اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

۲۱ بهمن روز آیت‌الله میرشاهولد/ روحانی مبارزی که بارها شکنجه شد اما تسلیم نشد

«آیت‌الله میرشاهولد» رهبر مبارزان انقلابی و شناسنامه انقلاب مردم ملایر است و در طول سال‌های ۴۲ تا ۵۷ به ‌عنوان سرمدار مبارزات انقلابی رشادت‌ها از خود نشان داد حتی چندبار از سوی مأموران ساواک دستگیر شد، اما با وجود شکنجه‌های سخت دست از مبارزه برنداشت؛ برگزاری نماز جماعت با امامت این روحانی بدون هیچ توجهی به تذکرات و تهدیدات ساواک برگ زرینی در تاریخ ملایر است.

۲۱ بهمن روز آیت‌الله میرشاهولد/ روحانی مبارزی که بارها شکنجه شد اما تسلیم نشد

خبرگزاری فارس - همدن؛ ۲۱ بهمن روز ملایر و مرحوم آیت‌الله سیدمحمد میرشاهولد عالم برجسته و محوری مبارزات  انقلابی این شهرستان نامگذاری شده است؛ مجمع عالی بسیج شهرستان از سال ۹۳ این روز را به عنوان سالروز پاسداشت شخصیت این عالم بزرگ و «روز ملی ملایر» تصویب کرده است.

آیت‌الله سیدمحمد میرشاه‌ولد در سال ۱۳۰۹ شمسی در شهرستان ملایر و در خاندانی بزرگ و اصیل دیده به جهان گشود و در سن ۷۵ سالگی در ۲۵ بهمن سال ۸۴ همزمان با ایام محرم دار فانی را وداع گفت و پیکر مطهرش در جوار بقعه امامزاده عبدالله(ع) ملایر به خاک سپرده شد.

زندگی‌نامه این عالم از  سال ۱۳۲۲ که وارد حوزه علمیه تازه تاسیس ملایر شد و از محضر آیت‌الله حاج شیخ شهاب‌الدین مصطفوی مؤسس حوزه کسب فیض کرد حال و هوای دیگری گرفت؛ این عالم بزرگ سطوح عالیه فقه و اصول را در قم نزد عالمانی همچون آیت‌الله مرعشی نجفی، گلپایگانی و شهید صدوقی فرا گرفت و سپس وارد حوزه درس خارج مرحوم آیت‌الله بروجردی و سیّد محمدتقی خوانساری شده است.

آیت‌الله میرشاهولد پس از ۱۲ سال اقامت در قم، به علت بیماری چشم و معالجه به تهران عزیمت و حدود سه سال در تهران زندگی کرد و مدارج علم و فقاهت را کسب  و از محضر با برکت آیت‌الله حاج سید احمد خوانساری و مرحوم آیت‌الله حاج شیخ باقر آشتیانی بهره برد.

عالمی فیلسوف و حکیمی مجتهد

او فلسفه و حکمت هم از مرحوم آیت‌الله حاج شیخ مهدی حائری فرزند مرحوم آیت‌الله العظمی شیخ عبدالکریم، مؤسس حوزه علمیه قم در مدرسه سپهسالار قدیم(مدرسه شهید مطهری) آموخت و به درجه اجتهاد نائل شد؛ بدین ترتیب آیت‌الله میرشاهولد به مدارج والایی در بالاترین درجه مورد وثوق و اطمینان مراجع عالی قدر همچون امام خمینی و رهبر معظم انقلاب قرار گرفت.

این روحانی پرتلاش پس از مداوا در سال ۳۷ به ملایر بازگشت که مصادف با رحلت استاد بزرگوار خود آیت‌الله شیخ شهاب‌الدین مصطفوی شد از همین بابت بنا به درخواست مردم مومن ملایر در این شهرستان اقامت کرد و به عنوان رئیس حوزه علمیه ملایر به ترویج دین مبین اسلام مشغول شد.

سردمدار مبارزه با طاغوت در ملایر

او در دوران خفقان و مبارزه، رهبر مبارزان انقلابی و شناسنامه انقلاب مردم ملایر شد و در طول سال‌های ۴۲ تا ۵۷ به ‌عنوان سرمدار مبارزات انقلابی رشادت‌ها از خود نشان داد حتی چندباری از سوی مأموران ساواک دستگیر شد، اما دست از مبارزه برنداشت، کماکان عکس‌های شکنجه این روحانی در موزه ملی موجود است.

 آیت‌الله محمد میرشاهولد در مبارزات انقلابی تعیین‌کننده بود و با ایجاد روشنگری مردم را با انقلاب و امام(ره)  همراه کرد تا سرانجام انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، او در این مدت تکیه‌گاه محکمی برای دین‌مداران و دانش‌پژوهان بود و تمام سرمایه‌های مادی و معنوی خود را در طبق اخلاص گذاشت تا بتواند نقش مهمی در مبارزه با رژیم طاغوت و خروج از ظلم ایفا کند.

فعالیت‌ها و مبارزات انقلابی آیت‌الله میرشاهولد  با سخنرانی‌ها و پخش اعلامیه‌‌های امام(ره) و با همراهی سایر مبارزان انقلابی ملایر ازجمله مرحوم شیخ صادق عباسی، حجت‌الاسلام ترابی و برادرش، پورکریمی، گلستانه و مردم آغاز شد، به طوری که مبارزات  با راهنمایی‌های این روحانی  علیه رژیم قوت ‌گرفت.

مسجد انقلاب

در آن دوران برگزاری نماز جماعت با امامت این روحانی بدون هیچ توجهی به تذکرات و تهدیدات ساواک برگ زرینی در تاریخ ملایر به شمار می‌رفت، نماز جماعت و مجالس مبارزاتی که را در مسجد «حسیب‎خانی» که بعد از پیروزی انقلاب به نام مسجد «انقلاب» تغییر نام داد برگزار می‌شد.

آیت‌الله میرشاهولد بارها از سوی نیروهای ساواک دستگیر و شکنجه شد اما همچنان به ‌عنوان رهبر مبارزات ملایر به مبارزه ادامه داد و این مقاومت‌ها باعث شد مردم پشت سر او باشند؛ حتی منزلش از همان سال‌های قبل از پیروزی انقلاب به یکی از پایگاه‌های تبلیغاتی انقلاب بدل شد و در بسیاری از مواقع مملو از جمعیتی می‌شد که پای سخنرانی‌های این عالم ربانی می‌نشستند.

نقش کلیدی و مهم روحانیت در مبارزه با ظلم و ستم رژیم طاغوتیان عیان است، آیت‌الله میرشاهولد هم در این سنگر مقدس با همه توان و تلاش خود ظلم و ستم رژیم شاه را برای مردم افشاگری کرد و پایبندی او به اصول انقلاب، امام راحل و مقام معظم رهبری از او شخصیتی برجسته، دینی و مردمی ساخت.

نخستین امام جمعه ملایر به حکم امام خمینی

پس از پیروزی انقلاب هم به حکم امام خمینی(ره) آیت‌الله میرشاهولد  به عنوان نخستین امام جمعه ملایر منصوب شد؛ اما پس از دو سال به علت شدت بیماری استعفا داد تا اینکه دوباره از سال ۱۳۷۵ در کنار آیت‌الله فاضلیان امام جمعه ملایر به عنوان امام جمعه موقت راهبری امور شهرستان را بر عهده گرفت.

 ناگفته نماند  نخستین نماز جمعه ملایر توسط آیت‌الله میرشاه‌ولد و به حکم امام راحل در ۲۱ رمضان ۱۳۹۹ قمری در ورزشگاه تختی خیابان حمزه‌لویی ملایر اقامه شد.

مجتهدی مردم‌دار و گشاده‌رو

بزرگ‌ترین فضایل اخلاقی این مجاهد در راه خدا گشاده‌رویی و مردم‌داری بود و همین  ویژگی‌ بارز رمز ماندگاری این عالم بزرگ شد؛ خدامحوری، اخلاص و کمک به خلق خدا هم از دیگر خصایص این روحانی محسوب می‌شد تا جایی که سخنرانی‌هایی بسیاری در جمع مردم داشت، در کنار آنها می‌نشست و به تمام مسائل دینی و شرعی و اجتماعی مردم پاسخ می‌داد.

 آیت‌الله میرشاهولد در دفترش دفتردار نداشت و خودش پای تلفن می‌نشست و به همه سؤالات و تماس‌های مردم در امور مختلف پاسخ می‌داد؛ رفع مشکلات بین مردم و مسؤولان را هم ضروری می‌دانست و بارها ناهماهنگی‌های بین مسؤولان را با میانداری و وحدت حل کرد از همین رو این عالم ربانی باعث وفاق و همدلی مسؤولان و اهالی شهرستان بود.

دستگیر مستمندان، امید مستحقان

مساعدت از مستمندان هم جزو ویژگی‌های او بود بسیاری از مستمندان و مستحقان به خانه‌اش آمد و شد داشتند و در حد امکان دست خالی برنمی‌گشتند؛ آیت‌الله میرشاهولد مردی از جنس مجاهدت، فداکاری و مصداق عینی دین‌داری و انقلابی‌ بود، به ایتام و نیازمندان توجه ویژه داشت و با ارتباط صمیمی و اخلاق خوش در خانه‌اش  به روی همه مردم باز بود.

از کارهای خیریه این عالم بزرگ مرمت مسجد انقلاب (حسیب‌خانی) و ساخت هنرستان الغدیر است خدماتی ماندگار در ملایر که یاد نام این روحانی را زنده نگه می‌دارد؛ همچنین یک کتابخانه در مسجد چهارده معصوم این شهرستان برای دسترسی و استفاده عموم مردم ایجاد کرد که بسیاری از مردم از این کتابخانه بهره می‌برند.

این عالم بزرگ ۱۶ سال از رحلتش می‌گذرد، او در ۷۵ سال دوران زندگی ارزشمندش به خوبی پرچم پرافتخار توحید را برافراشت و گام‌های استوار برای حفظ و حراست از انقلاب برداشت.

این عالم ربانی و مجاهد در راه خدا به علت عارضه قلبی عصر روز سه شنبه ۲۵ بهمن سال ۸۴ در ایام محرم حسینی به عالم باقی شتافت، از آثار و تالیف‌های رهبر مبارزات انقلابی مردم ملایر می‌توان به کتاب ستاره درخشان، شیعه و رجعت، تفسیر سوره حمد، تفسیر سوره‌های نور، هود، غافر، مدثر، آل عمران و بقره و چند مجلد در موضوعات مختلف تاریخی، اجتماعی، وسیاسی اشاره کرد.

انتهای پیام/89033/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول