اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

شرط ریاض برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی

وزیر خارجه عربستان گفت، هرگونه عادی‌سازی روابط میان این کشور و رژیم صهیونیستی مشروط به وجود توافقی میان تل‌آویو با فلسطینی‌هاست.

شرط ریاض برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه اسرائیلی «معاریو» در نشست امنیتی مونیخ گفت، شرط ریاض برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی به وجود توافق میان این رژیم و فلسطینی‌ها یا لااقل وجود مذاکرات میان آنهاست.

بن فرحان در ادامه مدعی شد: ادغام اسرائیل در منطقه بسیار مفید خواهد بود نه تنها برای خود اسرائیل برای برای کل منطقه اما بدون حل مشکلات اساسی ملت فلسطین و اعطای حاکمیت و احترام به این ملت، صداهای افراطی، غالب خواهد بود بنابراین باید به ملت فلسطین حق ایجاد کشور داده شود و این به منطقه کمک خواهد کرد.

وی ادامه داد: اولویت در حال حاضر یافتن راه‌حلی است که اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها بتوانند بر سر یک میز بنشینند و عملیات صلحی داشته باشند که بتوان بر روی آن کار کرد؛ این امر برای ما و برای همه کشورهایی که روابطی با اسرائیل ندارند آسانتر است اما زمانی رخ خواهد داد که راه‌حلی عادلانه ایجاد شود.

«ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن نیز به روزنامه معاریو گفت: اردن حفظ روابط دیپلماتیک با اسرائیل را انتخاب کرده اما نباید فراموش کنیم که مشکل اصلی صلح منطقه‌ای، مسأله فلسطین است.

وی ادامه داد: مسأله توافق به این و آن نیست همه ما خواهان صلح و ثبات هستیم این را عملا در طرح صلح عربی در سال ۲۰۰۲ اعلام کردیم. تنها روبط برای تحقق این موضوع راهکار دو دولتی است اما ادامه شهرک‌سازی و مصادره اراضی، این راه‌حل را نابود می‌کند و اگر آن را کنار بگذاریم یعنی آنکه ما در برابر راهکار دولت واحد هستیم.

الصفدی ضمن اعلام اینکه اکنون کار جدی با مصر و کشورهای اروپایی در جریان است و تماس‌های مستقیمی با اسرائیل برای ایجاد یک افق سیاسی وجود دارد، افزود، صلح منطقه‌ای سوال اساسی کنونی است اما وضعیت نیازمند ارزیابی جدی است و این پایان اشغالگری و ایجاد کشور فلسطین در کنار اسرائیل را می‌طلبد.

چندی پیش، منابع صهیونیستی ضمن تمجید از سیاستهای محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان سعودی، تأکید کردند که وی در تلاش است به صورت کلی، هویت این کشور را تغییر دهد.

شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی گزارش داد که بن سلمان با تغییر هویت عربستان، کاری را کرده است که کشور دیگری دست به انجام آن نزده است؛ چرا که این اقدام، «یک تغییر ناگهانی و فراگیر است و ظاهرا قصد دارد پرچم و سرود ملی سعودی را نیز تغییر دهد». (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول