اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  پنجره تربیت

معماری مدرسه آلفا امگا

در معماری و بنای ساختمان مدرسه آلفا امگا، فرهنگ و روحیه محلی ساکنان آن منطقه مورد توجه قرار گرفته است. طرح این مدرسه، مطابق با محیط طبیعی خودش در نظر گرفته شده، تا حس نزدیکی به طبیعت را برای فراگیران ایجاد کند و تجربه یادگیری در فضای باز را مقدور سازد. رضا درخشان

معماری مدرسه آلفا امگا

 رضا درخشان

مدرسه آلفا امگا، با مساحتی حدود سه هزار متر مربع در کشور اندونزی قرار دارد. در ساختمان این مدرسه، فرهنگ و روحیه محلی ساکنان آن منطقه مورد توجه قرار گرفته است. این مدرسه در شهر تنگرنگ (Tangerang ) در همان شرایط محیطی آن منطقه، یعنی در باتلاق و شالیزار ایجاد شده است. بدین منظور و برای غلبه بر وضعیت ناپایدار خاک، طراحی ساختمان بالاتر از ارتفاع 2.1 متری از سطح زمین در نظر گرفته شده است. طرح این مدرسه مطابق با محیط طبیعی خودش در نظر گرفته شده، تا حس نزدیکی به طبیعت را برای فراگیران ایجاد کند و تجربه یادگیری در فضای باز را مقدور سازد.

در ساختمان این مدرسه فرهنگ و روحیه محلی ساکنان آن منطقه مورد توجه قرار گرفته است. 

 

 

 

 

ساختمان مدرسه از چهار ساختمان کوچکتر که با یک حیاط مرکزی به هم متصل اند تشکیل شده است.

 

طرح این مدرسه مطابق با محیط طبیعی خودش در نظر گرفته شده، تا حس نزدیکی به طبیعت را برای فراگیران ایجاد کند.

 


 

 

برای سادگی و صرفه اقتصادی در ساخت بنا، در کنار سازه فولادی، از چوبهای بامبو به شکل فراوان استفاده شده است.

 


دلیل انتخاب سازه فولادی، توانایی قوی آن برای نگه داشتن بار سازه ای، و نیز سرعت ساخت و دوام آن در درازمدت بوده است. کل ساختمان از فونداسیون تا سقف، بر اساس همین چارچوب شکل گرفته است. فولاد با تنوع خوبی که در اندازه ها و شکل های مختلف دارد، امکان طراحی متنوع برای اشکال مختلف طراحی را فراهم می کند.

از چوبهای بامبو به شکل فراوان در ساخت بنا استفاده  شده، که در آن منطقه همیشه در دسترس و موجود است.

 

 

از طرف دیگر، بامبو انعطاف پذیر است، به نگهداری کمی نیاز دارد و همیشه هم در آن منطقه در دسترس و موجود است.

 

استفاده از بامبو در سقف و ایجاد شکل سهمی گون، یک شخصیت نیپایی (character of Nipah) به ساختمان داده، و به دلیل فراوانی بامبو در محیط طبیعی آن منطقه، در هزینه های ساخت هم صرفه جویی شده است.

 استفاده از نیروهای بومی و صنعتگران محلی و مشارکت آنها، با هدف حفظ اصالت و ایجاد یک پیوند مشترک بین مردم آن منطقه با معماری و ساخت بنا بوده است.

موضوع مهم در پروژه ساخت مدرسه، استفاده از نیروهای بومی و صنعتگران محلی و مشارکت آنها با هدف حفظ اصالت و ایجاد یک پیوند مشترک بین مردم آن منطقه با معماری و ساخت بنا بوده است.

 

صنعت محلی با هدف پاسخ به سه مسئله در نظر گرفته شده، که عبارتند از: منابع بهینه، محدودیت زمانی، و نیروی انسانی. منابع در فاصله پنج کیلومتری از سایت پروژه یافت می شود، و این خود باعث می شود هم کار توسعه تسریع شود، و هم میزان آلایندگی محیط زیستی یا به اصطلاح ردپای کربن (carbon footprint) به حداقل برسد.

 

ساختان مدرسه به شکلی طراحی شده تا تهویه هوای آن به شکل طبیعی انجام شود. سقف، بلند و باز طراحی شده، و همچنین ساختار آجرهای دیوار کلاس ها متخلخل در نظر گرفته شده است. به این ترتیب، جریان هوای داخلی بدون نیاز به استفاده از تهویه مطبوع، به طور بهینه گردش می کند.

 

ساختان مدرسه به شکلی طراحی شده تا تهویه هوای آن به شکل طبیعی انجام شود.

 

برای حفاظت در برابر گرما، سازه ای در قسمت بالای راهرو به اندازه دو متر جهت ایجاد سایه بان طبیعی ایجاد شده، که در عین حال ساختمان را برای محافظت در برابر بارش شدید باران هم حفظ می کند. سقف نیپا شکل (Nipah's roof)، نمای آجری، سقف بامبو و کف بتنی، رسانایی حرارتی پایینی را برای ساختمان فراهم کرده است، و این شرایط به ساختمان اجازه می‌دهد تا خنکای آن در گرمای روز حفظ بماند و دمای داخلی تا 27 درجه سانتی‌گراد فراتر نرود.

 

نقل از: 

https://www.archdaily.com/873535/school-of-alfa-omega-raw-architecture https://archello.com/project/school-of-alfa-omega https://arquitecturaviva.com/works/alfa-omega-school-salembaran

 

انتهای پیام/

از شما صاحبنظر گرامی در حوزه تعلیم و تربیت هم دعوت می کنیم، از نویسندگان، ممیزان و اعضای هیئت تحریریه پنجره تربیت باشید. برای ارسال مطالب و عضویت در هیئت تحریریه، از طریق ایمیل FarsPanjarehTarbiat@gmail.com مکاتبه فرمائید.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول