اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

خطیب‌زاده: با حساسیت موضوعات مرتبط با اوکراین را پیگیری می‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه با حساسیت موضوعات مرتبط با اوکراین را پیگیری می‌کنیم، تمام طرف‌ها را به خویشتن‌داری دعوت کرد و گفت: باید از هر گونه اقدامی که به تشدید تنش‌ها منجر شود، اجتناب کرد.

خطیب‌زاده: با حساسیت موضوعات مرتبط با اوکراین را پیگیری می‌کنیم

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (سه‌شنبه) در خصوص آخرین تحولات در اوکراین اظهار داشت: ما با حساسیت موضوعات مرتبط با این کشور را پیگیری می‌کنیم. 

لازم به ذکر است، کاخ کرملین اعلام کرد ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه از وزارت دفاع این کشور خواسته تا با مناطق دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین توافقنامه‌ای برای اعزام ارتش جهت حفظ صلح در این مناطق امضا کند. شامگاه دوشنبه پوتین طی بیانیه جدایی مناطق دونتسک و لوهانسک از اوکراین را به رسمیت شناخت و گفت: «منطقه دنباس از تحت حاکمیت روسیه خارج شد و به مناطق تحت حاکمیتی اوکراین منتقل شده بود. ما مجبوریم تصمیم‌های سختی درباره شرق اوکراین بگیریم». 

*  ایران تمام طرف‌ها را به خویشتنداری دعوت کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران تمام طرف‌ها را به خویشتنداری دعوت و معتقداست باید از هرگونه اقدامی که به تشدید تنش‌ها منجر شود، اجتناب کرد. 

خطیب‌زاده همه طرف‌ها را برای تلاش به منظور حل و فصل اختلافات از طریق گفت‌وگو و در چارچوب مسالمت آمیز فراخواند و افزود: متاسفانه مداخلات و اقدامات تحریک آمیز ناتو با محوریت آمریکا شرایط را در این منطقه پیچیده‌تر کرده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم اعزام نیروهای روسی به دونتسک و لوهانسک را تجاوز آشکار به اوکراین و نقض تمامیت ارضی و حاکمیت آن خواند و خواستار نشست فوری شورای امنیت شد. رئیس‌جمهور اوکراین با بیان اینکه کی‌یف حق دفاع از منافعش را برای خود محفوظ می‌دارد، گفت مرزهای بین‌المللی اوکراین بدون توجه به تصمیمات روسیه ثابت خواهد ماند. (اینجا بخوانید)

گفتنی است سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه دیروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره اوضاع اوکراین و ایفای نقش میانجی از سوی ایران نیز اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در سطوح مختلف با اوکراین و روسیه در ارتباط بوده است و با هر دو کشور روابط محترمانه و دوستانه داشته و داریم و با روسیه روابط همسایگی داریم.مهمترین موضوع برای ما این است که منطقه اوراسیا نمی‌تواند شاهد درگیری دیگری باشد. تلاش کردیم دو کشور ترغیب شوند برای گفت‌وگوها برای حل و فصل مسائل فیمابین از طریق راه‌حل سیاسی و صلح آمیز. متاسفیم که برخی طرف‌های غربی بر عکس در طبل جنگ می‌کوبند و تلاش می‌کنند بر این اختلاف مواد آتش زا ریخته و یا شعله ور کنند. همه را ترغیب می‌کنیم کمک کنند این فضای پر تنش و اختلافی از طریق مسالمت آمیز حل شود. ایالات متحده مسئول بسیاری از جنگ‌ها طی دو دهه گذشته در منطقه غرب آسیا و منطقه شامات بوده و تنش‌ها در منطقه اوراسیا. جدا به جامعه جهانی توصیه می‌کنیم آمریکا را از افزایش تنش در آن منطقه بازدارند

از سوی دیگر، حسین امیرعبداللهیان نیز اخیرا با همتای اوکراینی تلفنی گفت‌وگو و آمادگی ایران را برای کمک به حل و فصل مسالمت آمیز بحران اعلام و‌ ابراز امیدواری کرد که وضعیت جاری از طریق گفت‌وگو و مجاری دیپلماتیک و بدون دخالت کشورهای ثالث حل و فصل شود. (اینجا بخوانید)

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول