اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

وزیر خارجه عربستان: درک نمی‌کنم چرا آلمان به ما سلاح نمی‌فروشد

وزیر امور خارجه عربستان سعودی ضمن انتقاد از آلمان به علت عدم فروش تسلیحات جنگی به ریاض، گفت که منطق برلین برای عدم فروش سلاح به عربستان را درک نمی‌کند.

وزیر خارجه عربستان: درک نمی‌کنم چرا آلمان به ما سلاح نمی‌فروشد

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، «فیصل بن فرحان بن عبدالله آل سعود» وزیر امور خارجه عربستان سعودی به‌تازگی در اظهاراتی از امتناع آلمان از ارسال تسلیحات به ریاض انتقاد کرد.

روزنامه فرامنطقه «القدس العربی»، امروز (چهارشنبه)، به نقل از خبرگزاری آلمان گزارش داد که وزیر امور خارجه عربستان سعودی در این خصوص گفته: «ممنوعیت تسلیحات یک سینگال به‌غایت اشتباه ارسال می‌کند». فیصل بن فرحان در ادامه مدعی شد که عربستان سعودی برای دفاع از خود -به‌عنوان مثال در برابر حملات حوثی‌ها از کشور مجاور یمن- نیازمند سلاح است. بن فرحان افزود: «وظیفه محافظت از کشورمان بر عهده ماست».

دولت آلمان پیشتر در زمانی که اتحادیه دموکرات مسیحی به رهبری «آنگلا مرکل» صدراعظم پیشین آلمان هدایت این دولت را برعهده داشت، در ماه نوامبر سال ۲۰۱۸ تا حد زیادی جلوی صادرات سلاح به عربستان سعودی را گرفت که از جمله علل این اقدام، مداخله عربستان سعودی در جنگ یمن عنوان شده بود. با وجود این، دولت آلمان استثناهایی برای پروژه‌های مشترک با شرکای پیمان ناتو قائل شد.

طبق گزارش خبرگزاری آلمان، دولت جدید آلمان به رهبری «اولاف شولتز» نیز قصد دارد سیاست ممنوعیت صدور تسلیحات جنگی به عربستان سعودی را در پیش بگیرد. این دولت هم‌اکنون در حال بررسی این مسئله است که آیا به استثناهای پیشین پایان دهد یا خیر.

بنابر این گزارش، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در بخشی از سخنانش با بیان اینکه که علت این اقدام دولت آلمان را درک نمی‌کند، در این خصوص گفت: «ما به تسلیحاتی نیاز نداریم که متخاصم باشیم بلکه برای اینکه بتوانیم از خودمان محافظت کنیم». او در بخش دیگری از اظهاراتش همچنین همکاری طولانی‌مدت  و خوب ریاض و برلین در زمینه تسلیحاتی اشاره و در عین حال، بیان کرد: «ما آنچه را که نیاز نداریم، در جای دیگری خواهیم یافت؛ چه در آلمان یا هر جای دیگر».

بن فرحان همچنین گفت: «با شرکایمان برای کمک و محافظت از دولت یمن وارد عمل شدیم. امیدوار بودیم که این مسئله به طول نینجامد؛ اما متأسفانه از آنچه فکر می‌کردیم، بیشتر طول کشید».

بنابر استثناهایی که دولت آلمان آن را برای شرکای کشورهای عضو پیمان ناتو قائل شد، دولت پیشین این کشور بارها چندین مجوز برای صادرات سلاح به عربستان سعودی صادر کرد. در هجده ماه گذشته،‌ میان ماه‌های ژانویه سال ۲۰۲۰ و ژوئن سال ۲۰۲۱، ۵۷ محموله تسلیحاتی به ارزش ۳۲.۷ میلیون یورو از جانب آلمان به عربستان سعودی ارسال شد.

پیش از این، «عادل الجبیر» از وزرای مشاور عربستان سعودی در امور خارجه نیز در اظهاراتی مشابه از آلمان به علت ممنوعیت ارسال تسلیحات به عربستان انتقاد کرده بود. الجبیر گفته بود: «ایده متوقف کردن فروش تسلیحات به عربستان سعودی به علت جنگ یمن، من فکر می‌کنم که غیر منطقی است». او همچنین اضافه کرده بود:‌ «ما بر این باوریم که این یک اشتباه است زیرا ما بر این اعتقادیم که جنگ یمن یک جنگ مشروع است. این جنگ ما را مجبور کرده است که وارد آن شویم».

عربستان سعودی در رأس یک ائتلاف عربی و تحت حمایت آمریکا، از ششم فروردین ۱۳۹۴ با ادعای تلاش برای بازگرداندن رئیس جمهور مستعفی یمن به قدرت اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور کرد.

این تجاوز نظامی هیچ کدام از اهداف ائتلاف سعودی را محقق نکرد و فقط با کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار یمنی، آواره شدن میلیون‌ها نفر، به بار آمدن خرابی برای زیرساخت‌های این کشور و گسترش قحطی و گرسنگی و بیماری‌های واگیردار همراه شده است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول