اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

اطلس تاریخ شفاهی انقلاب در شیراز رونمایی شد

اطلس تاریخ شفاهی انقلاب که مستنداتی از نهضت مردمی امام خمینی از سال ۴۲ تا ۵۷ را به صورت مصور روایت می‌کند، در شیراز رونمایی شد.

اطلس تاریخ شفاهی انقلاب در شیراز رونمایی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، یک مدرس حوزه و دانشگاه طی سخنانی در آیین‌ رونمایی از این اثر که به همت واحد تاریخ شفاهی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب در شیراز تدوین شده است، گفت: انقلاب تجسم ارزش‌هایی است که بنا بر بیانیه گام دوم آن ارزش‌ها، ارزش‌هایی فطری هستند و قبل از اینکه اسلامی باشند، انسانی هستند.

حجت‌الاسلام محسن قنبریان ادامه داد: آزادی، استقلال، عدالت، پیشرفت و مردم سالاری که جزء آرمان‌های انقلاب هستند از ارزش‌های فطری به شمار می‌روند، به همین دلیل هم جاودانه هستند و حتی غیر مسلمانان و اقلیتهای مذهبی مختلف هم در این ارزش‌ها همراه مسلمانان در انقلاب مشارکت داشتند.

وی بیان کرد: این ارزش‌ها در گنجینه خصلت‌های همه آدمیان و در کتابهای نفیس مردم و در احادیث و نهج‌البلاغه مسلمانان بوده است اما خصوصیت انقلاب این بود که این ارزش‌ها در خیابان تجلی و تجسم پیدا کرد و از وجود ذهنی به وجود عینی تبدیل شد.

قنبریان گفت: ما در گذشته از آزادی و مردم سالاری می خواندیم و در خطبه ۱۷۳ نهج‌البلاغه از حضرت علی (ع) نقل شده است که اگر امامت و خلافت با عموم مردم برپا و منعقد نشود، دیگر راهی برای آن سراغ ندارم. در واقع در خطبه ۱۷۳ نهج‌البلاغه به این موضوع اشاره شده که مردم نقش اصلی در انعقاد امامت دارند. در آن زمان فعلیت و انعقاد امامت و سرپرستی عینی جامعه به سمت کمالات انسانی با رضایت مردم انجام شد.

قنبریان گفت: ما هر جا با نهج‌البلاغه و علی (ع) بودیم مردم هم بودند، در واقع برای اولین بار نمایندگانی از شهرهای بزرگ اسلام در کنار مردم قرار گرفتند و با علی (ع) بیعت کردند.

وی بیان کرد: همان امری که ولایت دارد و خداوند متعال برای آن سند می‌زند و پیامبران خود را به مردم معرفی می‌کند همان امر مشورت دارد.

قنبریان گفت: تجسم ارزش ها در گذشته وجود ذهنی داشت و در کنارش هم کسانی بودند که آزادی را کلمه ای منحوس می دانستند. اما روشنفکران الهی با بهره‌گیری از نهج‌البلاغه، آیات قرآن کریم و تعالیم آسمانی، آزادی درست که آزادی تفکر، نقد و آزادی حق تعیین سرنوشت قلمداد می‌شود را برای مردم جامعه تبیین کردند.

وی بیان داشت: انقلاب اسلامی با آمدن این ارزش ها به خیابان تحقق پیدا کرد و نظام امت و امامت شکل گرفت. نظام امت و امامت نظامی است که مردم به خواست و رضایت خود با امامی بیعت کردند که او را مفسر این ارزش‌ها می‌دانند و این ارزش‌ها عهدی بین ولی امر و مردم است که در قانون اساسی هم تبلور پیدا کرد.

او عنوان کرد: نظامی که امام (ره) می فرمود از نماز هم واجب‌تر است نظام ادارات نیست بلکه نظام ارزش‌ها است. نظام ارزش‌هایی که در کتاب‌ها وجود ندارد و وجود ذهنی نیست بلکه وجود عینی است. رهبر معظم انقلاب هم این نظام را نظام امت و امامت تلقی می‌کند.

وی گفت: این ارزش‌ها تبلور عینی نهج‌البلاغه در یک امت هستند و ۳۶ میلیون ایرانی در زمان انقلاب این ارزش‌ها را فریاد کردند و پای آن ایستادند و شهید دادند. این ارزش‌ها به عنوان روح نظام جمهوری اسلامی قلمداد می‌شود.

قنبریان بیان داشت: اگر ارگان و نهادی وظایف خود را متناسب با سطح این آرمان‌ها انجام نمی‌دهد نیاز به نقد منصفانه دارد که این نقد از سر دلسوزی است و از روی جنگیدن با افراد نیست.

وی افزود: مردم ایران در انقلاب شکوهمند اسلامی استقلال و آزادی، عدالت و پیشرفت، ولایت و مردم را کنار هم نشاندند. این در حالی است که فعالان سیاسی در کشور ما این ارزش‌ها را در مقابل هم قرار میدهند. جناح راست دیروز و اصولگرای امروز پیشرفت، استقلال و امنیت را به عنوان شعار خود مطرح می کرد و جناح اصلاح طلب هم شعار آزادی و مردم سالاری سر می‌داد.

قربانیان گفت: قرار نیست امنیت را جای آزادی بگذاریم و هنر انقلاب این بوده که این ارزش‌ها را با هم آورده و در یک تناسب هندسی زیبا در کنار هم قرار داده است. 

 قربانیان اضافه کرد: در حال حاضر مسئله ما عدالت و بی‌عدالتی نیست؛ مسئله ما عقب ماندگی در عدالت است‌؛ همان روحی که انقلاب کرده همان روح، پهلوی را بیرون کرد و قانون اساسی را ساخت و همین روح بهترین چیزی است که می تواند کالبد نظام و جامعه را برای گام دوم انقلاب آماده کند.

 لازم به ذکر است، بنا به گفته مسئول دفتر تاریخ شفاهی شیراز، اطلس تاریخ انقلاب نهضت مردمی امام خمینی از سال  ۴۲ تا ۵۷ را روایت می‌کند و واحد تاریخ شفاهی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب در شیراز که از سال ۹۷ شروع به کار کرد، تمرکز اصلی خود را روی روایت انقلاب گذاشت که ماحصل این تلاش گروهی دایره المعارف مصوری از تاریخ انقلاب در شیراز است.

 این اثر حاصل تلاش سه ساله یک تیم ۱۰ نفره است و برای تولید آن ۱۱۰ کتاب مطالعه شده و ۱۵ هزار عکس و ۱۲ هزار سند بررسی شده است. افزون بر آن بیش از ۱۵۰ نفر حدود ۳۰۰ ساعت مورد مصاحبه قرار گرفتند همچنین از ۱۵ هزار عکسی که در مرحله تحقیقات بررسی شد، متناسب با وقایع مورد مطالعه هزار عکس گلچین شده و در اطلس چاپ شده است.

 در روند مراسم رونمایی از اطلس انقلاب مستند بلوار اتحاد هم اکران شد. همچنین فعالیتهای ۴ ساله دفتر تاریخ شفاهی شیراز در حوزه روایت فعالیت های جهادی و روایت بزرگداشت مردمی حاج قاسم سلیمانی و سایر کارهایی که در این دفتر در حال انجام است، تشریح شد.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول