اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زندگی  /  تفریح و نشاط

چه بازی هایی برای رشد ذهنی کودک لازم است؟

والدین زیادی هستند که نمی دانند با کودک دو ـ سه ساله باید چطور بازی کنند.تنها برای کودک اسباب بازی می خرند و معترض می شوند که چرا بچه با آنها بازی نمی کند.

چه بازی هایی برای رشد ذهنی کودک لازم است؟

گروه زندگی: بازی فرآیندی همراه با پویایی و جنب و جوش است. انسان از بدو تولد تا زمان پیری هم علاقه به بازی دارد، برخی روان شناسان معتقد هستند که بازی برای رفع تعارضات درونی و ناکامی های شخصی است برای مثال بچه ای که ناراحت است، عروسکش را پرت می کند یا لباس هایش را پاره می کند، برخی دیگر هم معتقدند که بازی برای شکل گیری حافظه کودک مناسب است چرا که کودک با بازی کردن مدام در حال آزمون و خطا و تقلید و تمرین است.

دسته سوم هم کسانی هستند که معتقدند بازی برای لذت و آرامش بچه تا بزرگسال است. هر یک از این سه دسته نظریه می‌تواند صحیح و در جای خود درست باشد، هر چند بازی در سنین مختلف شکل های متفاوتی به خود می گیرد. کودک کمتر از یک ساله برای تمرین نشستن، راه رفتن، تعادل و هماهنگی بدن و قدرت یابی عضلات بازی می کند، کودک یک ساله تا زمان مدرسه حس ها، بازی با اشیا و جاندارپنداری  را تمرین می کند.


با ورود به مدرسه نیز کودکان به مرحله بازی نمایشی و رشد اجتماعی وارد می شوند و در نهایت نیز بازی تخیلی در سنین بالاتر که فرد تمایل به خلوت و بازی های فکری و معمایی پیدا می کند. دراین گزارش چند بازی مفید مناسب کودکان دو تا سه سال را که برای سرگرمی و رشد ذهنی مناسب است را ارائه می دهیم:

1-بازی های حسی
کودک با به کار گرفتن حواس خودش در بازی ها می تواند محیط اطراف خودش را بیشتر بشناسد. بنابراین یکی دیگر از بازی های لازم برای کودک 2 تا 3 سال بازی های حسی بر پایه سه حس شنوایی، لامسه و بینایی است.

 

2-خمیر بازی و گل بازی

این بازی باعث تخلیه شدن هیجانات کودک شده و او از اینکه می تواند با دستان خود چیزی را خلق کند، بسیار لذت می برد. بچه ها در سن 2 تا 3 سال ممکن است خمیر را در دهان خودشان قرار دهند. برای اینکه این مشکل را حل کنید، می توانید خمیربازی خانگی درست کنید که با آرد و رنگ خوراکی درست می شود یا از گل استفاده کنید. تا کودک آن را نخورد و اگر خورد اتفاق بدی نیوفتد.

3-نقاشی

برای هماهنگی چشم و دست کودک، آشنایی با رنگ ها و تقویت خلاقیت کودک مناسب است. در هنگام نقاشی کردن اجازه دهید کودک هر چه دوست دارد، نقاشی کند. یادتان باشد بچه را نباید آموزش داد. بلکه بازی کند و در حین بازی یاد بگیرد.

 

4-درست کردن کاردستی با تیکه های کاغذ رنگی و چسب

می توانید با استفاده از کاغذ رنگی یا وسایل دور ریختنی مانند بسته های آب میوه و ... کاردستی درست کنید. با یک جستجوی کوچک در اینترنت صدها ایده مختلف را می توانید پیدا کنید. کودک شما در این سن شاید نتواند خود به تنهایی این کاردستی ها را درست کند. اما تنها تماشای ساخت یک شکل با کاغذهای رنگی و وسایل دیگر توسط شما هم برای او لذت بخش است و می تواند کارهای ساده را به او واگذار کنید و بعد آن را در روی دیوار اتاقش یا هر جای دیگر آویزان کنید.

5-بازی اجتماعی

کودک از 2 سالگی به بعد لازم است در بین کودکان دیگر باشد و با آنها بازی کند. توجه کنید شما بعنوان پدر و مادر اگر تمام روز را با فرزند خود بازی کنید نمی توانید نقش یک  کودک دیگر بعنوان هم بازی را برای او داشته باشید. بنابراین کودک خود را به پارک ببرید و اجازه دهید با بچه ها بازی کند. این کار مهارت های اجتماعی، مانند همدلی را به او آموزش می دهد و جهان کودک شما را گسترش خواهد داد.

 

6-شعر و کتابخوانی

برای فرزند خود شعرهای ساده بخوانید و بعد از چند بار تکرار از او بخواهید بعضی از کلمات شعر را بگوید و به مرور تعداد کلماتی که او می خواند را زیاد کنید تا تمام شعر را بخواند. کتابهایی که بیشتر بدون نوشته و دارای تصویر هستند را برای کودک خود تهیه کنید و نام شکل های او را به او بگویید و برای آنها قصه های کوتاه و ساده به زبان خودمانی تعریف کنید.

7-تغییر صدا و پچ پچ کردن در گوش کودک

در گوش کودک خود کلماتی را بگویید و از او بخواهید او نیز همین کلمات را آرام در گوش شما تکرار کند. این بازی بسیار برای بچه ها لذت بخش است. کودک با انجام آن می تواند روی صدای خود کنترل پیدا کند و همچنین این بازی باعث تقویت قوه شنوایی کودک می شود.

 

8-بازی با عروسک

مخصوصا عروسک هایی که می تواند دست داخل آن برود و با آنها نقش بازی کند. دست خود را داخل عروسک کنید یا عروسک های دیگر را تکان دهید و با تغییر صدای خود با او حرف بزنید.

9-حالت های چهره

حالت های چهره یعنی اخم کردن، عصبانی شدن، خندیدن و گریه کردن را به او یاد دهید و بگویید اخم کن، بخند، گریه کن و ...

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول