اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

آغاز عملیات نظامی روسیه در شرق اوکراین + ویدئو

رئیس‌جمهور روسیه در پاسخ به درخواست کمک نظامی سران منطقه جدایی‌طلب شرق اوکراین، دستور عملیات ویژه در منطقه دونباس را صادر کرد.

آغاز عملیات نظامی روسیه در شرق اوکراین + ویدئو

»» بخش سوم؛ لحظه به لحظه با تحولات در اوکراین

»» بخش دوم ؛ لحظه به لحظه با تحولات در اوکراین

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد که دستور داده نیروهای مسلح این کشور عملیاتی ویژه را در منطقه دونباس آغاز کنند.

بنا بر گزارش شبکه روسی «راشاتودی»، پوتین گفته این دستور پس از آن صادر شده که سران این منطقه جدایی‌طلب شرق اوکراین خواستار کمک نظامی روسیه در پاسخ به افزایش «تجاوزات اوکراین» شدند.

ولادیمیر پوتین در خصوص صدور مجوز عملیات نظامی ویژه در منطقه دونباس گفت: « تمامی تلا‌ش‌های روسیه برای رسیدن به توافق در خصوص عدم پیشروی ناتو در قلمرو روسیه به شکست منتهی شد».

 

شبکه راشاتودی گزارش کرد، مجموعه ای از انفجارها در سراسر اوکراین رخ داده است و شاهدان عینی می‌گویند در پی دستور پوتین برای عملیات نظامی ویژه در اوکراین، انفجارهایی نیز در نزدیی تعدادی از شهرهای بزرگ اوکراین رخ داده است.

 

 

طبق این گزارش، «متیو چنس» خبرنگار سی‌ان‌ان، صبح پنج‌شنبه از پشت بامی در مرکز کی‌یف گزارش کرد که صدای چهار یا پنج انفجار را شنیده است که در شهر رخ داده است اما ادامه داد:«نمی‌توانم توضیح دهم که این‌ها چه چیزی هستند».

بر اساس این گزارش، این خبر لحظاتی پس از آن منتشر شده است که پوتین عملیات نظامی را به نمایندگی از جمهوری‌های جدا شده دونتسک و لوهانسک اعلام کرد؛ جایی که سال‌ها درگیری نظامی بین نیروهای جدایی‌طلب و دولت اوکراین در جریان است.

 

 

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، انفجارهای در «خارکیف» واقع در حدود ۴۰۰ کیلومتری شرق کی‌ف، نزدیک‌تر به مرز دونباس شنیده شده است. از طرف دیگر، خبرگزاری فرانسه به طور جداگانه از وقوع یک انفجار در شهر ساحلی «ماریوپل» بندر مهمی که نیروهای کی‌یف در منطقه دونتسک در اختیار دارند، خبر داد.

 

 

 

بنا بر گفته «جنیفر گریفین» خبرنگار امنیت ملی شبکه آمریکایی فاکس نیوز، یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، عملیات ویژه روسیه را،«آتش قبل از حمله» توصیف کرد که در پی آن حمله زمینی به وقوع خواهد پیوست.

بنا بر گزارش ها، این مقام آمریکایی در ادامه افزود که صدای انفجارها در شهرهای «اودسا»، بندر اصلی دریای سیاه و ماریوپل، شهری در ساحل شمالی دریای آزوف نیز شنیده شد و گفت: «(جنگ) شروع شده است».

 

 

طبق گزارش راشاتودی، «ادریس علی» خبرنگار رویترز به نقل از یک شاهد محلی گزارش کرد که «یک سلسله انفجارها» در «بلگورود» روسیه شنیده شده است و این در حالی است که «فردریک پلیتگن» خبرنگار سی ان ان مدعی شده است که «صداهایی شبیه به توپخانه و شلیک موشک» را از همان منطقه شنیده است و سپس اضافه کرد که صدای جت بر فراز شهر شنیده شد.

حملات موشکی در کی‌یف و خارکیف

از طرف دیگر، رسانه‌های محلی به نقل از یک مقام در وزارت امور داخلی اوکراین گزارش کردند که مقرهای فرماندهی ارتش اوکراین در کی‌ف و خار‌کیف مورد حملات موشکی قرار گرفتند.

 

 

 

اوکراین: جنگ بین روسیه و اوکراین آغاز شده است

وزیر امور خارجه کی‌ف ساعاتی پس از صدور دستور مسکو برای «عملیات ویژه» در منطقه جداشده دونباس، اعلام کرد که جنگ بین روسیه و اوکراین آغاز شده است.

«دیمیتری کولیبا» وزیر خارجه اوکراین در بیانیه‌ای بامداد امروز (پنجشنبه) گفت که ولادیمیر پوتین «به‌ تازگی یک حمله تمام عیار را به اوکراین را آغاز کرده است».

وی با طرح این ادعا که انفجارهایی در نزدیکی «کی‌یف» رخ داده است، گفت: «شهرهای آرام اوکراین تحت حمله قرار گرفته است. این یک جنگ متجاوزانه است. اوکراین از خود دفاع می‌کند و پیروز می‌شود. جهان می‌تواند و باید پوتین را متوقف کند. هم‌اکنون زمان عمل فرارسیده است».

در فرمان پوتین برای صدور مجوز عملیات نظامی ویژه در منطقه دونباس آمده است: «شرایط ما را ملزم به اقدام قاطع و فوری می‌کند». وی در یک سخنرانی تلویزیونی خطاب به ملت گفت که او می‌خواهد اوکراین را «غیرنظامی» و «نازی‌زدایی» کند.

مسکو: عملیات نظامی روسیه تهدیدی برای غیرنظامیان نیست

وزارت دفاع روسیه با تأکید بر اینکه عملیات نظامی روسیه تهدیدی برای غیرنظامیان محسوب نمی‌شود گفت: «تسلیحات با دقت بالا، زیرساخت‌های نظامی، تأسیسات دفاع هوایی، فرودگاه‌های نظامی و هوانوردی ارتش اوکراین را ناتوان می‌کنند».

برخلاف ادعاهای کشورهای غربی، ارتش روسیه گفته است که روسیه به شهرهای اوکراین حمله نمی‌کند و در بیانیه وزارت دفاع روسیه اینگونه نوشته شده است که غیرنظامیان اوکراینی در معرض تهدید نیستند.

وزارت دفاع روسیه اهداف حمله در اوکراین را مشخص کرد

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که ارتش روسیه به عنوان بخشی از عملیات جاری در اوکراین به تأسیسات نظامی اوکراین حمله می‌کند. در بیانیه وزارت دفاع روسیه که ریانووستی آن را منتشر کرده است، آمده که از سلاح های دقیق علیه زیرساخت های نظامی، سایت‌های دفاع هوایی، فرودگاههای نظامی و هواپیماها استفاده می شود.

بایدن: روسیه یک جنگ از پیش برنامه‌ریزی شده را اعلام کرد

از طرف دیگر، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا پس از اعلام یک «عملیات نظامی» روسیه علیه اوکراین گفت: «روسیه یک جنگ از پیش برنامه‌ریزی‌شده را اعلام کرده است که منجر به تلفات فاجعه‌بار جانی و رنج انسانی خواهد شد».

بایدن در بیانیه‌ای که اواخر عصر چهارشنبه به وقت محلی (بامداد پنجشنبه) منتشر شد، از جهان خواست که مسکو را برای «مرگ و ویرانی» مسئول بداند.

بایدن با تهدید روسیه  ادامه داد: «دعاهای جهان امشب با مردم اوکراین است زیرا آنها از حمله غیرقانونی و غیرقابل توجیه نیروهای نظامی روسیه رنج می برند. ایالات متحده و متحدان و شرکای آن به روشی متحد و قاطع پاسخ خواهند داد. جهان،روسیه را مسئول خواهد دانست».

زلنسکی: حکومت نظامی در سراسر اوکراین اعمال می‌شود

«ولودیمیر زلنسکی» نیز با تأیید آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه تصریح کرد: «در حال اعمال حکومت نظامی در سراسر خاک اوکراین است».

حمله به منطقه«شاستیا» اوکراین از سوی لوهانسک

خبرگزاری اینترفکس روسیه نیز گزارش کرد که حملاتی از سوی جمهوری لوهانسک به سمت منطقه «شاستیا» که تحت کنترل اوکراین است، صورت گرفته است.

حریم هوایی مسکو برای پروازهای غیرنظامی مسدود شد

یکی از مسئولان هوانوردی روسیه اعلام کرد که مسکو حریم هوایی در نزدیکی مرزهای خود با اوکراین را برای پروازهای غیرنظامی مسدود کرده است. فرودگاههایی درمناطق هم مرز یا در نزدیکی اوکراین در شهرهای آناپا، الیستا، استاوروپل، بریانسک، کرسک، ورونژ و شهرهای دیگر، فعالیت‌های خود را به حال تعلیق درآوردند.

از طرف دیگر، واحد اطلاعات فرودگاه روسیه اعلام کرده است که بیش از ۱۰۰ پرواز در فرودگاه های مسکو لغو و یا دچار تاخیر شده است.

بایدن: فردا تحریم‌های شدیدی علیه روسیه وضع می‌شود

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در صفحه توییتری خود در ارتباط با تحولات اوکراین نوشت: «فردا با سران گروه ۷ (G۷) نشست خواهم داشت و ایالات متحده و متحدان و شرکای این کشور تحریم‌های شدیدی علیه روسیه وضع خواهند کرد. ما به ارائه کمک و پشتیبانی به اوکراین و مردم اوکراین ادامه می‌دهیم».

وی همچنین تصریح کرد که زلنسکی در گفت‌وگو با او از ایالات متحده خواسته است که «به وضوح در برابر تهاجمات روسیه» صحبت و از مردم اوکراین حمایت کند.

درگیری در مرز بلاروس و اوکراین

یگان مرزی اوکراین اعلام کرد مناطق مرزی این کشور با حمایت بلاروس مورد حمله روسیه قرار گرفته است.

واکنش اتحادیه اروپا به عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین

«چارلز میشل» رئیس شورای اروپا و «اورسلا فن درلاین» رئیس کمیسیون اروپا و «جوزپ بورل» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای عملیات نظامی روسیه در دونباس را محکوم کردند و گفتند: « ما شدیداً حمله غیرقابل توجیه روسیه به اوکراین را محکوم می‌کنیم. در این ساعات تاریک، افکار ما با اوکراین و زنان و مردان و کودکان اوکراینی است که با این حمله بی‌دلیل مواجه شدند و نگران جان خود هستند. ما کرملین را مسئول می‌دانیم».

تیراندازی و انفجار در مرز کی‌یف و کریمه

رسانه های اوکراینی گزارش دادند که بخش تحت کنترل کی یف در منطقه لوهانسک در حال تخلیه غیرنظامیان است. از طرف دیگر، مسئولان شهر کی‌یف از تهدید حملات هوایی خبر دادند و ویدئویی از سیستم حمله هوایی که در پایتخت اوکراین کار می‌کند در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است.

رئیس منطقه کریمه می‌گوید صدای تیراندازی و انفجار در نزدیکی مرز با اوکراین شنیده می شود. او با این حال اعلام کرد که مردم در کریمه هایمن ستند اما اتوبوس‌هایی برای کسانی که در شمال شبه جزیره هستند و می‌خواهند به مناطقی دورتر از مرز نقل مکان کنند، در دسترس خواهند بود.

ادعای ارتش اوکراین درباره ساقط شدن هواپیمای روس

ارتش اوکراین مدعی شده است که نیروی هوایی ارتش اوکراین یک فروند هواپیمای روسی را در شرق اوکراین ساقط کرده است.

ناتو نشست اضطراری برگزار می‌کند

خبرگزاری فرانسه گزارش کرد که نمایندگان کشورهای ناتو صبح امروز (پنجشنبه) به وقت محلی پس از تصمیم روسیه در مورد عملیات نظامی در دونباس، نشست اضطراری برگزار خواهند کرد.

یکی از منابع ناتو در این خصوص گفت: «می‌توانیم تأیید کنیم که شورای سفرا امروز صبح (پنجشنبه) جلسه اضطراری برگزار خواهد کرد».

روسیه: هواپیمایی را از دست نداده‌ایم

ارتش اوکراین مدعی شده است پنج هواپیما و یک بالگرد روسیه را ساقط کرده اما وزارت دفاع روسیه ساقط‌شدن هواپیماهای خود را تکذیب کرده است.

پوتین: برنامه‌ای برای اشغال اوکراین نداریم

ولادیمیر پوتین در جدیدترین اظهارات خود در خصوص عملیات نظامی ویژه در اوکراین تصریح کرد: ما هیچ برنامه‌ای برای اشغال اوکراین نداریم و می‌خوهیم که اوکراین خلع سلاح شود و از ش نئونازی‌ها خلاص شود. مسئولیت هرگونه خونریزی با رژیم اوکراین است».

از کار افتادن سامانه دفاع هوایی نیروهای مسلح اوکراین

وزارت دفاع روسیه در خصوص عملیات نظامی خود تصریح کرد که زیرساخت‌های نظامی پایگاه‌های هوایی اوکراین از کار افتاده‌ است.

تماس تلفنی صدراعظم آلمان با رئیس‌جمهور اوکراین

واحد مطبوعاتی دولت آلمان ضمن اعلام خبر تماس تلفنی «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان با «ولودیمیر زلنسکی» اعلام کرد: «اولاف شولتز صدراعظم همین الان با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین تماس گرفت و به اوکراین در خصوص همبستگی کامل آلمان در این ساعت سخت اطمینان داد».

 

قیمت نفت از ۱۰۰ دلار گذشت

در پی عملیات نظامی روسیه در اوکراین، قیمت نفت خام از ۱۰۰ دلار عبور کرده که این رکوردی تازه در هفت سال گذشته است.

واکنش دبیرکل ناتو به عملیات نظامی ویژه روسیه

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو حمله روسیه به اوکراین را نقض آشکار حقوق بین‌الملل و گستاخانه توصیف کرد و آن را تهدیدی جدی علیه امنیت اروپا-آتلانتیک خواند.

روایت زلنسکی از تماس تلفنی با سران اروپایی

ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین در پیامی در صفحه توییتری خود تصریح کرد که در تماس تلفنی با «اولاف شولتز» صدر اعظم آلمان، «آندرژی دودا» رئیس‌جمهور لهستان و «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس خواستار توقف جنگ روسیه علیه اوکراین شده است.

وی در این پیام نوشت: «در گفت‌وگو با اولاف شولتز، آندرژی دودا و بوریس جانسون خواستار توقف قوری جنگ پوتین علیه ما و جهان شدم. یک ائتلاف ضدپوتین ایجاد کنید. فوراً تحریم‌هایی را وضع کنید و حمایت‌های دفاعی و مالی از ما کنید و حریم هوایی را مسدود کنید. جهان باید روسیه را به سمت صلح هدایت کند».

اوکراین ۴۵ بار آتش‌بس را در دونتسک نقض کرده است

دفتر نمایندگی جمهوری خلق دونتسک اعلام کرد که نیروهای مسلح اوکراین ۴۵ بار در روز آتش بس را نقض کردند.

ترامپ: بایدن مقصر حمله روسیه به اوکراین است

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا در گفت‌وگو با شبکه «فاکس‌نیوز»، «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده را مقصر حمله روسیه به اوکراین توصیف کرد و گفت: «(ولادیمیر) پوتین در دوران دولت وی به دلایل بسیار خوبی به اوکراین حمله نمی‌کرد و من یه روز برای شما توضیح خواهم داد».

ترامپ مدعی شده است که رئیس‌جمهور روسیه با سوء استفاده از ضعف بایدن به اوکراین حمله کرده است.

اعلام حکومت نظامی در سراسر اوکراین

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین امروز (پنجشنبه) در سراسر این کشور اعلام حکومت نظامی کرد و از شهروندان اوکراین خواست تا آرامش خود را حفظ کنند.

پیشتر وی اعلام کرده بود که تلاش کرده چهارشنبه با پوتین تماس تلفنی برقرار کند که ناموفق بوده است.

ماکرون: برای توقف جنگ در اوکراین تلاش می‌کنیم

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه عملیات نظامی روسیه در اوکراین را محکوم کرد و از مسکو خواست فوراً به آن پایان دهد و همچنین ضمن اعلام همبستگی با اوکراین، گفته در تعامل با شرکای فرانسه، برای پایان دادن به جنگ در اوکراین تلاش می‌کند.

گزارش «ناتان هاج» خبرنگار سی ان ان از تحولات اوکراین

خبرنگار سی ان ان به نقل از ارتش روسیه گزارش کرد که نیروهای اوکراینی در مواجهه با حمله روسیه هیچ‌گونه مقاومتی نکرده‌اند.

طبق این گزارش، ارتش روسیه روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که سرویس مرزی اوکراین «هیچ مقاومتی» در برابر یگان‌های روسی که به خاک اوکراین حمله می‌کنند، از خود نشان نداده‌اند.

ارتش روسیه همچنین در این بیانیه گفته است که پدافند هوایی اوکراین را «سرکوب» کرده است و همچنین ادعای نیروهای اوکراینی مبنی بر سرنگونی چند هواپیمای روسی را رد کرد و گفت که گزارش ها «با واقعیت مطابقت ندارد».

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین پیشتر اعلام کرد که پنج هواپیمای روسیه و یک بالگرد روس، بامداد پنجشنبه در جریان حمله نیروهای روسی به اوکراین سرنگون شدند.

اوکراین: ۷ نفر در عملیات روسیه کشته شدند، ۹ نفر زخمی شدند​

ارتش اوکراین مدعی شده است که درجریان عملیات خمپاره‌ای روسیه، دست‌کم هفت نفر جان خود را از دست داده‌اند و ۹ نفر نیز زخمی شدند.

تجهیزات و نیروهای روس در خارکیف

ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از حضور نیروها و تجهیزات روسیه در نزدیکی شهر «خارکیف» اوکراین خبر می‌دهد.

 

 

 

پکن: حضور نیروهای روسیه با هدف اشغالگری نیست

وزارت خارجه چین با تأکید بر اینکه از نزدیک اوضاع اوکراین را تحت نظر دارند و خواستار خویشتنداری طرفین شد، گفت: «آنطور که برخی رسانه‌ها گزارش می‌دهند، حضور نیروهای روسیه در اوکراین اشغالگری نیست».

وزارت خارجه چین با متهم کردن ایالات متحده به دامن زدن به تنش‌ها میان روسیه و اوکراین گفتک «آمریکا تنش‌ها را شعله‌ور کرده و تهدیدات جنگی را شعله‌ور کرده است و اتهام‌زنی پس از شعله‌ور شدن اوضاع غیرمنطقی است».

خروج شهروندان اوکراین از کی‌یف

روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» با انتشار تصویری نوشته همزمان با عملیات نظامی روسیه، شماری از مردم اوکراین در حال خروج از پایتخت هستند تا بتوانند خود را به غرب این کشور و مرزهای لهستان و ناتو برسانند.

 

بیانیه وزارت دفاع اوکراین درباره درگیری نیروهای روسیه و اوکراین

وزارت دفاع اوکراین امروز (پنجشنبه) مدعی شد که ارتش روسیه از سوی ارتش اوکراین متحمل خساراتی شده است.

وزارت دفاع اوکراین مدعی شده است که نیروهای این کشور «با عزت» در حال مقابله با عملیات تهاجمی روسیه هستند و خساراتی را به ارتش روسیه متحمل کرده‌اند.

در بیانیه وزارت دفاع اوکراین که بر روی واتس اپ منتشر شده، آمده است: «نیروهای دفاع ملی با استفاده از حق دفاع از خود مطابق با بند ۵۱ از منشور سازمان ملل با عزت در حال مقابله با تلاش‌های دشمن برای ورود  غیرقانونی به مرزهای کشور هستند. اوضاع تحت کنترل است و ارتش روسیه متحمل خسارت شده است. هیچ‌گونه تلفاتی در میان مدافعان اوکراین وجود ندارد».

خروج کامل دیپلمات‌های روس از اوکراین

سفارت روسیه در اوکراین از تخلیه کامل سفارتخانه در «کی‌یف» خبر داد و گفت که تمامی دیپلمات‌های روس اوکراین را ترک کردند.

سفارتخانه روسیه در پایتخت اوکراین در این خصوص اعلام کرد: «تمام دیپلمات‌های روس، اوکراین را ترک کرده‌اند».

نمایندگی روسیه در اوکراین همچنین اعلام کرد که دیپلمات‌های روس، سفارت کی‌یف و همچنین سرکنسولگری‌ها در اودسا، خارکیف و لووف را ترک کرده‌اند و تمام اقدامات لازم برای تخلیه سفارتخانه و انتقال اموال موجود در نمایندگی‌های خارجی فدراسیون روسیه انجام گرفته است.

اروپا دسترسی روسیه به فناوری و بازارهای کلیدی اروپا را مسدود می‌کند

کمیسیون اروپا اعلام کرد که بسته جدیدی از تحریم‌ها را علیه بخش‌های استراتژیک اقتصاد روسیه پیشنهاد خواهد کرد که دسترسی این کشور به فناوری‌ها و بازارهای کلیدی اتحادیه اروپا را مسدود می‌کند.

انهدام یک انبار مهمات در کالینوفکا اوکراین

ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی از انفجار انبار تسلیحات ارتش اوکراین در «وینیتسا» واقع در مرکز این کشور خبر می‌دهد.

 

 

فرار نظامیان اوکراینی با تسلیم سلاح‌هایشان

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که شمار زیادی از نظامیان اوکراینی با زمین گذاشتن سلاح‌های خود از اوکراین فرار کرده‌اند.

سفارت ایران خواستار خروج شهروندان ایرانی از اوکراین شد

سفارت ایران در «کی‌یف» با صدور بیانیه‌ای خواستار خروج شهروندان ایرانی از اوکراین شد و اعلام کرد:  «تمامی ایرانیان مقیم از هر امکانی برای خروج از اوکراین اقدام کنند».

اروپا: شدیدترین تحریم‌ها را علیه روسیه وضع می‌کنیم

«جوزپ بورل» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جمع خبرنگاران در «بروکسل» پایتخت بلژیک در واکنش به عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین گفت: «اتحادیه اروپا با شدیدترین راه ممکن پاسخ خواهد داد.....(رهبران اروپا) بسته قوی‌تری را اتخاذ خواهند کرد، سخت‌ترین بسته تحریم‌هایی که تاکنون اجرا کرده‌ایم».

از طرف دیگر، «اورسلا فن درلاین» رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا نیز در واکنشی مشابه متعهد شد که «پایه اقتصادی روسیه و ظرفیت این کشور برای مدرن‌سازی را تضعیف» کند.

وی اقدام نظامی روسیه را یک «حمله وحشیانه» توصیف کرد و گفت: «ما دارایی‌های روسیه در اتحادیه اروپا را مسدود می‌کنیم و دسترسی بانک‌های روسیه به بازارهای مالی اروپا را متوقف خواهیم کرد. ما این حمله وحشیانه و استدلال‌های بدبینانه‌ای که برای آن مطرح شده است را محکوم می‌کنیم».

فن درلاین ادامه داد که تحریم‌های «عظیم و استراتژیک» علیه روسیه را برای تصویب در اواخر امروز ارائه خواهد کرد. «این تحریم ها به گونه ای طراحی شده اند که خسارات  سنگینی بر منافع کرملین و توانایی آنها برای تامین مالی جنگ وارد کنند. و ما می‌دانیم که میلیون‌ها روس خواهان جنگ نیستند».

وی تصریح کرد: «ما اجازه نخواهیم داد، رئیس جمهور [ولادیمیر] پوتین، حاکمیت قانون را با حاکمیت زور و بی‌رحمی جایگزین کند، اوکراین پیروز خواهد شد».

کنگره خواستار تحریم‌های فلج‌کننده علیه روسیه شد

نمایندگان کنگره آمریکا با صدور بیانیه‌ای ضمن محکومکردن عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین خواستار تحریم‌های فلج‌کننده علیه مسکو شدند.

«باب منندز» رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنا در بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کرد: «امشب، قلب من برای مردم اوکراین سنگین است. بعنوان رئیس کمیته روابط خارجی سنا، متعهد هستم تا اطمینان حاصل کنم که ایالات متحده، حداکثر هزینه را به پوتین، اقتصاد روسیه و آن‌هایی که پایمال شدن حاکمیت اوکراین را تسهیل کردند، وارد کند».

سناتور کریس مورفی دموکرات از ایالت کنتیکت نیز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین را یک اقدام «شرورانه و وحشتناک ناشی از ضعف مسکو» خواند و تأکید کرد که ایالات متحده در نبرد با مسکو در کنار اوکراین خواهد ایستاد.

مورفی که یکی از اعضای کمیته روابط خارجی سنا است، در این خصوص گفت: «تصمیم پوتین برای حمله یک اقدام شرورانه، وحشتناک و ناشی از ضعف بوده است و این اشتباه تعیین‌کننده‌ای برای او است. مردم اوکراین تا زمانی که برای محافظت از ملت خود در برابر این ظالم خارجی لازم باشد، به نبرد ادامه می‌دهند و ایالات متحده در این نبرد در کنار آن‌ها خواهد بودم.

وی در ادامه افزود: « ما باید بی‌وقفه به مردم اوکراین کمک کنیم. ما باید تحریم‌های فلج کننده ای را علیه روسیه وضع کنیم و ما باید دست پوتین و دوستانش را از اقتصاد جهانی قطع کنیم. یک واکنش قوی و سریع ضروری است.»

سناتور میت رامنی جمهوری‌خواه از ایالت «یوتا» یکی دیگر از اعضای کمیته روابط خارجی سنا، گفت که «سخت ترین مجازات های اقتصادی» باید علیه روسیه اعمال شود.

این جمهوری خواه یوتا گفت: «آمریکا و متحدان ما باید با قرار دادن پوتین و روسیه در معرض شدیدترین مجازات‌های اقتصادی، با اخراج آنها از نهادهای جهانی و متعهد کردن خود به گسترش و مدرن‌سازی دفاع ملی‌‌امان، به درخواست حفاظت از آزادی پاسخ دهند».

سناتور مارشا بلکبرن جمهوری‌خواه از ایالت تنسی که در کمیته نیروهای مسلح سنا حضور دارد، از بایدن خواست تحریم‌های شدیدتری از جمله حذف روسیه از سیستم بانکی سوئیفت را اعمال کند.

وی ادامه داد: « ما برای مردم اوکراین دعا می کنیم که در برابر تلاش پوتین برای بازسازی شوروی قدیمی دفاع می کنند. بایدن باید در مقابل پوتین بایستد و فوراً تحریم‌های شدیدی را علیه روسیه وضع کند که این تحریم‌ها با حذف از سیستم بانکی سوئیفت شروع می‌شود. ایالات متحده در کنار اوکراین است. »

سناتور مارک وارنر دموکرات از ایالت ویرجینیا و رئیس کمیته اطلاعات سنا در بیانیه‌ای که از طریق توییتر منتشر شد گفت که وی معتقد است که برای تغییر مسیر روسیه و دنبال کردن دیپلماسی دیر نشده است ولی در عین حال ادامه داد: «دیگر نمی‌توانیم امیدوار باشیم که این بن‌بست از طریق مسالمت‌آمیز حل شود. آن‌چه در اوکراین اتفاق می‌افتد نه تنها برای اوکراین، بلکه برای مردم روسیه نیز یک تراژدی است. آنها هزینه گزافی را در خون و آسیب اقتصادی برای جاه طلبی بی پروا پوتین پرداخت خواهند کرد».

طعنه زاخارووا به انگلیس: شما قبلاً کمک کرده‌اید، استراحت کنید!

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به اظهارات مقام‌های انگلیسی مبنی بر ارائه کمک به اوکراین در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: «رسانه‌های انگلیسی می‌گویند: "اوکراین عضو ناتو نیست اما به آنها در دفاع از خود کمک می‌کنیم." من به آنها می‌گویم: «شما قبلا کمک کرده‌اید، استراحت کنید!»

زلنسکی: تلفات زیادی دادیم؛ روابط با روسیه را قطع کردیم

رئیس‌جمهور اوکراین با بیان اینکه کشورش از شمال تا جنوب زیر حملات هوایی روسیه قرار دارد و تلفات زیادی را متحمل شده است، گفت کی‌یف روابط خود با مسکو را به‌طور کامل قطع کرده است. (جزئیات بیشتر)

تلفات انسانی در دونتسک و لوهانسک در نتیجه حمله اوکراین

وزارت دفاع روسیه اعلام کرده است که در جریان حملات خمپاره‌ای نیروهای کی‌یف به جمهوری‌های لوهانسک و دونتسک، تلفات غیرنظامی برجای مانده است.

یگان‌های ارتش اوکراین در حال تسلیم شدن هستند

وزارت دفاع روسیه همچنین در بیانیه‌ای اعلام کرده است که یگان های مختلف ارتش اوکراین در حال تسلیم سلاح‌های خود و ترک مواضع هستند. این مواضع مورد حمله ارتش روسیه قرار نخواهند گرفت.

وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرده است که ارتش روسیه هیچ‌ حمله موشکی به شهرهای اوکراین انجام نداده است. (جزئیات بیشتر)

تلاش چهار کشور اروپایی برای اقدام جمعی علیه روسیه

کشورهای عضو ناتو، لهستان، استونی، لتونی و لیتوانی، ماده ۴ قوانین ناتو را برای آغاز رایزنی در داخل ائتلاف در مورد حمله روسیه به اوکراین فعال کرده اند. در ماده ۴ پیمان آتلانتیک شمالی آمده است: «هر زمان که به نظر هر یک از اعضا، تمامیت ارضی، استقلال سیاسی یا امنیت هر یک از طرف‌ها مورد تهدید قرار گیرد، طرف‌ها با یکدیگر مشورت خواهند کرد».

آنطور که در وب‌سایت ناتو آمده است، مشورت بر اساس ماده ۴ می تواند منجر به اقدام جمعی بین ۳۰ کشور عضو شود. ماده ۴ پیش از این از زمان تشکیل ائتلاف ناتو در سال ۱۹۴۹ شش بار مورد استناد قرار گرفته است، آخرین مورد توسط ترکیه در فوریه ۲۰۲۰ به بهانه کشته شدن دهها سرباز ترکیه در حمله نیروهای دولتی سوریه در مناطق تحت کنترل مخالفان در شمال سوریه بوده است.

ماده ۴ جدا از ماده ۵ است که اعلامیه ائتلاف ناتو است مبنی بر اینکه حمله به یک عضو حمله به همه تلقی می شود.

اوکراین: بیش از ۴۰ سرباز و ۱۰ غیرنظامی کشته شده‌اند

ریاست جمهوری اوکراین مدعی شده است که در نتیجه عملیات نظامی ویژه روسیه، بیش از ۴۰ نظامی و ۱۰ غیرنظامی کشته شده‌اند.

پیشروی نیروهای جدایی‌طلب در شرق اوکراین

ارتش روسیه اعلام کرده است که نیروهای جدایی‌طلب در شرق اوکراین پیشروی کرده‌اندو جایی برای ترس برای غیرنظامیان وجود ندارد.

ادامه تحولات اوکراین را می‌توانید در خبر بعدی با عنوان «لحظه به با لحظه با تحولات اوکراین؛ قطع روابط کی یف و مسکو» دنبال کنید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول