اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

«بورل» از تریبون مونیخ به چین و روسیه اتهام‌زنی کرد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادعا کرد، چین و روسیه خواهان بازگرداندن جهان به قرن نوزدهم هستند.

«بورل» از تریبون مونیخ به چین و روسیه اتهام‌زنی کرد

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، در حالی که تنش‌های غربی با روسیه بر سر اوکراین همچنان ادامه دارد، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از تریبون کنفرانس امنیتی مونیخ برای طرح ادعاهایی علیه مسکو و پکن استفاده کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با حضور در سالن برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ برای حاضران در این نشست سخنرانی کرد. بورل در این سخنرانی با طرح اتهام علیه روسیه و چین کارش را آغاز کرد و سپس درباره لزوم توانایی اتحادیه اروپا برای انجام  اقدامات نظامی مستقل سخن گفت.

جوزپ بورل در ابتدای سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ به شدت علیه مواضع مسکو و پکن موضعگیری کرد و مدعی شد، طبق دیدگاه روسیه و چین، دولت‌ها دارای حاکمیت هستند اما مردم استقلال و حاکمیتی ندارند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار مقابله با چین و روسیه و حفاظت از «الگوی دموکراتیک» غربی شد.

 

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تاکید بر اینکه غرب باید برای «الگوی دموکراتیک» خود در آفریقا، آمریکای لاتین، جنوب شرق آسیا و دیگر تلاش کند، مدعی شد: «این روسیه و چین هستند که می‌خواهند با نبرد امپراتوری‌ها به قرن نوزدهم بازگردند».


سخنرانی بورل در کنفرانس امنیتی مونیخ

 

این مقام ارشد اتحادیه اروپا با اشاره به مواضع و اقدامات روسیه در قبال اوکراین و چین در قبال تایوان ادعا کرد که این دو کشور در حال ایستادن در برابر نظم بین‌المللی و تضعیف مدل دموکراتیک لیبرال در جهان هستند.

وزیر خارجه پیشین اسپانیا در این سخنرانی خواستار اتخاذ مواضع یکپارچه کشورهای غربی و متحدانشان برای مقابله با اقدامات روسیه و چین شد و مدعی شد: «ما باید از نظام سازمان ملل و حقوق بشر دفاع کنیم».

جوزپ بورل: نمی‌خواهیم جایگزین ناتو شویم اما اتحادیه اروپا باید ارتش مستقل داشته باشد.

 

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه سخنرانی خود به سراغ نقش آفرینی این اتحادیه در معدلات بین‌المللی رفت و خواستار تقویت توان اتحادیه اروپا در جهان شد. او گفت: «ما باید توانایی استقرار ارتش در مواقع ضروری را داشته باشیم».

جوزپ بورل در حالی این اظهارنظر را مطرح کرد که طی سال‌های اخیر ه ویژه در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا، بارها ایده تشکیل «ارتش اروپایی» مطرح شده اما به دلیل مخالفت‌های داخلی کشورهای عضو اروپا و مخالفت واشنگتن این ایده تاکنون راه به جایی نبرده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کنفرانس امنیتی مونیخ به حاضران تاکید کرد که منظور او از ایجاد توانایی اتحادیه اروپا برای استقرار نیروی نظامی جایگزینی ناتو نیست. او گفت: «ما نمی‌خواهیم جایگزین ناتو شویم (بلکه) نیروی نظامی واحد می‌خواهیم».

اظهارات بورل در شرایطی مطرح شده که در نشست دو سال قبل کنفرانس امنیتی مونیخ، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو از مواضع آنگلا مرکل و امانوئل ماکرون سران وقت فرانسه و آلمان درباره ایجاد یک تشکیلات نظامی اروپایی انتقاد کرده بود.

ینس استولتنبرگ در نشست سال ۱۳۹۸ در مونیخ از طرح‌های اروپایی برای افزایش قابلیت‌ها و هزینه‌های دفاعی استقبال کرد اما همزمان در زمینه اقدامات دفاعی موازی و تلاش‌هایی که باعث دوری از ایالات متحده آمریکا می‌شود هشدار داد (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول