اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

کرزی: آمریکا باید تمام پول مسدود شده را به افغانستان بازگرداند

رئیس‌جمهور پیشین افغانستان با بیان اینکه مردم افغان خود قربانی تروریسم هستند و نباید تاوان بپردازند، گفت: آمریکا باید تمام پول مسدود شده را به بانک مرکزی افغانستان بازگرداند.

کرزی: آمریکا باید تمام پول مسدود شده را به افغانستان بازگرداند

به گزارش خبرگزاری سایت افانستان خبرگزاری فارس، محمد مهدی علمدارلو، حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان امروز (یکشنبه) 24 بهمن، در کنفرانس خبری در کابل در واکنش به تصمیم اخیر رئیس جمهور آمریکا گفت: ذخایر ارزی افغانستان متعلق به مردم این کشور بوده و باید به صورت کامل به کشور بازگردد. 

وی از جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا خواست که در تصمیم اخیر خود مبنی بر واگذاری بخشی از ذخایر ارزی مسدود شده افغانستان به قربانیان حادثه 11 سپتامبر تجدد نظر کند. 

این سیاستمدار افغانستان تاکید کرد: آمریکا باید تمام پول مسدود شده را به بانک مرکزی بازگرداند.

کرزی همچنین درباره حملات یازدهم سپتامبر و ارتباط آن با افغانستان نیز گفت: اسامه بن لادن از سوی خارجی‌ها به افغانستان آورده شده و این در حالی است که مردم افغانستان سالهاست قربانی تروریسم هستند و هیچ کس بهای برای این موضوع پرداخت نکرده است.

به گفته کرزی، اسامه بن لادن از پاکستان به افغانستان آمده بود و دوباره به پاکستان برگشت و در همان جا کشته شد، اما امروز مردم افغانستان تاوان فعالیت‌های او را می‌پردازند.

کرزی همچنان از طالبان خواست که در صورت برگردانده شدن پول به بانک مرکزی، این ارز برای مصارف روزانه هزینه نشود، بلکه به عنوان ذخایر مردم افغانستان نگهداری شود.

کرزی در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به فرار اشرف‌ غنی، رییس‌جمهور پیشین گفت که اگر انتقال قدرت از طریق لویه‌جرگه و روند صلح انجام می‌شد، پول‌های مردم افغانستان گم نمی‌شد.

وی در این نشست خبری با اشاره به بحران سیاسی فعلی گفت که تعیین سرنوشت و زعامت حق مردم افغانستان است.

رییس‌جمهور پیشین اضافه کرد که در این زمینه در یک نامه‌ی مشترک با عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه دولت پیشین پیشنهاداتی را به طالبان ارایه کرده‌اند.

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا روز جمعه دستور بلوکه شدن 7 میلیارد دلار از دارایی‌های افغانستان را صادر کرد و دستور داد که این اموال بلوکه شده میان قربانیان حملات 11 سپتامبر و کمک‌های بشردوستانه به افغانستان تبدیل شود.

کاخ سفید اعلام کرد که آمریکا در ماه‌های آتی صندوق سپرده‌ای برای مدیریت 3.5 میلیارد دلار از دارایی‌های افغانستان ایجاد خواهد کرد تا از این پول برای کمک به مردم افغانستان استفاده شود.

3.5 میلیارد دلار دیگر نیز در آمریکا باقی خواهد ماند و در انتظار احکام دادگاه در مورد دعاوی حقوقی علیه طالبان توسط قربانیان حوادث تروریستی 11 سپتامبر باقی می‌ماند.

اقدام آمریکا در اختصاص دارایی‌های مردم افغانستان به قربانیان حوادث 11 سپتامبر در حالی صورت می‌گیرد که صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) بار دیگر نسبت به احتمال مرگ یک میلیون کودک به دلیل سوءتغذیه حاد در افغانستان هشدار داد.

طالبان نیز تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای بلوکه کردن 7 میلیارد دلار از دارایی‌های مردم افغانستان را دزدی و زوال اخلاقی توصیف کرد (اینجا بخوانید).

انتهای پیام/ ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول