اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

کاهش 89 درصدی مازاد عرضه در بورس

بازار سرمایه در معاملات روز یکشنبه با کاهش شدید مازاد عرضه مواجه شد که همین مساله می‌تواند بازار را به سمت یک تعادل حرکت دهد.

کاهش 89 درصدی مازاد عرضه در بورس

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس اوراق بهادار تهران در حالی معاملات امروز را با شکستن حمایت جدی خود به پایان رساند که هنوز سهام‌های ریالی در صدر توجه سهامداران قرار داشته و ریزش دلار دلیل دیگری برای افت شاخص بازار سهام شناخته می‌شود.

برخی‌ از کارشناسان معتقدند، نزول شاخص و تداوم خروج نقدینگی به علت سیگنال‌های سایر بازارها به بازار سرمایه است. با این وصف به نظر می‌‌رسد تا زمان کاهش ریسک‌های سیاسی و مشخص شدن تکلیف بودجه سال آینده در مجلس، وضعیت بورس تهران به شکل فعلی باقی بماند. سقوط قیمت دلار به کانال 25 هزار تومانی، سبب سرعت گرفتن افت شاخص بورس در میانه معاملات امروز بود.

* نمادهای بانکی سراسر سبزپوش شدند

در اولین روز کاری اسفند ماه قیمت سهام اغلب نمادهای گروه‌ بانک‌ها و مؤسسات اعتباری افزایش یافت و این گروه سبزترین گروه‌‌ بازار بود. نمادهای دلاری بورس امروز هم با کاهش ارزش مواجه شدند و همین سهم ها نیز در قرمزپوش شدن بازار سرمایه نقش زیادی داشته است.

پیشی گرفتن شاخص کل در منفی‌ها از شاخص کل هموزن نشان می‌دهد، سهامداران باز هم برای خرید سهم‌های کوچک بازار اقدام کرده‌اند و سهم‌های شاخص ساز تاثیر زیادی در کاهش شاخص داشته‌اند.

میانگین خرید و فروش حقیقی‌ها به نفع خریداران بود. میانگین خرید حقیقی‌ها در معاملات امروز 17.6 میلیون تومان و میانگین فروش آنها 12.2 میلیون تومان بوده است.

* افت یکپارچه شاخص‌های بورس

در پایان معاملات روز یکشنبه، شاخص کل بورس با کاهش 7 هزار و 785 واحدی نسبت به روز شنبه به رقم یک میلیون و 274 هزار و 405 واحد رسید. بازدهی شاخص کل بورس منفی 0.61 درصد بوده است

شاخص کل هموزن نیز با افت 657 واحدی در سطح 324 هزار و 431 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز منفی 0.2 درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس 36 واحد پائین آمد و در سطح 17 هزار و 476 واحد قرار گرفت.

* تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی بازار

روز یکشنبه پانزدهمین روز پی در پی خروج پول حقیقی از بورس بوده است. ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار 217 میلیارد تومان بوده است. البته جریان خروج پول در معاملات روز جاری با کاهش سرعت همراه بود و نسبت به روز گذشته افت 49 درصدی داشت.

بیشترین خروج پول حقیقی در معاملات روز یکشنبه به سهام فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران)، فولاد (شرکت فولاد مبارکه) و شبندر (شرکت پالایش نفت بندرعباس) تعلق داشت و بیشترین ورودی پول نیز به نمادهای وبملت (بانک ملت)، فرابورس (فرابورس) و فاما (صنعتی‌ آما) صورت گرفته است.

* کاهش ارزش معاملات و معاملات خرد

در پایان معاملات امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 5 هزار و 30 میلیارد تومان کاهش یافت که نسبت به روز قبل افت 4 درصدی را نشان می‌دهد. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و 145 میلیارد تومان بود که 22 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام نیز افت 3 درصدی داشت و به رقم 2 هزار و 489 میلیارد تومان رسید که 50 درصد از کل معاملات بازار ثانویه را تشکیل می‌‌دهد.

* کاهش مازاد عرضه در بازار سرمایه

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، 173 نماد رشد قیمت داشتند که 112 نماد بورسی و 61 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 35 درصد بازار رشد قیمت داشتند.

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 28 درصد رشد کرد و در رقم 74 میلیارد تومان ایستاد. تعداد 39 سهم در پایان معاملات در صف خرید قرار داشتند.

امروز نمادهای فزر (شرکت پویا زرکان آق دره)، بشهاب (شرکت لامپ پارس شهاب) و خنصیر (شرکت مهندسی نصیر ماشین) بیشترین صف خرید داشتند.

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، 295 نماد کاهش قیمت داشتند که 210 نماد بورسی و 85 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 59 درصد بازار افت قیمت داشتند. تعداد 22 سهم در پایان معاملات در صف فروش قرار داشتند.

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز شنبه 16 درصد کاهش یافت و 78 میلیارد تومان شد.

طبق محاسبات انجام شده، معاملات روز یکشنبه با مازاد عرضه‌ 4 میلیارد تومانی بسته شد که نسبت به روز شنبه 89 درصد کمتر شده است.

بیشترین صف فروش نیز به سهم های وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان)، غدشت (شرکت دشت مرغاب) و غنوش (شرکت نوش مازندران) تعلق داشت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول