اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

بی‌بی‌سی فارسی این بار علیه میراث فرهنگی/ پویشی برای آوازخوانی در اماکن تاریخی!

بی‌بی‌سی فارسی به تازگی با راه‌اندازی یک پویش از مردم خواسته به آوازخوانی در مکان‌های تاریخی بپردازند.

بی‌بی‌سی فارسی این بار علیه میراث فرهنگی/ پویشی برای آوازخوانی در اماکن تاریخی!

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی و گردشگری خبرگزاری فارس، آواز خواندن در بناهای تاریخی طی چند سال اخیر به یکی از تفریحات گردشگران تبدیل شده و بسیاری از افراد در سفر به اماکن تاریخی به ویژه جاذبه‌هایی که در آن انعکاس صدا رخ می‌دهد، زیر آواز می زنند.

پل خواجو یکی از پایگاه‌های اصلی گردشگری در اصفهان است، پلی که در هر ساعت و در هر روز مردم در کنارش سرزنده و شاد به تفریح مشغول هستند.

خواجو را به عنوان پل موسیقی هم می‌شناسند چرا که زیر پل به دلیل اکو صدای مناسبی که دارد همواره محلی برای تجمع و آواز خواندن بوده است. 

 مسجد شیخ لطف الله هم یکی دیگر از اماکنی است که در آن انعکاس صدا رخ می‌دهد و اگر زیر گنبد مسجد بایستید و آواز بخوانید، پیچیدن صدا در آن را متوجه می‌شوید.

دلیل این اتفاق ایناست که دیوارهای این مسجد بر اساس معادلات ریاضی ساخته شده و بازتاب صوت روی یکی از دیوارها باعث می‌شود صدا به تمام جهت‌های مسجد انعکاس پیدا کند.

حالا بی بی سی فارسی از این امکان در جاذبه‌های تاریخی ایران سوء استفاده کرده تا بار دیگر با راه‌اندازی یک پویش و فراخوان تازه، حاشیه‌های جدیدی را ایجاد کند.

این رسانه به تازگی با انتشار ویدیویی از آوازخوانی یک خانم در کاخ اردشیر بابکان، چنین نوشته است: «آیا شما هم دوست دارید در مکان‌های تاریخی بخوانید؟

کاخ اردشیر بابکان ۱۸۰۰ سال پیش در دوران ساسانیان و زمان سلطنت اردشیر بابکان، بنیانگذار این سلسله در فیروزآباد ساخته شد. فیروز آباد شهری در ۱۱۰ کیلومتری جنوب شیراز است. 

اگر شما هم  در مکان‌های تاریخی می‌خوانید، می‌‌توانید برای ما ویدیوهای خود را بفرستید.»

این در حالی است که چندی پیش هم ویدیویی از آوازخوانی یک توریست زن فرانسوی در مسجد شیخ لطف‌الله در فضای مجازی بحث برانگیز شد.

اما سؤال اینجاست که آیا مسئولان انگلیسی هم اجازه می‌دهند که مردم در کاخ باکینگهام و یا کلیسای وست مینستر آواز بخوانند و فیلم بگیرند؟

آن هم در شرایطی که بسیاری از اماکن تاریخی از حساسیت‌های بالایی برخوردار هستند و بعضاً اثر ضربان‌ها و لرزش‌ها را شدیدتر و بیشتر احساس می‌کنند، لرزه‌هایی که به‌صورت مداوم و با امواج بسیار ریز در ساختار اصلی آثار و بناهای قدیمی ایجاد می‌شوند، تبعات مختلفی دارند و ارتعاش‌هایی که از این امواج ریز ظاهر می‌شوند، نفوذ زیادی در ساختار اصلی بناها و آثار قدیمی خواهند داشت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول