اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

درخواست بغداد از «فائو» برای برگزاری نشست مشترک با ایران و ترکیه

وزیر کشاورزی عراق پس از پایان سی و ششمین دوره اجلاس سازمان غذا و کشاورزی «فائو» از این سازمان خواست که نشست مشترکی میان تهران، بغداد و آنکارا در زمینه بحران آب برگزار کند.

درخواست بغداد از «فائو» برای برگزاری نشست مشترک با ایران و ترکیه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «محمد کریم الخفاجی» وزیر کشاورزی عراق،‌ امروز (سه‌شنبه)، ضمن اعلام پایان سی و ششمین دوره اجلاس سازمان غذا و کشاورزی در بغداد، خواستار برگزاری نشستی برای حل بحران آب شد.

بنابر گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، وزیر کشاورزی عراق با بیان اینکه برگزاری نشست سازمان غذا یک دستاورد تاریخی بزرگ برای عراق و وزارت کشاورزی این کشور است، خبر داد که در این نشست ۳۰ کشور مشارکت داشته‌‌اند و بغداد از سازمان «فائو» درخواست کرده که برای حل بحران‌ها نشستی میان ایران، عراق و ترکیه برگزار شود.

«عبدالحکیم الواعر» دستیار مدیر سازمان غذا و کشاورزی در ارتباط با این دوره اظهار داشت: «ما به تلاش‌های جمهوری عراق و تمام مسئولان افتخار می‌کنیم و حمایت نخست‌وزیری، وزارت خارجه [عراق] و توجه آن‌ها به میهمانان را ارج می‌نهیم».

الواعر با اشاره به اینکه این اولین دوره سازمان غذا و کشاورزی در منطقه است، افزود: «بسیاری از مسائل مهم منطقه‌ای مورد بحث و بررسی قرار گرفت. این نشست سنگ بنای سازمان طی دو سال آینده و برنامه کاری آن خواهد بود. مسائل بسیاری در ارتباط با کشورهای مشارکت‌کننده مطرح شد».

حاکمیت بر منابع آبی یکی از موضوعات ژئوپلیتیکی است که حل آن به مسئله‌ای دشوار مبدل شده است. حرکت آب به عنوان یک منبع سیال درون سفره‌های زیرزمینی و یا روی سطح زمین به شکل رودخانه‌ها موجب شده است که آب از مرزهای قراردادی بین کشورها عبور نماید. عملکرد کشورهایی که در بالای رودخانه قرار دارند می‌تواند تاثیرات وخیمی را بر استفاده کنندگان پایین دست رودخانه داشته باشد. سیاست سدسازی ترکیه بر روی رود دجله و فرات و تأثیر آن بر روی عراق و سوریه و ایران یا آبگیری نمونه بارزی از این مسأله در غرب آسیا است.

اظهارات وزیر کشاورزی عراق درباره نشست مشترک با ایران و ترکیه در حالی مطرح شده است که  مردادماه سال جاری «عون ذیاب» سخنگوی وزارت منابع آبی عراق همزمان با تشدید بحران آب در منطقه از سفر یک تیم فنی از بغداد به تهران خبر داده بود. سخنگوی منابع آبی عراق در این خصوص بیان کرده بود که مسئله اروند رود نیازمد قطعی شدن است تا این مورد هر سال تکرار نشود.

وی همچنین گفته بود: «این بهتر‌ین راه‌حل است. اگر برای ایجاد چنین سدی با ایران به توافقی از این دست برسیم، به‌نحوی که در آن گذرگاه‌هایی برای دریانوردی وجود داشته باشد، [این گام] اروند رود و کیفیت آب آن را در طول سال حفظ خواهد کرد. در نتیجه، این مورد که از سال ۲۰۱۸ تداوم داشته، تکرار نخواهد شد. این مسئله نیازمند یک راه‌حل بنیادین است».

از سوی دیگر، روزنامه لبنانی «الاخبار»، امروز (سه‌شنبه) خبر داد که «عباس الحاج حسن» وزیر کشاورزی لبنان و رئیس هیأت ایرانی مشارکت‌کننده در نشست سازمان غذا و کشاورزی با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند. بنابر این گزارش، وزیر کشاورزی لبنان در این دیدار از مقامات ایرانی به خاطر «نقش محوری در حمایت از لبنان در تمامی زمینه‌ها» تشکر و اضافه کرد که لبنان به دنبال روابط بهتر با تهران در زمینه کشاورزی و پژوهش‌های علمی و تبادل تجربه است.

طبق این گزارش، رئیس هیأت اعزامی از ایران به بغداد نیز اظهار داشت که اقدامات دولت ایران ناشی از رویکرد رئیس‌جمهوری این کشور است که بر استقبال و گشودن درها به روی کشورهای منطقه تأکید کرده است. رئیس هیأت اعزامی تهران همچنین از آمادگی وزارت کشاورزی ایران برای همکاری با در زمینه آبیاری با فناوری‌های پیشرفته خبر داد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول