اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خانواده

طراحی قرارهای خانوادگی چرا و چگونه؟/ راهکارهایی برای ایجاد حس تعلق و امنیت در خانه

رسوم خانوادگی لازم نیست حتما از نسل های گذشته به ما رسیده باشد، والدین خودشان می توانند رسومی اخلاقی، معنوی، شادکننده، همراه با حس تعلق خاطر و عشق ورزی در خانه هایشان ابداع کنند و به بچه ها آموزش دهند.

طراحی قرارهای خانوادگی چرا و چگونه؟/  راهکارهایی برای ایجاد حس تعلق و امنیت در خانه

گروه خانوادگی: رسوم خانوادگی و فرهنگی در هر یک از جوامع ناشی از سنت ها است و دارای ریشه های تاریخی هستند که البته این رسوم هم دارای جنبه های مثبت و منفی هستند و همه آنها هم خوب نیستند. منتها این رسوم را تحولات روزگار و تاثیرات فرهنگ های مختلف دچار دگرگونی هم می کند. جنبه های مثبت آداب و رسوم خانوادگی ، فرهنگی و اجتماعی باعث شکوفایی معنوی، اخلاقی و اجتماعی در نسل های جدید می شود اما جنبه های منفی آن هم خانواده ها را به سمت تزلزل و قهقرا می برند.

با پیشرفت علم و صنعت و فضای مجازی خیلی از این رسوم رنگ باخته است و افراد را به سمت انحطاط معنوی و اخلاقی برده است، خانواده ها را تنهاتر ، مغموم تر و خسته تر کرده است به طوریکه اعضای یک خانواده چنان از هم دور شده اند که ممکن است از حال هم خبر نداشته باشند. در طول یک روز تعطیل همه گوشی به دست، دیگر حوصله هم را هم ندارند.

در این گزارش تلاش داریم بخشی از این رسوم مثبت را که شاید برای خیلی خانواده ها تازه و برای برخی نیز آشنا باشد، مطرح کنیم که خانواده ها بیشتر به هم نزدیک شده و اعضا مشارکت نزدیک تری با هم داشته باشند ، همچنین حس تعلق نسبت به هم را هم تقویت می کند.

 

1-شعار خانوادگی

یک شعار خانوادگی بسازید، برای مثال «ساده زندگی کن، بی نهایت عشق بورز»، یا از نام خانوادگی استفاده کنید: مثل «تیم احمدی یا رستگار حرکت می کند».

همین شعار خانوادگی افراد را به هم نزدیک کرده و حس تعلق‌شان را تقویت می کند.

2-صبحانه وارونه

ماهی یک بار اجازه دهید فرزندانتان زیر میز غذا بخورند. شاید به نظر مسخره برسد و با خودتان فکر کنید این کار چه فایده‌ای دارد؟ اما حس شور و نشاط و خاص بودن و تنوع را در خانواده افزایش می دهد.

3-شام با تم سرگرم کننده

برای مثال جمعه‌های پیتزایی ، دوشنبه های کتلتی، سه شنبه‌های سالادی.

یا یک سری چاشنی و مخلفات نیز آماده کنید تا هر یک از اعضای خانواده بتوانند غذای خود را شخصی سازی کنند. همین کار باعث می شود بچه ها برای غذاهای مورد علاقه شان در آن روزهای خاص اشتیاق داشته باشند و انتظارش را بکشند و در نهایت ذوق و شوق در خانه منتشر شود.

 

4-فهرست عشق

قبل از زمان خواب به بچه‌ها بگویید: «مامان دوستت داره. بابا دوستت داره. مادربزرگ دوستت داره و پدربزرگ دوستت داره.»

بنابراین فهرستی از افرادی آماده کنید که فرزندتان را دوست دارند و این امر حس عشق ورزی، اهمیت دادن ، تعلق خاطر و امنیت را در بین بچه ها نسبت به شما افزایش می دهد.

5-کوزه‌ شکرگزاری

هر سال یک کوزه شکرگزاری خانوادگی داشته باشید. این کوزه شکرگزاری را در طول سال با نوشتن چیزهایی که هریک از اعضای خانواده به خاطر آنها قدردان هستند، پرکنید. سپس آخر سال محتویات بطری را با یکدیگر مرور کنید تاانتقالی مثبت به سال جدید داشته باشید.

همین باعث آموزش شکرگزاری از خداوند نسبت به داشته ها می شود و بچه ها متوجه می شوند چه چیزهایی دارند که می‌باید از خداوند برای داشتن‌شان سپاس بگویند.

 

6-کمپ زدن در خانه

ماهی یک بار در نشیمن یا حیاط خانه کمپ بزنید، چادر بسازید، داستان بسازید و ا زچراغ قوه برای ساختن اشکال با سایه استفاده کنید.

7-جشن های خانوادگی منحصر به فرد

روزهای خاصی را مشخص کنید که تنها خانواده شما جشن می گیرند.برای مثال روز کودک، روز خواهر بزرگتر، روز قهرمان مورد علاقه کودک، روز پدر و پسری، روز مادر و دختری و ... در این روزها سعی کنید که همه شرایط را برای جشن گرفتن فراهم کنید.

و در نهایت رسوم خانوادگی به شما و فرزندانتان احساس تعلق امنیت  و هویت می دهد. حتما نباید این رسوم از قدیم تر ها را رسیده باشد، ما خودمان می توانیم رسوم خاص خودمان را ابداع کنیم و برای نسل های بعد به جا بگذاریم، رسومی که مثبت، اخلاقی، شادکننده و با حس خوب عشق ورزی، تعلق و ارزشمندی در خانه همراه باشد.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول