اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

مقام‌سازی ساختمان‌ها با بتن‌های سبک نانویی

مقاوم سازی بناها در برابر زلزله به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد و کاهش وزن سازه ساختمانی یکی از راه‌کارهای مناسب در این زمینه به شمار می رود.

مقام‌سازی ساختمان‌ها با بتن‌های سبک نانویی

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،با توجه به اینکه بتن بخش عمده‌ای از وزن ساختمان را در بردارد؛ لذا استفاده از بتن‌های سبک سازه‌ای و مهندسی شده؛ راهی مناسب برای دستیابی به کاهش وزن بنا و مقاوم سازی آن در برابر آسیب های ناشی از زلزله خواهد بود. استفاده از این محصول می‌تواند وزن سازه را تا یک تن به ازای هر متر مکعب بتن‌ریزی نسبت به بتن های معمولی کاهش دهد. این محصول دانش‌بنیان توسط شرکت انبوه سازی مسکن بهدیس سامان امین و با حمایت ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تولید شده است.

با کاهش چشم‌گیر وزن، مقاومت بنا به هنگام وقوع زلزله افزایش می‌یابد این مزیت علاوه بر افزایش ایمنی ساختمان ها منجر به افزایش سرعت ساخت بنا نیز می شود و میزان استفاده از از آهن‌آلات و آرماتورها را کاهش می‌دهد.

بتن هر ماده یا ترکیبی است که از یک ماده چسبنده با خاصیت سیمانی شدن تشکیل شده باشد. بتن از پرکاربردترین مصالح ساختمانی است که ویژگی اصلی آن ارزان بودن و در دسترس بودن مواد اولیه است. یکی از محصولات بتنی پرکاربرد جدول بتنی است که در زمینه زیباسازی و شهرسازی استفاده می شود. از جدول بتنی بیشتر به عنوان مرزبندی بین دو محیط مختلف استفاده می­شود و اکثر کاربرد آن‌ها در زمینه محوطه‌سازی است.

بتن مورد استفاده در تولید جدول معمولا از سیمان و آب و سنگدانه ساخته می شود و برای اصلاح خواص آن انواع مختلفی از مواد افزودنی به کار می‌رود. ماده افزودنی یا (Admixture) به صورت پودر یا مایع، به عنوان یکی از مواد تشکیل دهنده بتن، کمی قبل از اختلاط یا در حین اختلاط به آن افزوده می‌شود.

کارایی و خواص بتن تا حد زیادی به مقدار و ابعاد زیر ساختارهای بکار رفته آن مثل ذرات C-S-H، ژل سیمان و کپیلاری ها بستگی دارد. برخی از مواد جدید مانند نانوذرات با توجه به خواص ناشی از ابعاد بسیار ریز می‌توانند خواص بتن از جمله استحکام خمشی و مقاومت سایشی را افزایش دهند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول