اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

تجلیل از سال‌ها نوکری یک مداح/ موسوی سجاسی چرا ماندگار شد؟

مراسم تجلیل و نکوداشت حاج سیدمحمد موسوی سجاسی، قصیده‌خوان پیشکسوت و پیرغلام اهل‌بیت، همزمان با جلسه مرکزی جامعه مداح با حضور مداحان، شاعران و خادمان آستان مقدس اهل بیت(ع) برگزار شد.

تجلیل از سال‌ها نوکری یک مداح/ موسوی سجاسی چرا ماندگار شد؟

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، مراسم تجلیل و نکوداشت حاج سیدمحمد موسوی سجاسی، قصیده‌خوان پیشکسوت و پیرغلام اهل‌بیت، همزمان با جلسه مرکزی جامعه مداح با حضور مداحان، شاعران و خادمان آستان مقدس اهل بیت(ع) صبح امروز چهارشنبه ۲۷ بهمن‌ماه به مناسبت میلاد حضرت امیرالمومنین(ع) در خانه مداحان برگزار شد.

آصفی: موسوی سجاسی تا روزی که می‌خواند، نظیر نداشت

حاج مهدی آصفی که مدیریت این برنامه را برعهده داشت، اظهار داشت: فردای قیامت، منبری نصب می‌شود که پیامبر(ص) روی آن می‌رود و می‌فرماید هرکس که بر گردن من حقی دارد، جلو بیاید. مردم همه شرمسار می‌شوند و سر زیر می‌اندازند که هر حقی است شما بر گردن ما دارید. پیامبر(ص) خودش راهنمایی می‌کند و می‌فرماید: هرکس کار و محبتی بر فرزندان من داشته است، به گردن من حق دارد. حال که ما به پیامبر(ص) دستمان نمی‌رسد باید قدردان سادات باشیم.

وی افزود: موسوی سجاسی تا آن روزی که می‌خواند، بی‌نظیر بود. قصیده‌های طولانی می‌خواند که امیدواریم خدا سایه‌اش را برسر ما حفظ کند و یک روز عمر او را صد سال کند.

موسوی سجاسی یک بار به مجلسی دیر نرفت و بابت پاکت جدال نکرد

مهدی رضایی از مداحان اهل بیت(ع) که ارتباط نزدیکی نیز با این پیرغلام داشته است، در این مجلس اظهار داشت: سیدمحمد موسوی سجاسی مدیر کاروان حج هم بود. در یک سال اجازه ندادند که از تهران کاروانی راهی مکه شود و مدیران مجبور بودند از شهرهای دیگر زائر ببرند. بنا شد حاج سیدمحمد از اصفهان کاروان راهی کند. اصفهان فرودگاه نداشت و زوار باید از شیراز راهی می‌شدند. ما دو نفری شبانه ساک‌ها و وسایل زوار را از اصفهان سوار می‌کردیم به فرودگاه می‌بردیم و او پا به پای دیگران کار می‌کرد.

وی با اشاره به اینکه هیچ‌کس را سراغ نداریم که بگوید موسوی سجاسی یک مرتبه بابت دیر رفتن یا رفتارش گله داشته باشد و یا بر سر پاکت با او جدالی کرده باشد، تصریح کرد: در یک ماه رمضان، ایشان بعد از من در مجلسی می‌خواند. او همیشه قبل از من در مجلس حاضر بود تا مبادا تاخیر کند. یک روز افطار را در منزل او با هم خوردیم و با ماشینش در حالی که خودش راننده بود، راهی مجلس شدیم. او رانندگی بی‌نظیری هم داشت.

رضایی با اشاره به اینکه موسوی سجاسی به کوچک‌ترین خادم امام حسین(ع) هم احترام می‌گذاشت، افزود: برای او جمعیت اهمیتی نداشت و حتی روضه‌های خانگی با پاکت اندک هم می‌رفت. همین رفتار و منش‌هاست که او را ماندگار کرده است.

رضایی در این مجلس یکی از سرودهای موسوی سجاسی را هم بازخوانی کرد و گفت: شاید ان‌شاءالله موجب به یادآوردن خاطرات خواندن این سرود برایش شود و خواند:

سردار من علی، سالار من علی
گفتار من علی، کردار من علی
مولا علی، مولا علی

عمل و پرهیزکاری، موسوی سجاسی را ماندگار کرد

یدالله بهتاش پیرغلام اهل بیت(ع) نیز در این مراسم برای دقایقی سخنرانی کرد و اظهار داشت: افراد بسیاری هم رده و سن موسوی سجاسی بودند، اما نامی از آن‌ها نیست؛ زیرا مداحی فقط خواندن، سبک دانستن و شعر حفظ کردن نیست. البته که او حافظه شعری بسیاری بالایی داشت و سبک خواندنش هم بی‌نظیر بود، اما چیزی که او را ماندگار کرده است، عمل اوست.

وی افزود: امیرالمومنین(ع) می‌فرماید من را با پرهیزکاری خود حفظ کنید. این کمک امروز هم پابرجاست. یعنی مداح باید از گناه دوری کند. این دوری از گناه هم از فعل حرام، هم مال حرام و هم غذای حرام است. این پرهیزکاری موجب ماندگاری موسوی سجاسی شده است.

موسوی سجاسی از هر لحاظ الگو بود

مرتضی طاهری، رئیس هیأت مدیره خانه مداحان نیز آخرین سخنران این مراسم بود که گفت: موسوی سجاسی از هر لحاظ الگوست. او همواره در یکی از شب‌های مجلس روضه مقام معظم رهبری پیش منبر می‌خواند.

در این مراسم که با حضور محسن طاهری مدیرعامل خانه مداحان برگزار شد، همچنین محسن نیک‌جو، کاظم غفارنژاد، مهدی عزیزی و روح‌الله کبیر سلطانی به شعرخوانی در مدح امیرالمومنین(ع) پرداختند.

پایان بخش این مراسم تجلیل از حاج سیدمحمد موسوی سجاسی بود که تابلوی یادبود و هدیه‌ای از سوی خانه مداحان و هدایایی از سوی حاج اکبر بازوبند، یدالله بهتاش و محسن اعتمادیان به او اهدا شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول