اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

ارزش صادراتی هر تن محصولات پلیمر ایران یک چهارم میانگین جهانی است

نائب رئیس انجمن ملی صنایع پلیمر گفت: میانگین رقم صادراتی ایران برای هر تن پلیمر نزدیک به 1500 دلار در هر تن است آن هم در شرایطی که این میزان برای متوسط جهانی بعضاً به 5 تا 6 هزار دلار در هر تن بالغ می‌شود.

ارزش صادراتی هر تن محصولات پلیمر ایران یک چهارم میانگین جهانی است

به گزارش خبرگزاری فارس و به نقل از روابط عمومی وزارت نفت، سعید ذکایی بیان کرد: هم‌اکنون میانگین رقم صادراتی ایران برای هر تن پلیمر (با احتساب ماده اولیه و کالاهای تولیدشده در زنجیره ارزش آن) رقمی نزدیک به 1500 دلار در هر تن است آن هم در شرایطی که این میزان برای متوسط جهانی بعضاً به 5 تا 6 هزار دلار در هر تن بالغ می‌شود. نکته مهم آن‌که این رقم در ژاپن حتی به 10 هزار دلار در هر تن نیز می‌رسد.  

وی گفت: با توجه به رقم ارزآوری فعلی از صنایع پتروشیمیایی می‌توان گفت اگر نوآوری در این صنایع جدی در نظر گرفته و محصولات نوآورانه تولید و وارد بازارها شوند، قطعا این رقم بالاتر خواهد رفت و به ۵۰ میلیارد دلار نیز خواهد رسید. هرچقدر کالایی که تولید می‌شود پیچیده‌تر باشد، ارزش افزوده بالاتری خواهد داشت، بنابراین توجه به تولید محصولاتی با نوآوری و فناوری بالاتر بسیار مهم و حیاتی خواهد بود.

ذکایی گفت: این در حالی است که ایران با مزیت نسبی در حوزه تولید محصولات پتروشیمی از یک توانمندی بالقوه و مهم برخوردار است. همچنین از نگاه بنگاه‌داری هر چقدر کالا با ارزش افزوده بیشتر و فناوری بالاتری تولید شود، از درآمدزایی برتری برخوردار خواهد بود و در کنار آن اشتغالزایی پایدار را به ارمغان می آورد.

نائب رئیس انجمن ملی صنایع پلیمر ایران‌ افزود: سرعت تغییرات در جهان به شدت بالاست آن‌هم در شرایطی که رشد فناوری‌ها و الزامات حفاظت از محیط‌زیست به عنوان یک دغدغه جهانی را باید مورد توجه قرار داد. این تحولات بزرگ البته مشوق‌های بسیار و تهدیدات گسترده برای اغلب صنایع حوزه پلیمری به همراه خواهد داشت.

وی گفت: ذات انقلاب چهارم صنعتی دنیایی از تغییر را به همراه می‌آورد که تنها به عنوان یک نمونه کوچک و مهم برای صنایع پلیمری می‌توان به خودروهای برقی اشاره کرد که از قطعات پلاستیکی و پلیمری بسیاری برخوردار است. در این شرایط شرکت‌ها هرچه خلاق‌تر و نوآورتر باشند، موفق‌تر خواهند بود.

ذکایی عنوان کرد: در داخل، شاهد تصویب مجموعه‌ای از قوانین هستیم و برخی دیگر در شرف تصویب هستند که بر صنعت پلاستیک تاثیر می‌گذارد بنابراین بنگاه‌ها جهت آماده‌سازی برای سال آینده باید برنامه‌ریزی‌ منسجمی برای توسعه محصولات، فناوری و توسعه بنگاه‌های خود داشته باشند تا بتواند با هوشمندی برای سال جدید، خود را آماده و سازمانشان را خلاق کنند.

نائب رئیس انجمن ملی صنایع پلیمر ایران با بیان اینکه صنعت پلیمر صنعت پرتحولی است، گفت: برای یک بنگاه اقتصادی هر تغییری که ارزش آفرینی داشته و ارزش افزوده بالاتری را به همراه آورد یک نوآوری محسوب شده و الزاماً به رشد فناوری محدود نمی‌شود. تغییر مدل کسب و کار یا بهبود بازاریابی و فروش ، نوآوری در فرآیندها و افزایش بهره‌وری ، همگی به عنوان یک نوآوری دسته‌بندی می‌شوند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول