اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

تولید رنگ‌های گیاهی غذا بدون مواد مضر توسط دانش‌بنیان‌ها

یک شرکت خلاق ایرانی موفق شده است با تولید رنگ‌های گیاهی غذا خطرات استفاده از رنگ‌های خوراکی شیمیایی را کاهش دهد.

تولید رنگ‌های گیاهی غذا بدون مواد مضر توسط دانش‌بنیان‌ها

گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس؛ امروزه در صنعت غذا از رنگ‌های خوراکی مصنوعی به میزان زیادی در تهیه انواع آب‌میوه، بستنی، بیسکویت و انواع شیرینی‌جات استفاده می‌شود. این دسته از افزودنی‌ها که بیشتر به منظور جذب مشتری، پوشش دادن رنگ نامطلوب محصول و شدت بخشیدن به رنگ یا هویت ماده غذایی استفاده می‌شود، اغلب منشأ شیمیایی داشته و می‌تواند در طولانی مدت مسمومیت‌هایی را در مصرف‌کننده ایجاد کند. البته در گروه رنگ‌های خوراکی رنگ‌های طبیعی که منشأ گیاهی داشته یا رنگ‌های مشابه طبیعی که فرمولشان شبیه رنگ‌های طبیعی است، نیز وجود دارند ولی به دلیل آن که رنگ‌های شیمیایی جذابیت بیشتر داشته و ارزان‌تر و راحت‌تر تهیه شده، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

استفاده مناسب و در حد مجاز از رنگ‌های خوراکی شیمیایی مورد تایید اثر نامطلوبی بر سلامت افراد ندارد، ولی استفاده بیش از حد از خوراکی‌های رنگی در یک زمان یا مصرف مداوم در طولانی مدت می‌تواند برای مصرف‌کننده مخاطره‌آمیز باشد.

از این رو شرکت خلاق پژوهان طب اقدام به تولید رنگ‌های گیاهی خوراکی کرده‌است که جایگزین مناسبی برای رنگ‌های شیمیایی وارداتی است.

 این شرکت، برای تولید رنگ قرمز خوراکی چغندرپخته را خالص کرده و به صورت پودر مورد استفاده قرار می‌دهد.همچنین برای تولید رنگ سبز گیاهی نیز از اسفناج استفاده می‌شود. این رنگ، فرموله شده و به‌صورت محلول در آب جداسازی می‌شود.از دیگر محصولات این شرکت می‌توان به پودر زعفران آنالوگ اشاره کرد به‌عنوان جایگزین زعفران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علاوه بر تولید رنگ‌های خوراکی گیاهی توسط این شرکت دانش‌بنیان، می توان به محصولاتی دیگری مانند پودر بلوط، قهوه بلوط و چای بلوط اشاره کرد که برای درمان سرماخوردگی و کرونا به کار رفته و نتایج قابل قبولی به همراه داشته است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول