اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

ورود پول حقیقی به بورس پس از 15 روز

67 درصد نمادهای بورسی در حالی امروز رشد قیمت را تجربه کردند که سهم‌های ریالی بیشترین میزان ورود پول را به خود اختصاص دادند.

ورود پول حقیقی به بورس پس از 15 روز

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه در حالی که سایر بازارهای مالی در رکود به سر می‌برند، این روزها در حال تلاش برای ایجاد رونق است. شکل‌گیری دوگانه سهم‌های ریالی و دلاری در بازار سهام تایید کننده همین موضوع بوده و رشد نمادهای ریالی در روزهای اخیر هم می‌تواند نشانه دیگری بر این رقابت است.

سهم دلاری در بازار سرمایه در حالی که قیمت دلار در بازار در حال کاهش است، با افت ارزش مواجه شده‌اند، اما نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد، افزایش قیمت نفت و کالایی ها و فلزات اساسی‌ در بازارهای جهانی به دلیل مناقشه روسیه و اوکراین است که سهم‌های نفتی  و پالایشی را آماده رشد کرده است.

در صورتی که بورس بتواند مشکل خروج پول را حل کند و ارزش کل معاملات و معاملات خرد به بالای 5 هزار میلیارد تومان برسد، می‌توان امیدوار بود که بازار سرمایه در حال خروج از رکود و وارد شدن به یک حالت تعادلی است. طی روزهای گذشته سهام پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها با افت زیادی روبرو شده‌اند. امروز پس از پانزده روز کاری، بورس شاهد ورود پول حقیقی‌ها به بورس بوده است که این می‌تواند نشانه خوبی برای بازار سهام باشد.

* افزایش قیمت نفت می‌تواند بورس را مثبت کند

کامران رحیمی، کارشناس اقتصاد ایران، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد تاثیرپذیری بازار سهام از سایر مولفه‌های اقتصاد کلان می‌گوید: در شرایطی که قیمت نفت اوپک هر روز در حال ثبت رکورد جدید است، باید منتظر ماند تا سهم‌های پتروشیمی و پالایشگاهی نیز در بورس تهران رشد خود را شروع کنند.

میانگین خرید هر کد حقیقی در بازار امروز مبلغ  15.4 میلیون تومان بوده و در میانگین فروش هر کد حقیقی نیز عدد 13.3 میلیون تومان بوده است.

در دومین روز کاری اسفند ماه، قیمت سهام اغلب نمادهای گروه‌‌های «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری»، «خودرو و ساخت قطعات»، «سیمان، گچ و آهک»، «محصولات غذایی و آشامیدنی» و «بیمه و صندوق بازنشستگی» افزایش یافت و سبزترین گروه‌‌‌های بازار بودند. 

* رشد یکپارجه شاخص‌های بورس

شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز با رشد هفت هزار 232 واحدی روبرو شد و به عدد یک میلیون و 281 هزار و 537 واحدی رسید. بازدهی این شاخص در معاملات روز دوشنبه مثبت 0.57 درصد بوده است.

شاخص کل هموزن بورس نیز در جریان معاملات امروز رشد سه هزار و 455 واحد رشد و بازدهی مثبت 1.07 درصد را تجربه کرده است. شاخص کل هموزن در حال حاضر عدد 327 هزار و 882 واحدی را در اختیار دارد. شاخص فرابورس نیز با رشد 38 واحدی به عدد 17 هزار و 513 واحد رسیده است.

* رشد 21 درصدی ارزش معاملات خرد بورس

ارزش کل معاملات در بازار سرمایه به دلیل انجام معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه رشد قابل توجهی را تجربه کرده است. ارزش کل معاملات در جریان معاملات امروز 168 هزار میلیارد تومان بوده است. حدود 96 درصد ارزش معاملات در اختیار اوراق بدهی بوده است.

ارزش معاملات خرد نیز نسبت به روز گذشته رشد 21 درصدی داشته است و به رقم سه هزار و 14میلیارد تومان رسیده است. معاملات خرد حدود 2 درصد از کل معاملات بورس را تشکیل می‌دهد.  

* توقف روند خروج پول از بورس

پس از پانزده روز پی در پی که بازار سهام شاهد خروج پول از بورس بود، امروز این روند متوقف شده و 47 میلیارد تومان پول حقیقی وارد بازار سرمایه شده است. این عدد در مقایسه با روز گذشته رشد 121 درصدی داشته است.

نمادهای فملی (ملی صنایع مس ایران)، خساپا (سایپا) و اتکای (بیمه اتکایی ایرانیان) بیشترین میزان خروج پول حقیقی را داشته و سهم‌های وبملت (بانک ملت)، فرابورس (فرابورس) و خگستر (گسترش‌ سرمایه‌گذاری‌ ایران‌ خودرو) بیشترین میزان تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی را تجربه کرده‌اند.

* مازاد تقاضای 280 میلیاردی در بازار سهام

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 331 نماد رشد قیمت داشتند که 234 نماد بورسی و 97 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 67 درصد بازار رشد قیمت داشتند. در جریان معاملات امروز، 89 سهم در صف خرید قرار داشتند.

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 312 درصد رشد کرد و در رقم 305 میلیارد تومان ایستاد.

امروز نمادهای حکشتی (شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران)، خودرو (شرکت ایران خودرو) و غنوش (شرکت نوش مازندران) بیشترین صف خرید را داشتند.

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه،  140 نماد کاهش قیمت داشتند که 96 نماد بورسی و 44 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 28 درصد بازار افت قیمت داشتند. در جریان معاملات امروز، 11 سهم در صف فروش قرار داشتند.

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز یکشنبه 68 درصد کاهش یافت و 25 میلیارد تومان شد. بدین ترتیب معاملات روز دوشنبه با مازاد تقاضای 280 میلیارد تومانی بسته شد.

بیشترین صف فروش نیز به نمادهای غدشت (شرکت دشت مرغاب)، غپآذر (شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان شرقی) و فجام (شرکت جام دارو) تعلق داشت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول