اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

امیرعبداللهیان: قابل قبول نیست که روابط ایران و سوئد هدف دسیسه‌های منافقین قرار گیرد

وزیر امور خارجه در دیدار همتای سوئدی در مونیخ با اشاره به وضعیت حمید نوری تصریح کرد: قابل قبول نیست که روابط ایران و سوئد هدف دسیسه‌های گروهک تروریستی منافقین قرار گیرد.

امیرعبداللهیان: قابل قبول نیست که روابط ایران و سوئد هدف دسیسه‌های منافقین قرار گیرد

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به منظور شرکت در پنجاه و هشتمین نشست کنفرانس امنیتی مونیخ در شهر مونیخ آلمان حضور دارد، امروز (شنبه) در ادامه رایزنی‌ها با مقامات شرکت کننده در این کنفرانس با «آن لینده» همتای سوئدی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سوئد در این دیدار در خصوص روابط دوجانبه و برخی مسائل مورد اهتمام مشترک در حوزه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بحث و تبادل نظر کردند. 

* دعوت از وزیر خارجه سوئد برای سفر به تهران

امیرعبداللهیان با ابراز خرسندی از دیدار مجدد با همتای سوئدی خود بعد از نخستین دیدار دو طرف در نیویورک و در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل، مجددا از خانم لینده برای سفر به تهران دعوت کرد که مورد استقبال طرف سوئدی قرار گرفت. 

وزرای خارجه ایران و سوئد مهر ماه سال جاری در نیویورک با یکدیگر دیدار کرده بودند.

* نگرانی جدی ایران نسبت به گسترش جنگ یمن به منطقه

وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با همتای سوئدی در مونیخ با اشاره به حساسیت شرایط و اوضاع در منطقه غرب آسیا و تداوم وضعیت بحرانی در دو کشور یمن و افغانستان، در خصوص اوضاع یمن تأکید کرد: نگرانی جدی نسبت به گسترش جنگ در یمن به منطقه داریم و سازمان ملل و جامعه بین‌المللی باید به وظایف خود در راستای مدیریت این وضعیت و کمک به حل و فصل بحران یمن عمل کنند. 

امیرعبداللهیان با اشاره به تماس‌های مستمر کشورمان با همه طرف‌ها برای کنترل بحران در یمن گفت: مردم یمن چندین سال است که در شرایط جنگ و تجاوز نظامی و محاصره غیرانسانی قرار دارند که این امر نیازمند توجه ویژه جامعه جهانی برای پایان این وضعیت است. 

* ایران به تنهایی نمی‌تواند بار بحران آوارگان افغانستان را به دوش بکشد

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با اشاره به بحران انسانی در افغانستان و روند رو به افزایش آوارگان از این کشور عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور میزبان بیش از چند میلیون آواره افغانستانی به تنهایی نمی‌تواند تمام بار این بحران را به دوش بکشد.

گفتنی است جمهوری اسلامی ایران همواره بر تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان تأکید کرده و در گفت‌وگویی هم که امیرعبداللهیان با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در حاشیه نشست مونیخ انجام شد، وزیر خارجه ایران با ابراز تاسف از تداوم ورود موج گسترده آوارگان از افغانستان به ایران و مواجه شدن این کشور با خطرات ناشی از گسترش پدیده شوم تروریسم، آوارگان و تولید و قاچاق مواد مخدر که ثبات و امنیت منطقه و جهان را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد، بر ضرورت گسترش و تقویت کمک‌های سازمان ملل و خدمات کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان به کشورهای همسایه افغانستان و در راس آن ایران تأکید کرد. (اینجا بخوانید)

* قابل قبول نیست که روابط فیمابین ایران و سوئد هدف دسیسه‌های گروهک تروریستی منافقین قرار گیرد

امیرعبداللهیان در ادامه گفت‌وگو با همتای سوئدی به تلاش‌ها و نقش آفرینی مستمر ایران برای کمک به تثبیت ثبات و امنیت در منطقه از جمله تشکیل هر چه سریع‌تر دولت در عراق، به در جریان بودن گفت‌وگوهای امیدوار کننده در منطقه خلیج فارس برای تامین و تثبیت ثبات و امنیت توسط کشورهای منطقه اشاره کرد. 

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین در خصوص برخی موضوعات کنسولی از جمله وضعیت حمید نوری اشاره و عنوان کرد: قابل قبول نیست که روابط فیمابین دو کشور هدف دسیسه‌های گروهک تروریستی منافقین قرار گیرد. 

*  آمادگی سوئد برای تداوم کمک‌ها به واکسیناسیون آوارگان افغانستانی در ایران

 خانم آن لینده وزیر امور خارجه سوئد نیز با ابراز خرسندی از دومین ملاقاتش با همتای ایرانی خود اظهار داشت: ۴۰۰ سال رابطه دوجانبه بین تهران و استکهلم و حضور ایرانیان نخبه در جامعه سوئد و دو وزیر با ریشه‌های ایرانی حاکی از رشته‌های قوی اتصال و پیوند بین دو کشور و ملت است.

وزیر امور خارجه سوئد با ابراز امیدواری نسبت به افزایش تبادل منظم هیأت‌های رسمی و دیپلماتیک بین دو کشور، از آمادگی برای تداوم کمک‌های کنونی این کشور به واکسیناسیون آوارگان افغانستانی در ایران خبر داد. 

خانم لینده همچنین ابراز امیدواری کرد که موضوعات بین کشورهای منطقه در خلیج فارس به سمت حل و فصل از طریق راهکار سیاسی حرکت کند. 

* اراده جدی ایران برای حصول توافقی خوب در صورت عمل طرف‌های مقابل به تعهداتشان

وزرای امور خارجه دو کشور همچنین در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین نیز تبادل نظر کردند و امیرعبداللهیان همتای سوئدی خود را در جریان مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در این خصوص و اراده جدی کشورمان برای حصول توافقی خوب در صورت عمل طرف‌های مقابل به تعهداتشان قرار داد.

به گزارش فارس، وزیر خارجه سوئد مهر ماه سال جاری در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در دیدار با امیرعبداللهیان با بیان این که کشورش به دنبال گسترش روابط با ایران است، بر ضرورت رایزنی با جمهوری اسلامی در رابطه با یمن تأکید کرده بود. (اینجا بخوانید)

حسین امیرعبداللهیان همچنین در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با رئیس جمهور اسلوونی و وزرای خارجه بوسنی، آلمان، قطر، هند، هلند، بلژیک و عراق نیز دیدار و گفت‌وگو کرده بود.پنجاه و هشتمین کنفرانس امنیتی مونیخ از دیروز جمعه به مدت سه روز در شهر مونیخ در حال برگزاری است. حسین امیرعبداللهیان بدین منظور دیروز (جمعه) وارد مونیخ شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول