اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

امیرعبداللهیان: ایران مصمم به رسیدن به توافق خوب در کمترین زمان است

وزیر امور خارجه در دیدار همتای ایتالیایی گفت: اراده ما رسیدن به توافق خوب در کمترین زمان است، ولی این که چند روز و یا چند هفته طول بکشد، به رفتار و اراده آمریکا و توجه اروپا به اصول و قواعد مذاکره و حقوق مشروع ایران وابسته است.

امیرعبداللهیان: ایران مصمم به رسیدن به توافق خوب در کمترین زمان است

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (شنبه) ۳۰ بهمن ماه در ادامه رایزنی‌ها با مقامات شرکت کننده در پنجاه و هشتمین نشست کنفرانس امنیتی مونیخ با «لوئیجی دی‌مایو» وزیر امور خارجه و همکاری‌های بین‌المللی ایتالیا دیدار و گفت‌وگو کرد.

توسعه و گسترش روابط دوجانبه و برخی مسائل مورد اهتمام مشترک در حوزه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله محورهای این دیدار بود. 

* قدردانی از واکسن‌های اهدایی ایتالیا

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن تبریک انتخاب رئیس جمهور جدید ایتالیا، از محموله واکسن‌های اهدایی دولت ایتالیا به کشورمان قدردانی و با ارائه گزارشی از تولید واکسن‌های پیشرو در ایران، آن را ظرفیتی خوب برای توسعه همکاری‌های بهداشتی در حوزه تحقیق و توسعه برشمرد. 

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران خطاب به وزیر امور خارجه ایتالیا تأکید کرد: رابطه با اروپا در دولت جدید جمهوری اسلامی ایران با نگاه متوازن به کشورهای قاره سبز پیگیری می‌شود. 

به گزارش فارس، امیرعبداللهیان روابط دوجانبه بین تهران و رم را یکی از مثال‌های خوب روابط محترمانه و حاکی از فهم ‌متقابل بین ایران و کشورهای اروپایی توصیف کرد و افزود: جامعه ایرانیان و به ویژه دانشجویان فرصت بسیار خوبی را برای نزدیکی و پیوند بیشتر بین دو ملت فراهم ‌آورده است. 

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین خاطرنشان کرد: ضروری است با توجه به اقدامات دقیق بهداشتی در دو کشور در خصوص کنترل کرونا، همکاری‌های فیمابین در حوزه گردشگری مجددا فعال شود.

گفتنی است سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ۱۱ بهمن ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره اقدام برخی کشورها از جمله ایتالیا در اهدای واکسن به ایران گفت: برخی همکاری‌ها در حوزه‌های سلامت همچنان ادامه دارد. از دولت ایتالیا برای اهدای واکسن تشکر می‌کنیم. البته ایران تلاش خود را کرده متقابلا به برخی کشورهای دیگر در فرآیند کمک‌های مربوط به بهداشت کمک‌هایی را داشته باشد از این جهت که در داخل در وضعیت بسیار خوبی در تولیدات واکسن قرار داریم. (اینجا بخوانید)

* اراده ما رسیدن به توافق خوب در کمترین زمان است

رئیس دستگاه دیپلماسی در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین هم اظهار داشت: اراده ما رسیدن به توافق خوب در کمترین زمان است، ولی این که چند روز و یا چند هفته طول بکشد، کاملا به رفتار و اراده آمریکا و توجه اروپا به اصول و قواعد مذاکره و حقوق مشروع ایران وابسته است.

به گزارش فارس، دور هشتم مذاکرات وین به منظور رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران از روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن ماه و بعد از تنفسی ۱۱ روزه برای مشورت هیأت‌ها با پایتخت‌هایشان با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) در پایتخت اتریش از سر گرفته شد و از آن زمان تاکنون در سطوح و فرمت‌های مختلف در حال برگزاری است. در ساعات پایانی چهارشنبه شب ۲۷ بهمن ماه نیز «علی باقری» مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در وین در توئیتی نوشت: بعد از هفته‌ها مذاکرات فشرده، بیش از هر زمان به توافق نزدیک شده‌ایم، اما تا وقتی درباره همه‌ چیز توافق نشده باشد، درباره هیچ چیز توافق نشده است. واقع‌بینی، خودداری از زیاده‌خواهی و توجه به تجربه چهار سال گذشته لازمه تحقق این هدف است. زمان تصمیم‌گیری طرف‌های مذاکراتی ما فرارسیده است.

* سفر وزیر خارجه ایتالیا به تهران در آینده نزدیک

امیرعبداللهیان در این دیدار ابراز امیدواری کرد که بزودی میزبانی همتای ایتالیایی خود در تهران باشد و لوئیجی دی مایو نیز ضمن تشکر و استقبال از این دعوت، ابراز امیدواری کرد تا در آینده نزدیک به تهران سفر کند. 

* بخش‌های مختلف اقتصادی ایتالیا روابط خود را با شرکای خودشان حتی در سخت‌ترین شرایط تحریمی حفظ کرده‌اند

لوئیجی دی مایو وزیر امور خارجه و همکاری‌های بین‌المللی ایتالیا همچنین در این دیدار تاکید کرد: دولت ایتالیا متعهد به پیگیری جامع همکاریها در حوزه دوجانبه و چندجانبه با تهران است.

لوئیجی دی مایو خاطر نشان کرد: بخش‌های مختلف اقتصادی ایتالیا روابط خود را با شرکای خودشان حتی در سخت‌ترین شرایط تحریمی حفظ کرده‌اند و فارغ از تحولات وین این فضا ادامه خواهد یافت، ولی قطعا یک توافق جامع برای احیا برجام فضای جدیدی را برای جهش روابط فیمابین ایجاد خواهد کرد.

وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ایتالیا در این دیدار همچنین در خصوص اوضاع در افغانستان و یمن و بحران در اوکراین نیز گفت‌وگو کردند.

لازم به ذکر است، وزرای خارجه دو کشور ۲۴ آبان ماه نیز تلفنی گفت‌وگو کرده بودند. وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای ایتالیایی با بیان اینکه برای رسیدن به یک توافق خوب آماده‌ایم، گفت: این امر مستلزم بازگشت کامل طرف‌های مذاکراتی به تعهداتشان است. (اینجا بخوانید)

به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان همچنین در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با رئیس جمهور اسلوونی و وزرای خارجه بوسنی، آلمان، قطر، هند، هلند، سوئد، بلژیک و عراق نیز دیدار و گفت‌وگو کرده بود. پنجاه و هشتمین کنفرانس امنیتی مونیخ از دیروز جمعه به مدت سه روز در شهر مونیخ در حال برگزاری است. حسین امیرعبداللهیان بدین منظور دیروز (جمعه) وارد مونیخ شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول