اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

درآمد 2000 میلیاردی از فروش مرزی سوخت در سال 99/ زیان 254 میلیارد تومانی شرکت پخش در سال 99

بررسی صورت مالی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نشان می‌دهد که این شرکت تبدیل به یک شرکت نفتی زیان‌ده شده و زیان خالص این شرکت در سال 99 حدود 254 میلیارد تومان بوده است.

درآمد 2000 میلیاردی از فروش مرزی سوخت در سال 99/ زیان 254 میلیارد تومانی شرکت پخش در سال 99

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، شفاف نبودن روابط مالی شرکت‌های نفتی و عمکرد آنها موجب شده است که سطح نظارت بر این شرکت‌ها توسط مجلس شورای اسلامی و سایر نهادهای متولی کاهش یابد.

در این بین بررسی صورت‌های مالی شرکت‌های تابعه وزارت نفت می‌تواند اطلاعات دقیقی را درباره وضعیت این شرکت‌ها و نقاط ضعف و قوت آنها آشکار کند.

در گزارش با عنوان «تایید هدررفت گازمایع به روایت اسناد پارس جنوبی/ کاهش 500 هزار تنی صادرات LPG در سال 99» اشاره شد که طبق صورت مالی مجتمع پارس جنوبی (زیرمجموعه شرکت ملی گاز) توان تولید گازمایع در مجتمع پارس جنوبی 7.6 میلیون تن در سال برآورد می‌شود که از این میزان، تولید واقعی LPG در سال 99 حدود 3.3 میلیون تن بوده است که نسبت به سال 98 حدود 500 هزار تن عدد کمتری را ثبت کرده است. این میزان اختلاف در تولید LPG به دلیل محدودیت صادراتی این محصول است که باعث هدررفت آن در خط لوله و فلرها می‌شود.

همچنین در گزارش با عنوان «پیشرفت تقریبا هیچ 24 ابرپروژه بهینه‌سازی مصرف سوخت در 8 سال گذشته» اشاره شد که طبق صورت مالی شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت (زیرمجموعه شرکت ملی نفت)، پیشرفت 24 پروژه بهینه‌سازی تعریف شده در طول 8 سال گذشته اندک بوده است به طوری که 15 پروژه پیشرفت صفر درصدی داشته‌اند. همچنین معلوم نیست برنامه این شرکت در دولت سیزدهم چیست.

در گزارش فعلی به بررسی صورت مالی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی (زیرمجموعه شرکت ملی پالایش و پخش) پرداخته می‌شود.

* حمل جاده‌ای 75 میلیارد لیتر سوخت مایع در سال 99

جدول شماره یک درباره کارمزد انتقال، توزیع و فروش فرآورده‌های نفتی است، طبق این جدول شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در سال 99 در مجموع حدود 75.6 میلیارد لیتر انواع فرآورده‌های نفتی را در سراسر کشور از مبادی تولید تا مصرف جابه‌جا کرده است یعنی روزانه 207 میلیون لیتر.

در سال 98 میزان انتقال انواع فرآورده‌های نفتی توسط این شرکت 80.6 میلیارد لیتر بوده است که معادل روزانه 220 میلیون لیتر است.

جدول 1

 

همچنین کارمزد پرداختی بابت انتقال 75.6 میلیارد لیتر فرآورده‌ نفتی در سال 99 و 98 به ترتیب 8.8 و 7.9 هزار میلیارد تومان بوده است.

جدول 2 و 3 تفکیک «میزان» و «کارمزد» انتقال، توزیع و فروش انواع فرآورده‌های نفتی از 10 پالایشگاه نفتی کشور را نشان می‌دهد.

جدول 2

 

جدول 3

 

*درآمد 2 هزار میلیارد تومانی از فروش مرزی سوخت

با هدف تقویت بنیه اقتصادی و معیشتی مرزنشینان، کاهش زمینه‌های قاچاق سوخت و فرآورده‌های نفتی و نیز توجه جدی به امر تثبیت جمعیت پایدار در جداره مرزها، طرح فروش سوخت مرزی اجرایی می‌شود.

جدول 4 میزان درآمد شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از فروش مرزی فرآورده‌های نفتی را نشان می‌دهد. طبق این جدول وجوه وصولی از محل فروش مرزی در سال 99 حدود 1.8 هزار میلیارد تومان بوده است که از این میزان 1.4 هزار میلیارد تومان به خزانه کشور واریز شده است و بعد از کسر حق‌العمل استانداری و پیمانکار جایگاه، مبلغ 250 میلیارد تومان به عنوان درآمد این شرکت در نظر گرفته شده است.

درآمد سال گذشته شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده نفتی از فروش مرزی فرآورده 168 میلیارد تومان بوده است.

جدول 4

 

در جدول 5 صورت ریز فروش انواع فرآورده نفتی (واریزی به خزانه کشور) آورده شده است. طبق این جدول در سال 99 حدود 946 هزار لیتر بنزین و حدود 259 میلیون لیتر گازوئیل (نفت‌گاز) به صورت مرزی فروخته شده است.

جدول 5

 

*شرکت ملی پخش فرآورده نفتی یک شرکت زیان‌ده است

بررسی صورت مالی سال 99 شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نشان می‌دهد که این شرکت تبدیل به یک شرکت نفتی زیان‌ده شده است. طبق جدول 6 زیان خالص این شرکت در سال 99 حدود 254 میلیارد تومان بوده درحالی که در سال 98 زیان این شرکت حدود 50 میلیارد تومان بوده است. به بیان دیگر روند زیاندهی شرکت ملی پخش افزایشی بوده است.

جدول 6

حال باید منتظر ماند و دید آیا شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در دولت سیزدهم می‌تواند وضعیت این شرکت را بهبود بخشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول