اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

همدان

درمان بیماران کشورهای همسایه در همدان با پزشکی هسته‌ای/ لبخندی که ارزش بازگشت به وطن را داشت

امروز انرژی اتمی در کشور در راستای به زانو درآوردن سلول‌های سرطانی ورود کرده و در دنیا خوش درخشیده، این نمونه‌ای است از رشد تکنولوژی ایرانی که دشمنان تاب دیدن و شنیدنش را ندارند؛ سرعت رشد تحقیقات و مطالعات پزشکی هسته‌ای ایران خصوصا در حوزه درمانی چنان سریع است که در آینده نزدیک در درمان انواع سرطان‌ها نقش‌آفرینی می‌کند، در این بین همدان هم از قافله درمانی پزشکی هسته‌ای جا نمانده است.

درمان بیماران کشورهای همسایه در همدان با پزشکی هسته‌ای/ لبخندی که ارزش بازگشت به وطن را داشت

خبرگزاری فارس- همدان: درمان سرطان‌ها همیشه جزو معضلات بشر بوده و پزشکان نیز در این عرصه دغدغمند بودند تا اینکه رشته جدید‌الورودی در دهه‌های اخیر همچون پزشکی هسته‌ای در حیطه درمان سرطان ورود کرد و با استفاده از مواد رادیواکتیو چاره‌ساز شد؛ رشته‌ای که در دو مقوله تشخیص و درمان با رشد تکنولوژی و ترکیبات رادیواکتیو در حال پیشرفت است.

امروز انرژی اتمی در کشور در راستای به زانو درآوردن سلول‌های سرطانی ورود کرده و در دنیا خوش درخشیده، این نمونه‌ای است از رشد تکنولوژی ایرانی که دشمنان تاب دیدن و شنیدنش را ندارند.

حوزه درمان پزشکی هسته‌ای ابتدا در مسیر درمان سرطان‌های تیروئید وارد شد در حالی که حدود یک سال است درمان کانسرهای پروستات را با ماده رادیواکتیو (لوتیشیوم) و تومورهای نوروآندوکرین آغاز کرده است.

ایران با تولید انرژی اتمی و متخصصان خبره امروز داعیه‌دار درمان سرطان‌های مختلف به ویژه سرطان پروستات است و مقالات متخصصان آن مرجع مطالعات دیگر کشورها شده؛ به عبارت دیگر و بدون اغراق جزو پنج کشور مطرح جهان شدیم و این  یعنی روز به روز حرکت به جلو.

سرعت رشد تحقیقات و مطالعات پزشکی هسته‌ای ایران خصوصا در حوزه درمانی چنان سریع است که در آینده نزدیک در درمان انواع سرطان‌ها نقش‌آفرینی می‌کند. در این بین همدان هم از قافله درمانی پزشکی هسته‌ای جا نمانده و متخصصی متعهد را پرورانده است.

متخصصی که برای ادامه تحصیل و فراگرفتن دوره‌های تکمیلی مرزها را درنوردید اما دوباره برای خدمت به همشهریانش به همدان بازگشت؛ «محمد تقوی» متخصص پزشکی هسته‌ای و دانش‌آموخته فلوشیب پزشکی هسته‌ای از فرانسه، چهارمین مرکز تشخیص و درمان کشور را در این حیطه در همدان بنا نهاده تا مردم شهرش به منظور درمان سرگردان این شهر و آن شهر نشوند.

 

بازگشت به وطن برای خدمت

دکتر تقوی از سال ۹۵ مرکز تشخیص و درمان پزشکی هسته‌ای را با امکانات کافی برای اسکان بیماران راه‌ انداخته و امروز علاوه بر شهرهای غربی کشور از کشورهای مجاور مراجعه‌کننده دارد؛ او آستین همت را برای درمان سرطان‌ها بالا زده و عزم راسخ ایرانیان را به اثبات رسانده است.

این مرکز امروز به نقطه امید و قوت قلب مردم استان و حتی غرب کشور بدل شده بسیاری از انسان‌ها که از ادامه زندگی و در کنار عزیزان بودن ناامید شده‌اند به برکت این مرکز همچنان در کنار خانواده خود و عزیزانشان ادامه حیات می‌دهند.

در این گفت‌وگو دکتر «محمد تقوی» به بیان اهمیت پزشکی هسته‌ای و مرکز تحت مدیریت خود می‌پردازد.

پزشکی هسته‌ای علمی نوپا

محمد تقوی این رشته را نسبت به دیگر رشته‌های پزشکی نوپاست می‌داند و می‌گوید: استفاده و استحصال از رادیواکتیو در پزشکی دارای قدمت زیادی نیست و این رشته تشخیص و درمان بیماری‌های مختلف را پوشش می‌دهد به طوری که در ۳۰ تا ۴۰ سال گذشته پیشرفت کرده و همگام با رشد تکنولوژی و دستگاه‌های مدرن  وارد حوزه پزشکی شده است.

او با توجه به خصوصیات مواد رادیواکتیو و تجهیزات به‌روزی که باید ایجاد شود تا قابل کاربرد باشد تأکید می‌کند: پزشکی هسته‌ای با تشخیص کار خودش را در حیطه پزشکی آغاز کرد و تقریبا مشابهتی با رادیولوژی دارد اگرچه برای ثبت اتفاقات ساختار بدن در رادیولوژی از اشعه ایکس استفاده می‌شود اما پزشکی هسته‌ای عملکرد بدن را مورد بررسی قرار می‌دهد. ضمن اینکه مواد رادیواکتیو به بدن بیمار تزریق و با تابش این مواد در یک عضو توسط دوربین‌های مخصوص ثبت و پردازش می‌شود و در نهایت به تصاویر قابل تشخیص تبدیل می‌شود.

درمانی موثر برای سرطان تیروئید

این پزشک جوان ادامه می‌دهد: پزشکی هسته‌ای ابتدا در فاز تشخیص بیماری‌های تیروئید، کلیوی، تنگی عروق و... وارد عمل شد و کم کم استفاده از رادیواکتیو در درمان بیماری‌های پرکاری تیروئید اهمیت پیدا کرد. لذا اولین گام پزشکی هسته‌ای در حوزه درمان سرطان، همان درمان بیماری سرطان تیروئید بود که با قطعیت درمان ۹۸ درصد، اثربخشی نشان داد.

وی می‌افزاید: به تدریج با پیشرفت پزشکی هسته‌ای و ورود تجهیزات مدرن حیطه درمان هم گسترده شده، درمان‌های جدیدی نیز در راه است و چه بسیار درمان‌هایی که امروز به واسطه پزشکی هسته‌ای انجام می‌گیرد همچون سرطان‌های پروستات با شیوع بالا، همچنین تومورهای خاصی که به انواع شیمی درمانی‌ها مقاوم هستند قابل استفاده و نتیجه‌بخش است.

مرکز تشخیصی و درمانی پزشکی هسته‌ای همدان، چهارمین مرکز در کشور

تقوی از سال ۹۵ مرکز تشخیصی و درمانی پزشکی هسته‌ای همدان را به عنوان چهارمین مرکز در کشور راه‌اندازی کرده است، او در این باره می‌گوید: با وجود این مرکز، بیماران همدانی و حتی غرب ایران برای درمان نیاز به سفر و نوبت‌دهی‌ طولانی ۶ ماهه یا یک ساله در پایتخت ندارند از همین رو بر اساس رسالت پزشکی این مرکز را با هزینه‌های گزاف ایجاد کردم تا در این حوزه خدمات‌رسانی به بیماران صورت گیرد.

او درمان بیماری‌های سخت در تهران یا شهرهای دیگر را چالش‌ می‌داند و یادآور می‌شود: وجود چنین مراکزی در همدان ارزشمند است، به ویژه اینکه این مراکز در سراسر کشور هم به لحاظ هزینه‌بر بودن تشکیلات و هم از حیث مسائل حفاظتی انگشت‌شمار هستند بنابراین از راه‌اندازی این مرکز در همدان بسیار خوشحال هستم و به خود می‌بالم.

لبخند بیماران ارزشمندترین دستمزد

این متخصص جوان ادامه می‌دهد: درمان بیماران و لبخند روی لب آنها برای بنده و همکارانم در این مرکز دنیایی ارزش دارد و به نظرم رضایتمندی بیماران و خانواده آنها برای ما کافی است؛ ضمن اینکه استقبال بیماران از غرب کشور و همین طور از کشورهای مجاور هم خیلی خوب بوده است.

او به امکانات و ۶ سوئیت مجزا برای بیماران در این مرکز اشاره می‌کند و می‌افزاید: اتاق‌ها برای ایمنی بیماران و پرسنل با سرب پوشانده شده و در طول درمان توسط پرستاران با دوربین کنترل می‌شوند حتی بیماران می‌توانند هر زمان که بخواهند با پرستاران تماس گرفته و جویای اطلاعات  درمانی خود باشند. پرستاران هم در فواصل معین به اتاق بیماران مراجعه می‌کنند تا بررسی‌های لازم را انجام دهند به استثنای پزشک و پرستار اصلی هیچ فردی اجازه ورود به اتاق بیمار را ندارد.

تقوی در ادامه از دوران پیک‌های کرونا و آمد و شد بیماران یاد می‌کند و متذکر می‌شود: با شیوع کرونا رفت و آمد بیماران خارجی با مشکلاتی مواجه شد علی‌ایحال بیماران متعددی از کشورهای مجاور مراجعه کردند و نتیجه رضایت‌بخش گرفتند.

او در این بخش به بیان خاطرات‌اش از بیماران می‌پردازد  و می‌گوید: یکی از این خاطرات مربوط به بیماری از کشور عراق است که دچار سرطان تیروئید بود این بنده خدا در کشورش جراحی شده بود اما مثمر ثمر نبود بنابراین با بررسی‌های انجام شده مجدد جراحی و تحت درمان پزشکی هسته‌ای در همدان قرار گرفت.

عکس سلفی که دست به دست در عراق چرخید

این پزشک جوان ادامه می‌دهد: این بیمار برای چکاپ مرحله بعد که به همدان آمد با جواب منفی روبرو شد بسیار ابراز خوشحالی کرد و با هم عکس سلفی گرفتیم، این عکس در فضای مجازی در کشور عراق دست به دست شد و از همکاری پزشکان ایرانی تشکر کردند؛ در حقیقت خوشحالی این بیمار و همین طور دیگر بیماران بهترین خاطرات و لذت‌بخش‌ترین اتفاقات است.

او معتقد است در رشته پزشکی نگاه به بیمار نباید کاسب‌مآبانه باشد، ارتباط بین بیمار و پزشک یک ارتباط مقدس است از همین رو آرزو کرد این حس و نوع نگرش تا پایان عمر همراهش باشد.

تقوی به درمان سرطان‌ها توسط پزشکی هسته‌ای تأکید می‌کند و یادآور می‌شود: در این مرکز درمان سرطان‌های تیروئید از سال‌های قبل صورت می‌گرفت اما دو درمان جدید در دنیا که حول و حوش یک سال است وارد حیطه درمان کشور هم شده، انجام می‌شود این موارد شامل درمان کانسرهای پروستات و تومورهای نوروآندوکرین است که به صورت انتخابی رادیواکتیو وارد بدن و نقاط اختصاصی را بمباران می‌کند و از بین می‌برد.

به گفته این متخصص جوان در این مرکز خصوصی به عنوان معدود مراکز دنیا از اسفندماه سال گذشته درمان سرطان پروستات با همکاری سازمان انرژی اتمی با یک ماده رادیواکتیو (لوتیشیوم) آغاز شده؛ درمان با لوتیشیوم، به تازگی به عنوان یک درمان کاملا جدید و موثر در بیماران کانسر پروستات در جهان انجام و در ایران نیز به تازگی این دارو  تولید شده و در راستای درمان بیماران سرطان پروستات و تنها در مراکز محدودی در کل کشور استفاده می‌شود.

 

درمان ۴۰ بیمار مبتلا به سرطان پروستات

او از ۴۰ بیمار مبتلا به سرطان پروستات که درمان شده و تحت کنترل قرار گرفته‌اند یاد می‌کند و می‌افزاید: این نتایج بسیار خوب و ارزشمند است، این مهم در مقالات دنیا نیز منعکس شد به نحوی که همکاران ما در حوزه پزشکی هسته‌ای در کشور جزو پیشگامان درمان سرطان پروستات در دنیا و صاحب سبک و مهارت هستند.

تقوی اضافه می‌کند: امروز ایران در حیطه درمان سرطان پروستات در دنیا به عنوان مرجع و معتبر شناخته شده‌ و دیگر کشورها می‌توانند از مقالات مفصل ما بهره ببرند و قویا این نوع درمان در کشور گسترش یافته، مرکز ما هم به تبع آن ورود کرده و نتایج خوبی کسب کردیم حتی بیمارانی که به انواع درمان پاسخ نداده بودند توسط پزشکی هسته‌ای تومورهای‌شان تحت کنترل درآمد.

به گفته او خوشبختانه این روش در درمان انواع سرطان‌های مختلف در حال رشد است همچون سرطان پستان زنان با شیوع بالا؛ ضمن اینکه بسیاری از مقالات امروز درمان سرطان‌های مختلف را در آینده نزدیک با استفاده از مواد رادیواکتیو تضمین می‌کند.

این متخصص هسته‌ای متذکر می‌شود: قطعا تمرکز و موارد استفاده پزشکی هسته‌ای در درمان سرطان‌ها در حال حاضر محدود به ۱۰ نوع سرطان است ولی به شدت با رشد تکنولوژی و افزایش قدرت جداسازی آزمایشگاهی پروتیین‌های سرطان‌های مختلف این نوید داده می‌شود که پزشکی هسته‌ای با سرعت در درمان انواع سرطان موثر واقع می‌شود.

آینده روشن درمان سرطان‌ها

او رشد این رشته را روزانه می‌داند و می‌گوید: هر روز مقالات جدیدتری عرضه می‌شود، قطعا در حوزه درمان پزشکی هسته‌ای در کشور خبرهای بسیار خوبی شنیده خواهد شد، به این معنا که آینده‌ای روشنی در درمان سرطان‌ها خواهیم داشت.

مقالات ایرانی سرآمد پزشکی هسته‌ای جهان

تقوی معتقد است در مقوله درمان پزشکی هسته‌ای به ویژه درمان سرطان پروستات و تومور نوروآندوکرین در مقایسه با دنیا بسیار به‌روز هستیم به طوری که خیلی از کشورها در این حوزه ورود نکردند ولی ایران با توجه به تولید انرژی اتمی به جرأت جزو پنج کشور اول جهان است ناگفته نماند مقالات و تجربه متخصصان ایرانی در این حیطه جزو برترین‌ها به شمار می‌رود.

او در ادامه به اساس درمان در پزشکی هسته‌ای اشاره می‌کند و متذکر می‌شود: درمان هدفمند اساس کار پزشکی هسته‌ای است و تنها سلول‌های سرطانی مورد هدف قرار می‌گیرند و  عوارض کمتری نسبت به دیگر روش‌های درمانی به دنبال دارد، نکته مهمتر تاثیر بسزای این روش در قیاس با دیگر روش‌هاست.

این متخصص به تجهیزات متناسب در راستای ورود به حوزه درمان تأکید می‌کند و می‌افزاید: به این منظور باید ساختمان مجزایی فراهم و ملاحظات رادیواکتیو در نظر گرفته شود تا پس از تزریق دز بالایی از مواد رادیواکتیو به بیمار مواردی از جمله تخلیه استاندارد پسماند بیمار در دوره‌های استاندارد و خاص با توجه به نیمه عمر دارو رعایت شود به این معنا که ملاحظات تکنیکال و پرهزینه‌ای در این بین وجود دارد و ما ملزم به رعایت آن هستیم.

او همچنین تهیه ساختمانی مجزا با دیوارهای سربی و محاسبات دقیق فیزیکی با امکاناتی مثل سرویس بهداشتی، حمام و .. را ضروری می‌داند و اضافه می‌کند: باید برای هر بیمار یک سوئیت کامل فراهم شود تا بیماران در بازه زمانی تعریف شده پس از تزریق در درمانگاه حضور داشته باشند به طور کلی تاسیس این مراکز پرهزینه، پرزحمت و با حساب و کتاب دقیق است.

همدان به زودی دارای پت‌اسکن می‌شود

دکتر تقوی که اخبار خوبی هم برای افزایش تجهیزات در همدان دارد می‌گوید: یکی از کاربردهای دیگر پزشکی هسته‌ای دستگاه «پت‌اسکن» است که انشاءالله به زودی در استان همدان برقرار خواهد شد، پت‌اسکن نوعی مطالعه تصویربرداری است که می‌تواند به پزشکان نشان دهد چه اتفاقی در بدن در حال رخداد است و به صورت دقیق‌تر قابلیت تشخیص سرطان‌ها در مراحل اولیه و زودهنگام را دارد.

بدون تردید پزشکی هسته‌ای می‌تواند در تشخیص زودهنگام سرطان‌ها نیز موثر واقع شود؛ اگرچه انجام تست‌های غربالگری در سنین مختلف و انواع کانسرها نیز لازم و ضروری است و به مردم پیشنهاد می‌شود.

انتهای پیام/89033/ ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول