌ شان خوب نیست بنده را باز خواست نکنند!

در روزهایی که عکس‌ها،گزارش و فیلم‌های‌شان را می‌گذارم همه از من تعریف و تمجید می‌کنند، ولی در دو گزارشی که ارسال کردم، با من اندکی نامهربانی شد... من و گزارشم برای بهتر شدن بوده است، نه برای بدتر شدن!

فارس: صحبت پایانی شما

گلابی: در خاتمه از همه مسؤولان، مربیان، بازیکنان و تماشاچیان بابت آنچه که شاید در اثر اشتباه یا کم‌تجربگی من به آ نان خدشه وارد کرد، قلبا پوزش می‌طلبم و برای همه شما تندرستی و سلامتی آرزو می‌کنم.

انتهای پیام/۸۶۰۵۹/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول