اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت

پویش دانش‌آموزی «بوسه بر دستان پدر»/ پدر تکیه‌گاه امن خانواده

قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌‌آموزی از تمامی مخاطبان به ویژه دانش‌آموزان و مربیان در خواست کرد به مناسبت میلاد حضرت علی (ع) ضمن ثبت و ضبط صحنه‌های زیبای ادای احترام و تکریم خود به مقام شامخ پدر، آثار خود را از طریق سازمان دانش‌آموزی شهرستان‌ها و استان محل سکونت، به سازمان مرکز ارسال کنند.

پویش دانش‌آموزی «بوسه بر دستان پدر»/ پدر تکیه‌گاه امن خانواده

به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، اسماعیل بحری‌زاده درباره جزئیات پویش دانش‌آموزی بوسه بر دستان پدر که با شعار «پدر تکیه‌گاه امن خانواده» از سال گذشته توسط سازمان دانش‌آموزی راه‌اندازی شده است، اظهار کرد: سازمان دانش‌آموزی جمهوری اسلامی ایران ضمن تقدیر و تشکر از دانش‌آموزان، مربیان و به ویژه والدین دانش‌آموزان که در پویش دانش‌آموزی «بوسه بر بهشت 1» صحنه‌های زیبایی از دلدادگی، عشق و محبت عمیق قلبی نسبت به مقام شامخ بانوان و مادران سرزمین مان را ابراز کردند، همزمان با سالروز ولادت مولی الموحدین امام علی (ع) و روز بزرگداشت مقام پدر پویش دانش‌آموزی بوسه بر دستان پدر را تحت عنوان «بوسه بر بهشت 2» برگزار می‌کند.

بحری‌زاده در آستانه میلاد با سعادت امام علی(ع)، ضمن تبریک پیشاپیش این روز بزرگ، مقام و منزلت پدر در پیشگاه پروردگار متعال را بی مانند توصیف کرد و با اشاره به روایتی از حضرت محمد (ص) که فرموده‌اند «الوالدُ وَسَطُ اَبْوابِ الجنّة فَاِنْ شئتَ فَاحْفظْهُ و اِنْ شِئْتَ فَضَیِّعْهُ» پدر میان بهشت است اگر خواهی آن را نگهدار و اگر خواهی آن را ضایع دار، تأکید کرد: «شأن و منزلت پدر در پیشگاه الهی بی همتاست و در واقع باید گفت، تبلور لطف الهی در گرو رضایت پدر است. جایگاه پدر در پیشگاه خداوند بقدری بلند و رفیع است که در قرآن به پدر سوگند یاد شده: 'و والد و ما ولد'سوگند به پدر و آن چه می‌زاید».

وی با بیان اینکه در مکتب اسلام و در حکمت اسلامی جایگاه والدین در کنار جایگاه خداوندی است افزود: «چرا که خداوند متعال پدر و مادر را در کنار نام خود یاد می‌کند و از فرزندان می‌خواهد تا از وی اطاعت داشته و در همه حال احترام و تواضع پیشه کنند.

قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌‌آموزی اظهار کرد: جایگاه پدر و احترام به مقام پدر چنان در اسلام تاکید شده که می‌فرماید: «مومن به کسی می‌گویند که در تمامی امور مهم با پدر خویش مشورت کند و بدون اذن و اجازه قلبی وی کاری را انجام ندهد».

بحری‌زاده ادامه داد: همچنین موضوع اطاعت از پدر از موضوعاتی است که خداوند بر حضور و غیر حضور آن تفاوتی قائل نشده است. بدین ترتیب که اگر حتی پدر هم نبود، اطاعت از گفته‌های او بر فرزند واجب است. واقعیت امر این است که به هر شکل ممکن باید رضایت پدر و مادر را جلب کرد و اگر والدین از دنیا رفته باشند فرزندان باید برای آنها نماز و روزه بگیرند از آنها بسیار یاد کنند و برایشان طلب آمرزش کنند.

وی اشاره کرد: بنا بر روایات اسلامی، تنها در یک صورت است که از فرمان پدر می‌شود امتناع کرد و آن زمانی است که ایشان فرزند را سفارش به معصیت کند که البته در آن شریط هم باز فرزند باید تلاش خود را در جهت رفع نیازهای وی انجام دهد و بر فرزند واجب است که به غیر از موضوع شرک به خداوند در اطاعت از فرامین پدر کوشا باشد و بی منت و بی حساب لطف خود را شامل «ولی» خود کند.

قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌‌آموزی اضافه کرد: یکی از بارزترین مصادیق قرآنی در موضوع اهمیت جایگاه پدر و اطاعت از فرمان او که در سوره مبارکه صافات نیز مورد اشاره قرار گرفته، در داستان اطاعت اسماعیل (ع) در ماجرای اجرای فرمان الهی قربانی شدن ایشان به دست پدر بزرگوارشان حضرت ابراهیم (ع) است. از آنجایی که ارزشمند ترین دارایی انسان جان اوست، این ماجرا نیز نشان دهنده این حقیقت است که منزلت پدر بی همتاست.

بحری‌زاده گفت: از دیدگاه جامعه شناختی هم، احترام به رأس هرم هر خانواده یعنی والدین، شیرازه و بنیان خانواده و روحیه اتحاد و انسجام را در بین اعضای آن تقویت کرده و به عنوان جز کوچکی از جامعه، تاثیر مستقیمی در انسجام اجتماعی می‌گذارد و اطاعت پذیری در خانواده، باعث طاعت پذیری در جامعه و ارتقای نظم پذیری و قانون مداری در آن می‌شود.

وی پیشاپیش روز میلاد با سعادت اسوه ایمان و عمل صالح و آئینه تمام نمای صفات جمال، جلال و کمال الهی، حضرت علی بن ابیطالب علیه السلام و روز پدر را به همه پدران در میهن اسلامی تبریک گفت و برای همه پدران و مادرانی که آسمانی شده اند، از درگاه الهی طلب رحمت و مغفرت کرد.

قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌‌آموزی از تمامی مخاطبان به ویژه دانش‌آموزان و مربیان در خواست کرد ضمن ثبت و ضبط صحنه‌های زیبای ادای احترام و تکریم خود به مقام والای پدر، آثار خود را از طریق سازمان دانش‌آموزی شهرستان‌ها و استان محل سکونت، به سازمان مرکز ارسال کنند تا برگزیده آثار از طریق کانال‌ها و گروه‌های ارتباطی به عنوان یک حسنه و عمل صالح، در معرض نمایش عمومی قرار گیرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول