اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

صدراعظم آلمان: همه عناصر یک توافق در وین روی میز است

صدراعظم آلمان در اظهاراتی در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت «همه عناصر» یک توافق در وین روی میز است اما اگر خیلی زود مذاکرات به نتیجه نرسد، احتمال شکست آن وجود دارد.

صدراعظم آلمان: همه عناصر یک توافق در وین روی میز است

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان در اظهاراتی در کنفرانس امنیتی مونیخ در خصوص مذاکرات وین مدعی شد «همه عناصر» یک توافق روی میز است و باز هم به روال طرف‌های غربی برجام با هدف تحت فشار قرار دادن ایران، عنصر زمان را مطرح کرد. 

شولتز در این خصوص اظهار داشت: «ما اکنون این شانس را داریم که به توافقی برسیم که اجازه می‌دهد تحریم‌ها برداشته شود؛ اما اگر خیلی سریع موفق نشویم، خطر شکست مذاکرات وجود دارد». وی سپس با انداختن توپ در زمین ایران، افزود: مقامات ایران یک انتخاب دارند. اکنون لحظه رویارویی با حقیقت است.

وی در ادامه مدعی شد: ایران هسته‌ای برای آلمان قابل قبول نیست، تا حدی به این دلیل که امنیت اسرائیل غیرقابل مذاکره است.

این اظهارات در حالی مطرح شده که شواهد روزافزون حکایت از آن دارد که به نتیجه رسیدن مذاکرات وین مستلزم اخذ تصمیم‌های سیاسی از سوی غربی‌ها به ویژه واشنگتن برای رفع تحریم‌ها است. پیش‌تر، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم با بیان این که در جریان مذاکرات در وین «پیشرفت قابل توجهی» حاصل شده، مدعی شد در صورتی که ایران در این مورد «جدیت نشان دهد»، توافق در عرض چند روز ممکن است.

«علی باقری» مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران اخیراً در ارزیابی خود از روند مذاکرات گفت «بیش از هر زمان به توافق در وین نزدیک شده‌ایم و آنگونه که مقامات ایرانی بارها اعلام کرد‌ه‌اند ایران تصمیمش را گرفته و اکنون نوبت طرف‌های مقابل است که تصمیم بگیرند». حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم در توئیتی درباره گفت‌وگویش با «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روند مذاکرات در وین را رو به جلو خواند و با بیان اینکه «هنوز برخی موضوعات مهم، پیش روی ماست»، حصول توافق نهایی را منوط به «رفتار مسئولانه» طرف غربی دانست. 

«علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز در همین خصوص روز چهارشنبه ۲۷ بهمن ماه در توئیتی نوشت آمریکا و اروپا در آزمون اجرای تعهداتشان در برجام مردود شدند. وی پیش از آن در توئیتی راستی‌آزمایی و ارائه تضمین را بخش لاینفک ⁧‫توافق خوب‬⁩ خواند و افزود: بدعهدی اثبات شده ⁧‫آمریکا‬⁩ مهمترین عامل تهدیدکننده هرگونه توافق است.

دور هشتم مذاکرات وین از روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن ماه پس از تنفسی ۱۱ روزه برای مشورت هیأت‌ها با پایتخت‌هایشان از سر گرفته شد و کماکان در سطوح مختلف در حال برگزاری است؛ مقامات جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده‌اند که به دنبال یک توافق خوب و قابل اتکاء در وین هستند که منافع ملت ایران را تضمین کند. 

بحران اوکراین

صدراعظم آلمان در بخش دیگری از سخنانش به تنش‌های اخیر غرب و روسیه بر سر اوکراین پرداخت و در ادامه ادعاها و فضاسازی اخیر ضد روسی غرب، مدعی شد که حمله روسیه به اوکراین اشتباهی جدی با هزینه‌های سیاسی، اقتصادی و ژئواستراتژیک بالا خواهد بود.

او در کنفرانس امنیتی مونیخ در یک سخنرانی پخش زنده با بیان این که هیچ توجیهی برای تجمع ۱۰۰ هزار سرباز در مرزهای اوکراین وجود ندارد، افزود روسیه موضوع عضویت احتمالی اوکراین در ناتو را به یک توجیه برای جنگ تبدیل کرده که یک پارادوکس است زیرا در اینجا هیچ تصمیمی در این زمینه در دستور کار نیست.

شولتز در ادامه مدعی شد غرب مایل است با روسیه در مورد پیشنهادهای امنیتی آن گفت‌وگو کند، اما «اتحاد غربی تمایز واضحی بین خواسته‌های غیرقابل دفاع و منافع امنیتی مشروع قائل خواهد شد». 

در حالی که ادعاهای مقام‌های آمریکایی و غربی درباره احتمال حمله روسیه به اوکراین همچنان ادامه دارد، تبادل آتش و درگیری‌ در شرق اوکراین طی روزهای اخیر خبرساز شده است. طی سه روز اخیر نیروهای اوکراینی و جمهوری‌های خودخوانده «دونتسک» و «لوهانسک» یکدیگر را به نقض آتش‌بس و انجام حملات متهم کرده‌اند. دولت کی‌یف روز شنبه مدعی شد که نیروهای نواحی خودمختار، دوازده بار آتش‌بس را نقض کرده‌اند. رهبران دونتسک و لوهانسک هم اوضاع در دونباس را «بحرانی» توصیف کرده‌اند.

مقام‌های روسیه پیش از درگیری‌های اخیر در منطقه دونباس، بارها درباره اقدامات ارتش اوکراین در نقض آتش‌بس و تلاش برای انجام حملات گسترده به جمهوری‌های لوهانسک و دونتسک و احتمال کشتار وسیع در این منطقه هشدار داده‌اند. همزمان با این تحولات، اظهارات مقام‌های آمریکایی و کشورهای عضو ناتو درباره ادعای تدارک روسیه برای حمله به اوکراین ادامه دارد و مسئولان غربی گفته‌اند که ممکن است مسکو از چند جبهه شامل مرز مشترک با اوکراین، بلاروس و از طریق دریا به اوکراین حمله کند. ادعایی که روسیه بارها رد کرده و برای کاستن از تنش‌ها پیشنهاداتی امنیتی را به طرف غربی ارائه کرد که پاسخ‌های قانع‌کننده و متناسب را دریافت نکرد. 

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول