اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

تحفه ایرانیان به آستان مولا به مناسبت روز پدر/ ۲ رواق‌ زیارتی حرم امام علی(ع) گشایش یافت+تصاویر

در آستانه فرارسیدن سالروز میلاد پربرکت مولای متقیان و روز پدر، ۲ رواق زیارتی حرم مطهر علوی که با همت مهندسان، استادکاران و خیران حرم‌ساز ایرانی ساخته شده است، گشایش یافت.

تحفه ایرانیان به آستان مولا به مناسبت روز پدر/ ۲ رواق‌ زیارتی حرم امام علی(ع) گشایش یافت+تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس، دو رواق به نام حضرت آمنه بنت وهب (مادر پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله) و جعفر طیار ( پسرعموی پیامبر) که از فضاهای زیارتی طرح توسعه حرم مطهر علوی مزین بنام صحن و شبستان حضرت زهراسلام‌الله علیها محسوب می‌شود، با حضور مسئولان ایرانی و عراقی گشایش یافت.

 

این ۲ رواق زیارتی که جلوه باشکوهی از معماری ایرانی و اسلامی است، فضای مناسبی را برای برگزاری مراسم مذهبی، زیارت و بیتوته زائران به‌ویژه در ایامی مانند اربعین حسینی که حضور میلیونی زائران در اعتاب مقدسه را شاهد هستیم، فراهم می‌کند.

صحن و شبستان حضرت زهرا سلام‌الله علیها که به تعبیر شهید حاج قاسم سلیمانی، سبب اتصال و احیاء نام مبارک حضرت فاطمه سلام‌الله علیها در حرم مطهر علوی شده است، یادمانی است از بانوی مظلوم و بی‌نشان مدینه در خانه پدری. 

چند شاخص عمرانی و مذهبی سبب شده تا طرح توسعه حرم مطهر علوی به عنوان یک پروژه منحصر به‌فرد در جهان اسلام مطرح شود. نخستین ویژگی این طرح، ارتقاء سطح خدمات رفاهی و زیارتی است. پیش‌بینی و اجرای فضا‌های مختلف برای برپایی مراسم و مناسک و حتی بیتوته چندین هزار نفری زائران در ایامی مانند اربعین حسینی فضای معنوی مناسبی را برای محبان اهل بیت علیهم السلام فراهم کرده است.

در کنار این فضا‌های معنوی، چندین سرویس بهداشتی و حمام نیز جهت رفاه زائران ساخته شده است که هموطنان عزیزی که در اربعین‌های گذشته به نجف اشرف مشرف شده بودند، از این خدمات استفاده کرده‌اند.‌

ویژگی دوم صحن حضرت زهرا سلام‌الله علیها، ابعاد آن است. حرم مطهر علوی معروف به حرم عتیق حدود ۲۰۰ سال به شکل کنونی یعنی بدون هیچ توسعه‌ای مانده بود. با اجرای این طرح، حرم مولای متقیان بیش از ۲۰ برابر گسترش یافت.

‌نام‌گذاری ویژه طرح توسعه حرم مطهر علوی به نام صحن و شبستان حضرت زهرا (س) شاخص سوم آن است که به تعبیر شهید حاج قاسم سلیمانی، سبب اتصال و احیاء نام مبارک حضرت فاطمه (س) در جوار حرم مطهر علوی شده است تا یادمانی از بانوی مظلوم و بی‌نشان مدینه باشد.

تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص شعار سال‌های اخیر، ویژگی سوم این طرح است. کمک‌های مردم اهداء شده و نذر خیران طی سال‌های اجرای این طرح از کشور خارج نشده بلکه برای خرید بهترین مصالح با کمترین هزینه از داخل ایران استفاده شده است. به این ترتیب، برکت نذر خیران دوباره به چرخه اقتصاد کشور برگردانده شد.

‌ترویج فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی، دیگر ویژگی طرح توسعه حرم مطهر علوی است. صحن و شبستان حضرت زهرا (س) که در آینده نزدیک به محل عبادت و بیتوته میلیون‌ها زائر از سراسر جهان تبدیل خواهد شد، موزه‌ای ماندگار از هنر معماری ایرانی و اسلامی و توان مهندسان ایرانی در اعتاب مقدسه است.‌

صحن حضرت زهرا (س) با زیربنایی در حدود ۲۲۰ هزار متر مربع یکی از مهمترین بخش‌های توسعه و ساماندهی فضای حرم مطهر علوی به شمار می‌رود؛ ساختمان پروژه شامل ۴ طبقه و دارای چندین رواق بزرگ است. علاوه بر این، فضا‌های روباز و سبز نیز در این طرح در نظر گرفته شده است.

‌این طرح در ضلع غربی حرم مطهر در حال اجراست و تا آرامگاه صافی صفا و مقام امام زین العابدین (ع) امتداد دارد. آخرین مراحل تکمیلی این طرح بزرگ با همت عوامل اجرایی ستاد توسعه و بازسازی عتبات در حال اجراست.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول